Energikrisen er slut, og bageri sænker prisen igen: Men de fleste holder fast
Bagerier sænker prisen igen, nu hvor krisen ikke længere kradser. Men krisepriser spøger stadig i butikkerne, fortæller Forbrugerrådet Tænk.
Det kom lige så stille.
Pludselig kostede en nummer 13 nede fra dit lokale pizzeria 100 kroner i stedet for 70 kroner.
Så skulle du betale to kroner mere for en spandauer nede hos bageren, og en ellers så lækker omgang bøf med bearnaise på din yndlingsrestaurant kostede en tier ekstra.
Forklaringerne var enslydende: De høje priser på el tvang virksomhederne til at hæve forbrugerpriserne i et forsøg på at overleve krisen.
Men nu er elpriserne atter normaliseret, og det har fået et bageri i Dragør til at sænke prisen igen.
"Kære kunder. I sammenhæng med at elpriserne er faldet, har vi sænket vores priser", skriver Engparkens Bageri på et skilt oppe ved kassen.
Skiltet er blevet delt 79 gange i den offentlige Facebook-gruppe "Dragør Nyheder", og hos mere end en håndfuld lokale lyder dommen, at det er "god stil".
TV 2 Kosmopol har kontaktet nogle af de bagerier, der tidligere har kunnet fortælle om en presset økonomi på grund af energikrisen.
Regning lavere end før
En af dem er Allé Konditoriet i Valby, der i oktober 2022 indførte et eltillæg på to kroner per ekspedition for at kunne følge med elregningerne, der steg med 137 procent på et år.
De har droppet eltillægget igen, da elpriserne er faldet, fortæller indehaver Charlotte Køhn til TV 2 Kosmopol.
- Vi fjernede dem, lige så snart priserne faldt, siger hun.
Bageriet slukkede frysere, købte nye køleskabe og droppede facadebelysning om natten, da krisen ulmede.
Det betyder, at deres elregning nu er billigere, end den var før krisen, fortæller Charlotte Køhn.
Heller ikke Ganløse Bageri, der i september 2022 bagte en stor hindbærsnitte og med glassur dekorerede den som bageriets elregning, er pressede på elpriser længere.
Dengang var deres elregning steget fra 25.000 kroner om måneden til 94.000 kroner.
Men prisen faldt omkring nytår, fortæller medejer Lars Jensen til TV 2 Kosmopol.
- Vi hævede priserne i efteråret, men det var ikke på grund af energikrisen. Det var en almindelig prisregulering, fordi vi lå lavt i forhold til de andre på markedet, siger han.
Deres priser er derfor ikke faldet igen.
Krisepriser spøger stadig
Forbrugerrådet Tænk er glade for, at der er bagerier, der sænker priserne igen, nu hvor energikrisen er gået på hæld.
Men det er langt fra alle virksomheder, der har sat priserne ned igen, fortæller de.
- Vi kan se, at elpriser og kornpriser styrtdykker i øjeblikket, men vi har ikke rigtig set nogen prisfald i butikkerne endnu, siger Morten Bruun Pedersen, cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk, til TV 2 Kosmopol.
Han medgiver, at der kan gå noget tid, fra priserne falder på markedet, til at det kan mærkes ude i butikkerne, men set i et historisk perspektiv er det sjældent, at prisstigninger i krisetid fjernes, når krisen slutter.
Ifølge Morten Bruun Pedersen er der tidligere blevet målt på priserne ved kornkriser, når høsten eksempelvis er slået fejl i Ukraine.
Her viser undersøgelser, at priserne steg med 20 procent - selvom korn kun indgik i fem procent af de samlede omkostninger.
Og da kornkrisen var slut, faldt prisen ikke tilsvarende igen.
- Der er noget på det marked, der gør, at priserne ikke bare bliver sat ned igen, når de først er steget, siger han:
- Det har den konsekvens, at vores købekraft som forbrugere falder.
Forbrugere må købe billigt
Morten Bruun Pedersen fortæller, at der ikke er noget i vejen for at lave eltillæg eller hæve priserne som virksomhed. Forbrugerrådet Tænk går da også ind for fri prisdannelse.
Men som forbruger kan det være svært at gennemskue, om prisen i en butik er steget på grund af krisen, eller fordi butikken så sit snit til at sætte priserne op, mens de andre alligevel var i gang.
- Fordi alle snakker om prisstigninger, kan nogle tænke, at de lige så godt kan sætte dem op for en sikkerheds skyld, og så ryger de ikke ned igen, når det, der har forårsaget prisstigningen, er væk, siger Morten Bruun Pedersen:
- Som forbruger kan man forsøge at finde ud af, hvor man kan få tingene billigere, og så gå efter det.
Og så må man håbe, at det i sidste ende påvirker konkurrencen nok til, at priserne falder igen, tilføjer han.