Danmarksmesteren i roadracing vinder trofæer med livet som indsats
32-årige Mike Spile fra Ramløse er dobbelt danmarksmester i roadracing, og selvom han har set venner miste livet i sporten, slipper han ikke gashåndtaget.
Knæet svæver blot et par centimeter over asfalten, der farer forbi med 140 kilometer i timen. Motorcyklen spinder højlydt, når Mike Spile forsøger at presse den til at køre bare lidt hurtigere. Et styrt ville være livsfarligt.
For 32-årige Mike Spile er farten alfa og omega. Han er dobbelt forsvarende danmarksmester i roadracing, der er motorcykelløb på ombyggede gademotorcykler. En sportsgren, der er præget af halsbrækkende hastigheder, hurtige sving og livsfarlige styrt. Og en sport, der er blevet til en altopslugende passion for den 32-årige danmarksmester fra Ramløse. Næsten al Mike Spiles fritid bliver nemlig brugt på at træne og konkurrere i sporten, som kræver nerver af stål og hurtige reflekser – roadracing.
Benzin i blodet
Mike Spile er ikke ene om sin passion for fart. Faren, Peder Spile, kørte nemlig også selv roadracing, da han var yngre. Og selvom han har lagt sine racerdage bag sig, er faren næsten altid med som mekaniker, når Mike Spile skal køre og træne.
- Vi ser stort set kun hinanden, når vi er ude at køre ræs sammen. Det betyder alt for mig, siger Mike Spile.
I Danmark er der få baner, der er lavet til roadracing, og derfor bliver Mike Spile ofte nødt til at drage til udlandet for at kunne træne.
TV 2 Lorry taler med med dem, mens de er taget til Ring Knutstorp i Sverige – og det er første gang, de er er afsted længe. Coronavirus og indrejseforbud har nemlig betydet, at Mike Spile ikke har brændt meget gummi i de sidste syv måneder. Og det kan mærkes på selvtilliden.
- Jeg kan godt mærke, at jeg er meget nervøs, og det kilder meget i maven. Man kører ikke stærkt lige fra første pas, fortæller den 32-årige danmarksmester.
Hvad er roadracing?
Roadracing er en form for motorsport, der bliver afholdt på asfalterede veje. Løbene bliver enten afholdt på lukkede baner eller lukkede offentlige veje. I nyere tid er det dog mest normalt på lukkede baner.
Der er flere forskellige slags road racing, der tager udgangspunkt i hvilket køretøj, man konkurrerer i, og hvilken motorstørrelse de har.
Når deltagerne konkurrerer i løb med motorcykler deles det typisk op i enten supersport-løb eller superbike-løb.
Supersport, som Mike Spile konkurrerer i, foregår på motorcykler med en motorstørrelse på omkring 650cc, mens Superbike i stedet foregår på motorcykler med en motorstørrelse på omkring 1000cc.
Forskellen på motorens størrelse afgør, hvilke hastigheder motorcyklerne kan opnå. Superbikes kan med deres større motorer opnå hastigheder på omkring 300 km/t.
Det første organiserede roadrace blev afholdt i 1894 og foregik fra Paris til Rouen i Frankrig, men blev dog afholdt med biler. I 1904 blev den første internationale konkurrence for motorcykler afholdt.
I 1990 blev supersportmesterskabet introduceret som en tilføjelse til superbikeverdensmesterskabet.
Og det er de færreste, der ikke ville være nervøse. Når Mike Spile giver den gas på den lukkede asfaltbane, sniger kilometertælleren sig nemlig jævnligt op på 200 kilometer i timen. Og i skarpe sving må han ned at lægge med knæet svævende et par centimeter over asfalten for at kunne holde sin fart og undgå at skride ud.
Mike Spiles foretrukne sport kræver dog ikke kun mod og en smag for fart - den kræver også en stor del tid og penge.
- Det koster rigtig meget tid, og det koster ikke bare tid, det koster også penge. Det er som sagt al min ferie, jeg bruger på det. Jeg har omkring 10-15 racerweekender hvert år, siger Mike Spile.
I løbet af en træningsweekend kan Mike Spile regne med at være på motorcyklen i lidt over en time samlet. Men rejseomkostningerne, motorcyklens vedligehold og andre udgifter betyder, at en enkelt træningsdag kan koste op mod 5.000 kroner. Men det er det hele værd for den 32-årige danmarksmester.
- Det virker fuldstændig åndsvagt, ville nogle måske mene. Men man vil gøre alt for at komme op at køre bare en lille smule, siger Mike Spile.
Med livet som indsats
Kombinationen af fart, skarpe sving og konkurrence gør, at roadracing ikke kun koster meget tid og mange penge, men også resulterer i en hel del skader. Mike Spiles far, Peder Spile, måtte selv se sin karriere som roadracer afsluttet af et voldsomt styrt og et åbent benbrud.
Mike Spile har selv styrtet op mod 50 gange, og mens han er sluppet godt fra størstedelen af dem, så fik især et styrt konsekvenser for danmarksmesteren.
Under et løb i Norge betød pludselige motorproblemer, at Mike Spile blev kastet af sin motorcykel med 150 km/t og lå bevidstløs i flere minutter. Den 32-årige danmarksmester slap fra oplevelsen med en brækket skulder. Andre har dog ikke været så heldige.
Den danske roadracer Julie Brøndum Mortensen mistede i 2018 livet i forbindelse med en ulykke under træning i Tyskland. Og sportskollegaens ulykke satte dybe spor hos Mike Spile.
- Selvom jeg har oplevet dødsfald før, tog det bare hårdt på mig dengang. Og jeg overvejede, om jeg skulle stoppe med at race, siger Mike Spile.
Men mens Mike Spile stadig kan dyrke sin passion for motorsport, så havde styrtet en stor indflydelse på hans arbejdsliv. Den skadede skulder betød nemlig, at han måtte stoppe sin karriere som bygningsmaler.
- Jeg kunne ikke holde til at være maler mere. Jeg kunne ikke engang male en dørkarm, siger Mike Spile.
Skader, voldsomme styrt og dødsfald blandt venner og bekendte, stopper dog ikke Mike Spile fra at sætte sig op på motorcyklen. Adrenalinrusen får nemlig farerne til at blegne.
- Det er bare adrenalinen, tror jeg, det er simpelthen det fedeste. Du kan ikke lave noget federe. Det er svært at forklare, siger Mike Spile.
Vil køre endnu stærkere
Passionen for motorsport ses tydeligt på Mike Spiles hjem i Ramløse. Garagen er konverteret til værksted, der er dedikeret til motorcyklernes vedligehold. Og hvor der ikke hænger værktøj eller udstyr, pryder medaljer og trofæer fra tidligere konkurrencer væggene. Særligt én af medaljerne betyder meget for den 32-årige motorsportsentusiast.
Under et slemt styrt til de nordiske mesterskaber i superrace rev Mike Spile begge ledbånd over i sine skuldre. Men den 32-årige danmarksmester formåede dog alligevel at trodse både smerten og skaderne og gennemførte ikke kun løbet, men endte faktisk med en guldmedalje i hånden.
Den nyeste tilføjelse til Mike Spiles pokalhylde vidner dog om, at ambitionerne rækker udover de danske og nordiske grænser.
I 2020 kørte Mike nemlig for første gang med i den tyske supersportserie. Og på trods af at danmarksmesteren var ny på den tyske scene, formåede han alligevel at køre sig til tredjeplads og en bronzepokal. Og Mike Spile regner ikke med at slippe gashåndtaget lige foreløbig – faktisk skal det gerne gå endnu stærkere.
De ukendte danmarksmestre
Hvem er de ukendte danmarksmestre? De er dedikerede, passionerede og målrettede, selvom de nok hverken bliver rige eller berømte af det, de gør. De er danmarksmestre i nicher, som rampelyset kun sjældent rammer.
I denne serie kan du møde de ukendte danmarksmestre, hvor du blandt andet kan læse om danmarksmesteren i motocross, der forbereder sig på næste svære skridt eller om danmarksmesteren, der lever og ånder for speedskating.
I 2022 regner Mike Spile nemlig med at opgradere den klasse af motorcykler, som han kører på, til en såkaldt superbike. En motorcykel med en motorstørrelse på cirka 1000 cc eller kubik, der gør, at den kan køre væsentligt stærkere end Mike Spiles andre motorcykler – nemlig op mod 300 kilometer i timen.
Men skiftet kommer kun, hvis økonomien er til det – for som mange andre områder af Mike Spiles passion, koster opgraderingen mange penge.
- Jeg kan godt se, udefra, at nogle ikke kan forstå, hvordan jeg kan bruge så meget tid på, når jeg ikke tjener penge på det. Men det er jo min passion, det er det, jeg lever og brænder for, så jeg vil gøre alt for det, uanset hvad det koster, siger Mike Spile.