Danmarksmesteren i roadracing vinder trofæer med livet som indsats

32-årige Mike Spile fra Ramløse er dobbelt danmarksmester i roadracing, og selvom han har set venner miste livet i sporten, slipper han ikke gashåndtaget.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Mike Spile er Danmarksmester i 600 kubik-klassen, der kaldes Super Sport, men vil til næste år køre Super Bike-klassen for 1100 kubik motorcykler.

Knæet svæver blot et par centimeter over asfalten, der farer forbi med 140 kilometer i timen. Motorcyklen spinder højlydt, når Mike Spile forsøger at presse den til at køre bare lidt hurtigere. Et styrt ville være livsfarligt.

Det er jo min passion, det er det jeg lever og brænder for, så jeg vil gøre alt for det, uanset hvad det koster.

— Mike Spile, danmarksmester i roadracing.

For 32-årige Mike Spile er farten alfa og omega. Han er dobbelt forsvarende danmarksmester i roadracing, der er motorcykelløb på ombyggede gademotorcykler. En sportsgren, der er præget af halsbrækkende hastigheder, hurtige sving og livsfarlige styrt. Og en sport, der er blevet til en altopslugende passion for den 32-årige danmarksmester fra Ramløse. Næsten al Mike Spiles fritid bliver nemlig brugt på at træne og konkurrere i sporten, som kræver nerver af stål og hurtige reflekser – roadracing.

Benzin i blodet

Mike Spile er ikke ene om sin passion for fart. Faren, Peder Spile, kørte nemlig også selv roadracing, da han var yngre. Og selvom han har lagt sine racerdage bag sig, er faren næsten altid med som mekaniker, når Mike Spile skal køre og træne.

- Vi ser stort set kun hinanden, når vi er ude at køre ræs sammen. Det betyder alt for mig, siger Mike Spile.

Mange af Mike Spiles weekender bliver tilbragt på motorsportsbaner sammen med faren Peder Spile.

I Danmark er der få baner, der er lavet til roadracing, og derfor bliver Mike Spile ofte nødt til at drage til udlandet for at kunne træne. 

TV 2 Lorry taler med med dem, mens de er taget til Ring Knutstorp i Sverige – og det er første gang, de er er afsted længe. Coronavirus og indrejseforbud har nemlig betydet, at Mike Spile ikke har brændt meget gummi i de sidste syv måneder. Og det kan mærkes på selvtilliden.

- Jeg kan godt mærke, at jeg er meget nervøs, og det kilder meget i maven. Man kører ikke stærkt lige fra første pas, fortæller den 32-årige danmarksmester.

Hvad er roadracing?

Roadracing er en form for motorsport, der bliver afholdt på asfalterede veje. Løbene bliver enten afholdt på lukkede baner eller lukkede offentlige veje. I nyere tid er det dog mest normalt på lukkede baner. 



Der er flere forskellige slags road racing, der tager udgangspunkt i hvilket køretøj, man konkurrerer i, og hvilken motorstørrelse de har.



Når deltagerne konkurrerer i løb med motorcykler deles det typisk op i enten supersport-løb eller superbike-løb.



Supersport, som Mike Spile konkurrerer i, foregår på motorcykler med en motorstørrelse på omkring 650cc, mens Superbike i stedet foregår på motorcykler med en motorstørrelse på omkring 1000cc.



Forskellen på motorens størrelse afgør, hvilke hastigheder motorcyklerne kan opnå. Superbikes kan med deres større motorer opnå hastigheder på omkring 300 km/t. 



Det første organiserede roadrace blev afholdt i 1894 og foregik fra Paris til Rouen i Frankrig, men blev dog afholdt med biler. I 1904 blev den første internationale konkurrence for motorcykler afholdt.



I 1990 blev supersportmesterskabet introduceret som en tilføjelse til superbikeverdensmesterskabet.

Og det er de færreste, der ikke ville være nervøse. Når Mike Spile giver den gas på den lukkede asfaltbane, sniger kilometertælleren sig nemlig jævnligt op på 200 kilometer i timen. Og i skarpe sving må han ned at lægge med knæet svævende et par centimeter over asfalten for at kunne holde sin fart og undgå at skride ud. 

Mike Spiles foretrukne sport kræver dog ikke kun mod og en smag for fart - den kræver også en stor del tid og penge.

- Det koster rigtig meget tid, og det koster ikke bare tid, det koster også penge. Det er som sagt al min ferie, jeg bruger på det. Jeg har omkring 10-15 racerweekender hvert år, siger Mike Spile.

I løbet af en træningsweekend kan Mike Spile regne med at være på motorcyklen i lidt over en time samlet. Men rejseomkostningerne, motorcyklens vedligehold og andre udgifter betyder, at en enkelt træningsdag kan koste op mod 5.000 kroner. Men det er det hele værd for den 32-årige danmarksmester.

- Det virker fuldstændig åndsvagt, ville nogle måske mene. Men man vil gøre alt for at komme op at køre bare en lille smule, siger Mike Spile.

Med livet som indsats

Kombinationen af fart, skarpe sving og konkurrence gør, at roadracing ikke kun koster meget tid og mange penge, men også resulterer i en hel del skader. Mike Spiles far, Peder Spile, måtte selv se sin karriere som roadracer afsluttet af et voldsomt styrt og et åbent benbrud.

Mike Spile har selv styrtet op mod 50 gange, og mens han er sluppet godt fra størstedelen af dem, så fik især et styrt konsekvenser for danmarksmesteren.

Under et løb i Norge betød pludselige motorproblemer, at Mike Spile blev kastet af sin motorcykel med 150 km/t og lå bevidstløs i flere minutter. Den 32-årige danmarksmester slap fra oplevelsen med en brækket skulder. Andre har dog ikke været så heldige.

Den danske roadracer Julie Brøndum Mortensen mistede i 2018 livet i forbindelse med en ulykke under træning i Tyskland. Og sportskollegaens ulykke satte dybe spor hos Mike Spile.

- Selvom jeg har oplevet dødsfald før, tog det bare hårdt på mig dengang. Og jeg overvejede, om jeg skulle stoppe med at race, siger Mike Spile.

Roadracing foregår ofte på lukkede asfaltsbaner, hvor motorcyklisterne kan nå op på hastigheder, der er så høje som 200 km/t.

Men mens Mike Spile stadig kan dyrke sin passion for motorsport, så havde styrtet en stor indflydelse på hans arbejdsliv. Den skadede skulder betød nemlig, at han måtte stoppe sin karriere som bygningsmaler.

- Jeg kunne ikke holde til at være maler mere. Jeg kunne ikke engang male en dørkarm, siger Mike Spile.

Skader, voldsomme styrt og dødsfald blandt venner og bekendte, stopper dog ikke Mike Spile fra at sætte sig op på motorcyklen. Adrenalinrusen får nemlig farerne til at blegne.  

- Det er bare adrenalinen, tror jeg, det er simpelthen det fedeste. Du kan ikke lave noget federe. Det er svært at forklare, siger Mike Spile.

Vil køre endnu stærkere

Passionen for motorsport ses tydeligt på Mike Spiles hjem i Ramløse. Garagen er konverteret til værksted, der er dedikeret til motorcyklernes vedligehold. Og hvor der ikke hænger værktøj eller udstyr, pryder medaljer og trofæer fra tidligere konkurrencer væggene. Særligt én af medaljerne betyder meget for den 32-årige motorsportsentusiast.

Under et slemt styrt til de nordiske mesterskaber i superrace rev Mike Spile begge ledbånd over i sine skuldre. Men den 32-årige danmarksmester formåede dog alligevel at trodse både smerten og skaderne og gennemførte ikke kun løbet, men endte faktisk med en guldmedalje i hånden.

Mike Spile bruger meget tid og mange penge på sin passion. Motorcykler skal vedligeholdes og snart skal en ny motorcykel med en større motor tilføjes til Mike Spiles samling.

Den nyeste tilføjelse til Mike Spiles pokalhylde vidner dog om, at ambitionerne rækker udover de danske og nordiske grænser.

I 2020 kørte Mike nemlig for første gang med i den tyske supersportserie. Og på trods af at danmarksmesteren var ny på den tyske scene, formåede han alligevel at køre sig til tredjeplads og en bronzepokal. Og Mike Spile regner ikke med at slippe gashåndtaget lige foreløbig – faktisk skal det gerne gå endnu stærkere.

I 2022 regner Mike Spile nemlig med at opgradere den klasse af motorcykler, som han kører på, til en såkaldt superbike. En motorcykel med en motorstørrelse på cirka 1000 cc eller kubik, der gør, at den kan køre væsentligt stærkere end Mike Spiles andre motorcykler – nemlig op mod 300 kilometer i timen. 

Men skiftet kommer kun, hvis økonomien er til det – for som mange andre områder af Mike Spiles passion, koster opgraderingen mange penge.

- Jeg kan godt se, udefra, at nogle ikke kan forstå, hvordan jeg kan bruge så meget tid på, når jeg ikke tjener penge på det. Men det er jo min passion, det er det, jeg lever og brænder for, så jeg vil gøre alt for det, uanset hvad det koster, siger Mike Spile. 

Link kopieret!

Seneste nyt

FCK erobrer førstepladsen efter sejr over Lyngby

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

FC København erobrede søndag førstepladsen i Superligaen med en kneben 2-1-sejr over Lyngby i Parken.

Med sejren satte FCK samtidig en stopper for en serie af tre uafgjorte ligakampe i træk op til søndagens opgør.

FCK topper nu rækken med 30 point efter 16 kampe. Det er tre point mere end AGF, Randers og FC Midtjylland, der er de nærmeste forfølgere. FCM har spillet en kamp færre og tager mandag imod Silkeborg.

For Lyngby betyder nederlaget til FCK, at klubben fortsat befinder sig i den tunge ende af tabellen på en 11. plads.

Link kopieret!

Fly fra København til Oslo måtte vende om

Et Norwegian-fly, der lettede søndag fra Københavns Lufthavn i Kastrup med kurs mod Oslo måtte vende om på grund af dårligt vejr.

Det skriver det svenske medie Expressen.

Flyet blev omdirigeret ved Gøteborg i Sverige og måtte vende om.

Endnu et Norwegian-fly, som var lettet fra Oslo med kurs mod Trondheim, måtte søndag vende om på grund af vejret.

Link kopieret!

Særlige fliser skal løse konflikt mellem cyklister og buspassagerer

Her ses en såkaldt bushelle. I situationen her skal buspassagerer holde tilbage for cyklister.
Foto: Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Kommune lancerer nu en kampagne, der skal sætte fokus på sikkerheden cyklister og buspassagerer imellem.

I hovedstadsenklaven oplever man nemlig alt for ofte, at cyklister og buspassagerer kommer i tvivl om, hvem der skal holde tilbage for hvem under af- og påstigning ved busstoppesteder, hvor en cykelsti adskiller fortov og bussens holdested.

Her er reglerne simple: Stiger man af på en helle, er det buspassagererne, som skal holde tilbage for cyklister. Omvendt er det cyklisterne, der skal holde tilbage, hvis passagererne stiger af direkte på en cykelsti.

I en pressemeddelelse skriver kommunen, at man nu har anlagt yderligere tre busheller – altså fliser til af- og påstigning – langs rute 2A på Godthåbsvej, hvorfor man i samme ombæring lancerer oplysningskampagnen i samarbejde med trafikselskabet Movia.

- Vi er superglade for de nye heller på Frederiksberg, som kommer til at sikre øget tryghed for vores passagerer. Men uanset om man er ny i trafikken eller en garvet trafikant, er det altid godt at få genopfrisket reglerne, udtaler Stine Sander, Movias direktør for kunder og kommunikation.

Oplysningskampagnen er synlig de kommende tre uger frem.

Link kopieret!

Brøndby smider tomålsføring mod Sønderjyske og dumper ud af top-6

Brøndby førte med 2-0 efter en gave fra Sønderjyskes keeper, men Brøndby mistede grebet og fik blot uafgjort.
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Brøndby havde kurs mod en sejr i Sønderjyske, men må rejse slukøret hjem efter 2-2.

Således førte Brøndby med 2-0 i anden halvleg, men mistede helt grebet i kampens sidste del.

Mads Agger blev den store helt for Sønderjyske, da han i det 84. minut driblede sig på skudhold og udlignede med en skarp afslutning.

Målet sender foreløbigt Brøndby ud af top-6 efter 16 runder - seks runder før top og bund deles over i to.

Brøndby er blot nummer syv med 24 point, mens Sønderjyske ligger nummer ti med 13 point.

Link kopieret!

Mor og datter reddet fri af mudder

Foto: Presse-fotos.dk

En søndagstur i naturen i nærheden af Kongelundsfortet på den sydligste del af Amager udviklede sig dramatisk søndag eftermiddag.

Her måtte politi og beredskab rykke hastigt ud til anmeldelser om, at personer var blevet fanget i dyb mudder.

Det oplyser Hovedstadens Beredskab til B.T.

- En mor og hendes datter sad fast i mudder til knæene. Vi fik så hjulpet dem op, og det var rimelig hurtigt overstået, siger Hans Jørgen Larsen, der er operationschef ved Hovedstadens Beredskab, til B.T.

- Hvis man bliver suget ned, kan det være svært at komme op. Og hvis man har sin lille datter med, kan man godt i panik, siger han videre.

Hverken mor eller datter kom noget til, om end deres tøj må formodes af at været blevet pløret.

Link kopieret!

Nyt studie afslører, hvor tunene i Øresund kommer fra

Tunens tilbagekomst til Øresund har blandt andet ført til, at Øresundsakvariet med stor succes har indført såkaldte tunsafarier i sensommermånederne.
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

De seneste år har tun i høj grad gjort et comeback i de danske farvande, og særligt Øresund har oplevet en bemærkelsesværdig tilstrømning af de store fisk i sensommeren og frem til oktober.

Nu kortlægger et nyt studie fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, tunens rejse til de danske farvande.

Det skriver Videnskab.dk.

Studiet viser, at mindst 9 ud af 10 tun i danske farvande kommer hertil fra Middelhavet. Det har forskerne blandt andet fundet frem til ved at tage DNA-prøver og ved at følge GPS-sendere sat på de store fisk.

Ifølge DTU-professoren Einar Eg Nielsen kan studiet hjælpe med at kontrollere og bevare bestanden af tun i Danmark.

- I og med at vi nu har demonstreret, at næsten alle tun i Danmark kommer fra Middelhavet – og ikke alle mulige andre steder – så ved vi, hvilke lande vi skal samarbejde og forhandle med om at kontrollere bestanden, siger han til Videnskab.dk.

Link kopieret!

Færgeoverfart risikerer at lukke: Ingen vil have jobbet som skipper

Færgen M/F Columbus har siden 1962 forbundet Halsnæs og Hornsherred gennem overarten mellem Kulhuse og Sølager. (Arkivfoto).
Foto: Rune Johansen/Ritzau Scanpix

Færgeruten over indløbet til Roskilde Fjord mellem Kulhuse i Hornsherred og Sølager i Halsnæs risikerer at have sejlet sin sidste tur.

Færgen Columbus, der nok er nedslidt og næsten 80 år gammel - men dog har kommunal finansiering til at fortsætte de kommende år, kan nemlig ikke tiltrække en ny skipper.

Det skriver Sjællandske Nyheder.

Den nuværende skipper på færgen stoppede ved udgangen af oktober måned, hvorfor Frederikssund Kommune, der ejer færgen, har sendt driften i udbud i håb om, at en ny skipper ville melde sig på banen og overtage sejladsen.

Med ved ansøgningsfristen den 28. oktober havde ingen søgt jobbet, skriver Sjællandske Nyheder. Dermed er der ingen til at sejle færgen, når overfarten efter planen skal genoptages til foråret.

Udvalget for Plan og Teknik i Frederikssund Kommune skal derfor på et kommende udvalgsmøde beslutte, om færgeruten helt skal nedlægges, eller om kommunen skal forsøge at overtage sejladsen som en kommunal opgave.

Link kopieret!

Jes Dorph takker for donationer til kommende retssag

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Den tidligere TV 2-vært Jes Dorph-Petersen takker på sin Facebookside alle, der har støttet hans crowdfunding til en kommende retssag.

- Sagens kerne er naturligvis den advokatundersøgelse, der i 2020 kostede mig karrieren. Jeg har lagt sag an mod advokat Yvonne Frederiksen, som jeg mener handlede groft ansvarspådragende og derfor nåede frem til en forkert og uretfærdig konklusion, skriver Jes Dorph.

Tidligere i denne uge kom det frem, at han havde udsendt en mail til venner, kolleger, eks-kolleger, bekendte og familiemedlemmer, hvor han bad om økonomisk hjælp til sagen. Og det har umiddelbart båret frugt, ifølge journalisten selv.

Jes Dorph mistede tilbage i 2020 sit job som studievært efter en intern undersøgelse om seksuelt krænkende adfærd på TV 2.

Retssagen begynder i januar 2025.

Link kopieret!

Danish Crown tilbagekalder hakket oksekød efter fund af salmonella

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Danish Crown tilbagekalder hakket oksekød, der er blevet solgt i flere supermarkedskæder.

Årsagen er, at der er påvist salmonella. Det skriver Danish Crown i en pressemeddelelse.

Oksekødet er produceret 19. november og er bedst før 26. november.

Det er blevet solgt i Bilka, Føtex, Netto, Rema 1000, Meny, Spar, Min Købmand, Let-Køb, Løvbjerg og på Nemlig.com. Danish Crown oplyser, at man ikke har et overblik over, hvor mange pakker hakket oksekød det konkret drejer sig om.

Det skyldes, at det er flere forskellige varianter - både i forhold til vægt og fedtprocent.

Slagteriet oplyser desuden, at alle supermarkedskæder er blevet informeret om, at de skal fjerne kødet.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google