Udskiftning af signalsystem bliver dyrere og forsinket igen
Udskiftning af forældede signaler skal give færre forsinkede tog.
Banedanmark bliver yderligere forsinket med udskiftningen af signalsystemer på S-banen og fjernbanen. Det bliver samtidig dyrere end forventet.
Den besked fik Folketingets trafikudvalg torsdag på et møde med transportminister Ole Birk Olesen (LA).
- Det er selvfølgelig alvorligt, fordi signalsystemet er fuldstændig afgørende for, at vi har tog til tiden i Danmark, og derfor skal vi sørge for at holde det her på sporet, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til TV 2.
Skal give færre forsinkelser
Banedanmark er i gang med en totaludskiftning af signalanlæggene, fordi de gamle signalanlæg er forældede.
De nye signalsystemer skal føre til færre forsinkelser og give mulighed for højere hastighed og flere tog.
Ordførerne kunne på torsdagens møde med ministeren ikke få at vide, hvor meget udskiftningen bliver forsinket, og hvor meget dyrere det bliver.
Det bliver afgjort i en rapport fra revisionsfirmaet Deloitte, der først kommer om et par uger. Men det ligger fast, at det store offentlige projekt bliver endnu dyrere og yderligere forsinket.
- Det er altid skidt, når de her store statslige projekter skrider. Men vi er nødt til at væbne os lidt med tålmodighed i en måneds tid. Så er vi forhåbentlig meget klogere, og så må vi tage konsekvenserne af det til den tid, siger Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti.
Forsinket igen
Det er ikke første gang, projektet med et budget på 20 milliarder kroner bliver både forsinket og dyrere.
I oktober 2016 meldte Banedanmark ud, at udskiftningen ville blive forsinket i to år.
Dengang lød det, at de nye signalsystemer ville være installeret i 2023 på fjernbanen og i 2021 på S-banen.