Minister garanterede kontrol med vanvidsbilisme i Øresundstunnelen – men et år senere er intet sket
Trods garanti om permanent hastighedskontrol i Øresundstunnelen for at standse tendens med vanvidsbilisme, er der stadig ingen stærekasser opsat på strækningen.
274 kilometer i timen i en tunnel uden nødspor og med en hastighedsbegrænsning på 90 kilometer i timen.
Scener som det, der udspillede sig i Øresundstunnelen fredag aften, hvor to bilister blev stoppet af politiet for at køre over 200 kilometer i timen, var lige netop det, transportminister Benny Engelbrecht (S) ville til livs.
I oktober sidste år annoncerede ministeren således, at en tendens med mange tilfælde af vanvidsbilisme i Øresundstunnelen og på Storebæltsbroen skulle stoppes – og til dette havde en plan klar:
- Jeg indfører nu permanent fartkontrol i Øresundstunnelen og på Storebæltsbroen fordi Vejdirektoratets hastighedsmålinger viser, at mange bilister overtræder hastighedsgrænserne begge steder. Det handler om sikkerhed for alle trafikanter, skrev Benny Engelbrecht (S) i et Facebookopslag.
Planen, forklarede Engelbrecht i opslaget, var at indsætte ATK (automatisk trafikkontrol, red.) på strækningen. Det er et andet ord for de såkaldte stærekasser, som findes flere steder i hovedstadsområdet.
Men et år – og flere vanvidskøreture – senere er situationen den samme.
Der er ingen permanent fartkontrol i Øresundstunnelen, som transportministeren ellers annoncerede.
Foto: Leif Danielsen/ TV 2 Lorry
Sikkerhedschef efterspørger fartkontrol
Og det er ærgerligt, mener sikkerhedschefen ved Øresundsbroen, Ulla Eilersen. For permanent fartkontrol er ellers det bedste redskab til at dæmme op for problemet.
Sikkerhedschefen har længe advaret om, det kun er et spørgsmål om tid, før der sker en meget alvorlig ulykke, der kan medføre brand og mange tilskadekomne.
- Det vil helt sikkert reducere de her tilfælde væsentligt og gøre sikkerheden højere. Rigtig meget endda, siger Ulla Eilersen til TV2 Lorry.
Hun peger på, en ulykke i tunnelen vil kunne blive meget voldsommere end åbne veje på grund af omgivelserne.
- Ulykken og konsekvenserne kan meget vel blive større, fordi det sker i et lukket rum, hvor der kan udbryde brand og røg, der vil gøre det svært for eventuelle tilskadekomne, ligesom redningspersonalet vil have svære arbejdsbetingelser, forklarer Ulla Eilersen.
Foto: Leif Danielsen/ TV 2 Lorry
Transportudvalg uforstående
Hos Transportudvalget i Folketinget modtages nyheden om den manglende ATK i Øresundstunnelen med undren, selv hos udvalgets formand, Jeppe Bruus (S), der ellers er partifælle med transportministeren.
Hvordan kan det være, at fartkontrollen ikke er på plads endnu?
- Jeg skal ikke kunne sige det. Mit indtryk var faktisk, at det er noget, man har arbejdet på i mange år. Så hvad den præcise årsag er, det ved jeg faktisk ikke. Men det vil jeg undersøge, siger Jeppe Bruus til TV 2 Lorry.
Foto: Leif Danielsen/ TV 2 Lorry
Også den tidligere transportminister og nuværende medlem af Transportudvalget, Ole Birk Olesen (LA), undrer sig over de manglende kameraer til at blitze fartsyndere.
- Det er da også alt, alt for dårligt. Der burde være kameraer på plads på steder, hvor folk kører vanvittigt, fordi der ikke er så meget trafik, og hvor de (bilisterne, red.) tror, at der ikke er noget politi. Og der er heller ikke politi. Der burde være automatiske fartkontroller som stærekasser eller lignende, siger Ole Birk Olesen (LA).
Foto: Leif Danielsen/ TV 2 Lorry
Transportudvalgets formand vil nu undersøge, hvorfor den permanente fartkontrol endnu ikke er sat op ved Øresundstunnelen.
- Og så håber jeg, jeg kan komme tilbage med et svar til TV 2 Lorry og til alle i hovedstadsområdet, siger Jeppe Bruus (S).
Minister: Stærekasser er indkøbt
Transportminister Benny Engelbrecht (S) har ikke ønsket at stille op til interview med mandag, men i en udtalelse sendt til TV 2 Lorry meddeler han, at udstyret til permanent fartkontrol faktisk allerede er indkøbt.
- Øresundsbro Konsortiet står for opsætning af kameraer i Øresundstunnelen, og som jeg er oplyst er de indkøbt. Den samme type kameraer vil i den kommende tid blive afprøvet på Storebælt, og hvis erfaringerne her er gode, forventer jeg, at modellen også vil kunne overføres til Øresundsforbindelsen, udtaler transportminister Benny Engelbrecht (S) i et skriftligt svar til TV 2 Lorry.
Øresundsbro Konsortiet er en dansk-svensk virksomhed, som ejes ligeligt af den danske og den svenske stat via datterselskaberne Sund & Bælt samt Svedab.
20-årig svensker mister retten til at køre bil i Danmark
Bag rettet på bilen, der fredag aften drønede gennem tunnelen med 274 kilometer i timen, sad en 20-årig svensker. Selvom forseelsen skete på dansk grund, skal han for en dommer i Sverige og straffes efter svensk lov. Han mister dog retten til at køre bil i Danmark.
Men den 20-årige var langt fra den eneste, der havde lidt for travlt i Øresundstunnelen i fredags. På få timer sigtede Københavns Politi 14 bilister for at overtræde hastighedsgrænsen – og her var der altså to, som kørte hurtigere end 200 kilometer i timen.
Ifølge Henning Pedersen, der er operativ leder hos Færdselspolitiet, er en sådan sum ganske normal.
- Det er sådan nogenlunde i det lag vi kan tage, men det har været endnu højere tidligere. Vores indsats er intensiveret, og tidligere har vi taget et meget højere antal, siger han til TV 2 Lorry.
Justitsminister Nick Hækkerup sender i denne uge et lovforslag om strafskærpelser for vanvidsbilisme i høring.
Vedtages lovforslaget, vil der kunne lægges 50 procent oveni strafudmålingen for vanvidskørsel, der resulterer i dødsfald eller alvorlig legemsbeskadigelse eller forvolder nærliggende fare for andres liv eller førlighed.
Københavns Politi har i aften gennemført en hastighedskontrol i Øresundstunnelen i retning mod Danmark. 15 bilister sigtet, herunder 2 vanvidsbilister, som blev målt til henholdsvis 274 km/t og 205 km/t på en strækning, hvor hastighedensgrænsen er 90 km/t. #politi.dk
— Københavns Politi (@KobenhavnPoliti) November 20, 2020