Hver anden fødevarebutik forventer prisfald - ikke set i 12 år
Kun 7 procent af detailvirksomhederne i fødevarehandlen forudser omvendt stigende priser.
x
Knap halvdelen af virksomhederne i detailhandlen, som handler med fødevarer, forventer at sænke priserne i de kommende tre måneder.
Det viser friske tal fra Danmarks Statistik.
Ifølge privatøkonom i Arbejdernes Landsbank Brian Friis Helmer er der godt nok ”ingen garanti” for at priserne også rent faktisk vil falde.
- Under alle omstændigheder ser tiden med kraftige prisstigninger ud til at være et afsluttet kapitel for nu, og det er på alle tænkelige måder en god nyhed for de hårdtprøvede husholdningsbudgetter, skriver han i en skriftlig kommentar.
Stærk kontrast til sidste år
Ser man på hele detailbranchen forventer 22 procent faldende salgspriser, mens det for virksomheder inden for salg af fødevarer, drikke- og tobaksvarer er 48 procent.
Det er cirka samme niveau som i sommer, hvor tallene for juni og juli lød på henholdsvis 45 og 54 procent.
Det er den højeste andel af virksomheder i de 12 år, Danmarks Statistik har opgjort tallene.
- At mange virksomheder forventer at sænke priserne, står i stærk kontrast til sidste år, hvor mange virksomheder omvendt forventede at hæve priserne, siger Brian Friis Helmer.
I foråret sidste år forventede 80 procent af virksomhederne i fødevarehandelen at hæve priserne. I dag er det kun 7 procent.
Butikkernes indkøbspriser er faldet
En af forklaringerne på de forventede prisfald er et fald i de såkaldte producentpriser.
Producentprisindekset viser kort fortalt, hvor dyrt det er for danske virksomheder at købe varer fra producenten, hvilket spiller en stor rolle for de endelige priser i butikkerne.
Gennem det seneste år er de faldet med 7,5 procent.
- Det er både kærkomment for virksomhederne, men også for forbrugerne, da det sænker behovet for at hæve priserne over for danskerne og giver potentiale for at sænke prisen, siger privatøkonomen.
Da indekset toppede sidste år, lød de årlige prisstigninger i produktionsleddet på svimlende 38 procent, hvilket er en del af forklaringen på de kraftigt stigende forbrugerpriser.