Politikere i opråb om dødsrute – "nødt til at gøre noget nu”

Vejdirektoratet er åbne for at undersøge, hvad der kan gøres, men har dog ingen konkrete løsninger lige nu, lyder det.

Det er blevet alt for farligt at køre bil på Hillerødmotorvejens forlængelse.

Det mener byrådspolitikere fra Gribskov, Allerød og Hillerød Kommuner, der i forvejen har råbt op om problemet i årevis.

quote Nu synes jeg ærligt talt, de skal kigge op fra skrivebordene og se, hvad det er, der går galt

Miki Dam Larsen, formand for miljø- og byudvalget, Allerød Kommune

Nu opfordrer byrådspolitikerne Vejdirektoratet til at gøre noget for at forbedre trafiksikkerheden på strækningen.

Senest omkom tre personer i en voldsom ulykke lørdag, da to biler kolliderede i et frontalsammenstød, og TV 2 har talt med flere lokale, der helt undgår at køre på strækningen, som de mener er en strækning, man for alt i verden gerne vil undgå.

Alene det seneste halvandet år har der været otte alvorlige sammenstød på strækningen, og nu kræver flere byrådspolitikere handling.

- Vi er nødt til at gøre noget nu. Fire år mere med den her vej, det går simpelthen ikke. Det må være muligt at finde de penge, der skal til for at løse det her, siger Dan Riise (V), der er formand for trafikudvalget i Hillerød Kommune.

Ulykke Hillerød
Foto: Presse-fotos.dk

Derfor har byrådet i Hillerød Kommune i samarbejde med Allerød og Gribskov Kommune planer om at sende et åbent brev til Vejdirektoratet efter sommerferien i håb om, at der bliver fundet en løsning.

Hillerødmotorvejens forlængelse bliver efter planen erstattet af motorvej i 2027.

Løsningen skal findes nu

Hillerødmotorvejens forlængelse har én vejbane, som senere deler sig i to spor, og de modsatrettede biler, der passerer hinanden i høj fart, er ikke adskilt af andet end hvide striber.

Og det mener byrådsmedlem og medlem af trafikudvalget i Hillerød Kommune Peter Ingemann Bentsen (K), at der skal findes en løsning på.

- Strækningen kunne for eksempel gøres ensporet i hver retning. Derudover synes jeg ikke, at man bør afvise muligheden for at opsætte en midterrabat, siger han til TV 2.

Han understreger, at det selvfølgelig er eksperter, der skal beslutte, hvad der skal til for at løse problemet – det vigtigste er, at der bliver gjort noget med det samme, lyder det fra byrådspolitikeren.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Formular

_

Har råbt op i årevis

Selvom håbet er, at Vejdirektoratet denne gang lykkes med at forbedre trafiksikkerheden på Hillerødmotorvejens forlængelse, er der en grad af frustration at spore hos formand for miljø- og byudvalget i Allerød Kommune, Miki Dam Larsen.

Han fortæller, at han i årevis har råbt op om problemerne med sikkerheden på strækningen.

- Vi har siden 2005 rettet henvendelse om det her til Vejdirektoratet, og nu synes jeg ærligt talt, at de skal kigge op fra skrivebordene, og se hvad det er, der går galt, siger han til TV 2.

Byrådsmedlemmerne anerkender, at problemet formentlig vil løse sig selv i 2027, når strækningen endegyldigt er omdannet til motorvej. Alligevel holder de fast i, at der skal gøres noget nu og her for at undgå flere ulykker.

Undersøger muligheder

Vejdirektoratet er i gang med at undersøge mulighederne for at forbedre sikkerheden på strækningen, men indtil videre har de ingen konkrete løsninger klar.

- Vi er ved at undersøge, hvad der kan gøres, og vi er åbne for, at der skal gøres noget. Det kan for eksempel være at sætte hastigheden ned, forklarer Marianne Steffensen, chef for trafiksikkerhed hos Vejdirektoratet, til TV 2.

Hun forstår godt, at de mange mennesker, der dagligt kører på forlængelsen, er frustrerede.

Men ifølge trafiksikkerhedschefen vil det give en længere rejsetid, hvis man for eksempel sænker farten eller laver ét spor i begge retninger.

- Fremkommeligheden vil blive dårligere, hvis vi sænker hastigheden, og det vil desværre ikke stoppe de mennesker, der alligevel kører alt for hurtigt. Men selvfølgelig skal vi ikke gå på kompromis med sikkerheden, og det kommer vi heller ikke til at gøre i det her tilfælde, lyder det.

Hvordan Vejdirektoratet helt konkret vil undersøge, hvad der kan gøres på strækningen, vil Marianne Steffensen ikke komme nærmere ind på.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik