Pendler efter eksperiment: - Det koster mig dyrebar familietid

Det kan hverken betale sig at tage offentlig transport eller cyklen på arbejde for op mod en halv million pendlere, der bor i hovedstadsområdet, men arbejder udenfor København, Region Hovedstaden erkender problemet, og på Christiansborg efterlyser Enhedslisten nye milliardinvesteringer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Flere taler nu for at indføre betaling, hvis man kører i myldretid og på de mest belastede vejstrækninger

Han bor tæt på et S-togstation, og hans arbejdsplads ligger i cykelafstand fra en togstation. 

Han kan også vælge at køre på en supercykelsti det meste af vejen.

Men når Richard Engelholm skal køre fra Glostrup til Allerød for at komme på arbejde, kan det kun betale sig for ham at sætte sig ind i bilen om morgenen og trille ud i myldretrafikken. 

Til trods for at han bor i et af landets mest tæt befolkede områder med det største udbud af offentlig transport.

Det tager ham typisk en halv time at komme på arbejde i bil, mens han skal bruge en time og tyve minutter med S-tog eller halvanden times tid på cyklen via supercykelstinettet. 

- Det er jo tid, der går fra det, der er vigtigst for mig. At være sammen med min børn og min hustru, siger Richard Engelholm.

Mange tager bilen

Mindst en halv million pendlere i hovedstadsområdet er i samme situation som Richard Engelholm. 

De skal ikke ind til København for at arbejde, men skal i stedet rundt i hovedstadsområdet. 

De bor i det, der kaldes Ringbyen, som er omegnskommunerne, eller i Korridorerne, som er det øvrige hovedstadsområde. 

I 2013 stod de for 429.000 daglige pendlerbilture, viser Trængselskommissionens beregning, og det tal er steget en del siden, vurderer Otto Anker Nielsen, der er professor ved DTU og forsker i trafikoptimering.

Det tager typisk Richard Engelholm en halv time at komme på arbejde i bil, mens han skal bruge en time og tyve minutter med S-tog eller halvanden times tid på cyklen via supercykelstinettet.
Foto: Henning Due/TV 2 Lorry

Meget rationelt

- Det er meget rationelt. Hvis det går meget hurtigere at køre i bil, og man har en bil, så bruger man bilen frem for alternativerne, siger han.

Ifølge Otto Anker Nielsen skyldes de overfyldte veje i morgen- og eftermiddagstrafikken, at den såkaldte fingerplan i hovedstadsområdet er blevet overhalet indenom af udviklingen.

- Altså planen om, at man skulle bo i forstæderne og arbejde i centrum, og alle skulle bo nær ved en station, siger han.

Men mange arbejdspladser ligger i dag langt væk fra København og er spredt over hele hovedstadsregionen.

- For dem vil det tage meget længere tid at køre med kollektiv trafik end at bruge bilen. Og der er også nogle, der pendler så langt, at cyklen ikke rigtig er et alternativ, siger Otto Anker Nielsen.

Bilen er bare meget bekvemmelig og komfortabel måde at komme frem og tilbage fra dør til dør sådan som det er i dag

— Anna Thormann Boesen, programleder, Gate 21

Anna Thormann Boesen er programleder på Gate 21 - et partnerskab for grøn omstilling, og hun erkender, at cykler og tog har svært ved at konkurrere med bilen.

 - Bilen er bare meget bekvemmelig og komfortabel måde at komme frem og tilbage fra dør til dør sådan som det er i dag, siger hun.

  Men hun mener alligevel, at den ekstra transporttid det tager at cykle kan opvejes af fordelene.

Dropper fitness

 - Mange fortæller, at hvis de cykler, skal de ikke i fitness-center, siger Anna Thormann Boesen.

Det samme gælder ved togpendling, mener hun.

- Så du kan kombinere ting, når du transporterer dig, med ting, du alligevel skal lave. Hvis du kan sidde og arbejde på vejen, kan du også kombinere noget, så du kan spare tid, siger hun.

Men for Richard Engeholm opvejer fordelene ikke ulemperne ved at skulle taget toget - og skifte S-togslinje undervejs - for at komme til arbejde.

- I bilen kan jeg føre fortrolige arbejdsrelaterede samtaler. Det kan jeg ikke i toget, siger han.

Ikke engang letbanen, som er ved at blive anlagt fra Glostrup til Lyngby, gør udslaget for ham.

- Det vil kun barbere 15 til 20 minutter af min rejsetid, hvis man sammenligner med den nuværende S-togtur indover Københavns Hovedbanegård, siger Richard Engelholm. 

Det er Region Hovedstaden, der har ansvaret for en lang række buslinjer og lokale togbaner i hovedstadsområdet. 

Det er et problem, at der ikke er tilstrækkelig kollektiv trafik og tilstrækkeligt gode forbindelser mellem de forskellige områder

— Marianne Frederik, formand, Udvalg for trafik og regional udvikling, Region Hovedstaden

Og her erkender man, at den offentlige transport i hovedstadsområdet ikke er, hvad den kunne have været. 

- Det er et problem, at der ikke er tilstrækkelig kollektiv trafik og tilstrækkeligt gode forbindelser mellem de forskellige områder, siger Marianne Frederik, der er formand for Region Hovedstadens Udvalg for trafik og regional udvikling.

Men regionsrådet mangler ganske enkelt penge til at udbygge bus- og lokaltogbanerne, lyder meldingen.

Begrænset økonomi

 - Regionens økonomi er ret begrænset. Vi er afhængige af, hvad staten giver af penge, og hvad vi kan samarbejde med kommunerne om, siger hun.

Ifølge Otto Anker Nielsen skal der foretages massive investeringer i hovedstadens infrastruktur, hvis bilpendlere skal lokkes ud af bilen til og fra arbejde.

Han vurderer - med afsæt i Trængselskommissionens beregninger fra 2013 - at det vil koste mellem 40 og 60 milliarder kroner at optimere hovedstadsområdets transport-infrastrukturnet. Hvor investeringerne også er samfundsøkonomisk rentable.

- Altså udbygning af motorvejene, hvor der er trafikpropper ude i forstæderne, men også forbedre S-togsnettet indtil København, forbedre kollektiv trafik i København med ny metrolinje og lave et net af supercykelstier i hovedstadsområdet, siger han.

Langt fra mål

Men det beløb ligger langt fra sidste års infrastrukturaftale.

Med aftalen blev et flertal i Folketinget enige om at afsætte cirka 7.6 milliarder kroner til udbygning af vejnettet i hovedstadsområdet.

Og der blev afsat omkring 3,8 milliarder til udvidelse af tognettet i hovedstadsområdet med nye superbusruter - såkaldte BRT-ruter- og letbaneprojekter.

Men flere af Trængselskommissionens investeringsforslag fra 2013 blev ikke finansieret med infrastrukturaftalen.

Hverken forslaget om et sammenhængende net af supercykelstier til en pris på en til to milliarder kroner, syv til 10 milliarder kroner til såkaldt sammenhængende kollektivt trafiknet i forstæderne eller S-togslinjen til Roskilde til en pris på mellem 600 og 800 millioner kroner.

Bedst investering

Ifølge Otto Anker Nielsen kan investeringer i netop hovedstadens transport- og vejnet langt bedre betale sig end i resten af landet.

Man bygger først, når der virkelig er meget trængsel og store trafikpropper, og derfor er forrentningen høj. Men det er projekter, der i virkeligheden burde have været bygget for ti, 20 eller 30 år siden

— Otto Anker Nielsen, professor, DTU

 - Man bygger først, når der virkelig er meget trængsel og store trafikpropper, og derfor er forrentningen høj. Men det er projekter, der i virkeligheden burde have været bygget for ti, 20 eller 30 år siden, siger han.

På Christiansborg stod Enhedslisten sammen med Alternativet udenfor den del af infrastrukturaftalen, som omhandlede milliardinvesteringer i udbygning af vejnettet i hovedstadsområdet.

Partiet så hellere, at der blev brugt milliarder på at udbygge hovedstadens offentlige transport- og cykelnet.

Mangler politisk flertal

- Men det har der simpelthen ikke været politisk flertal for. Det politiske flertal på Christiansborg er fokuseret på at udbygge vejnettet. De mener, man skal bekæmpe trængsel med flere veje. Men det generer bare flere biler og skaber trængsel på et højere niveau, siger Henning Hyllested, der er partiets transportordfører.

TV 2 Lorry har forsøgt at få en kommentar fra transportminister Trine Bramsen (S), Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance, men det har ikke været muligt.

Link kopieret!

Seneste nyt

Eksperter kommer med kraftig advarsel mod byggetendens

Det kan ikke nytte noget, at vi bliver ved med at bygge nyt langs kysterne rundt om i landet, når vi ved, at der kommer flere oversvømmelser.

Sådan lyder det nu i et markant opråb fra en række eksperter, der mener, det er på tide at hive i håndbremsen på de mange byggekraner i kystnære områder rundt i landet.

Meldingen kommer i kølvandet på en ny undersøgelse fra Arkitektskolen Aarhus, hvor forskere har nærstuderet 54 danske kystbyer.

Her kan de konstatere, at samtlige byer siden 2010 har bygget nyt på havnefronter og i andre områder, selvom stederne er i risiko for at blive oversvømmet ved en stormflod i fremtiden.

Og det er altså en tendens, som en række eksperter, TV 2 har talt med, nu advarer mod.

Link kopieret!

Færre DSB-kunder nåede frem til tiden

Oktober måned har været en træls en af slagsen for DSB's passagerer på de sjællandske regionalbaner.

Værst står det til på strækningen København-Ringsted, hvor blot 66,2 procent af DSB-kunderne nåede frem til tiden i oktober, hvilket er 4,7 procentpoint lavere end sidste år.

Det skriver TV 2 Øst.

Ifølge DSB's kontrakt med staten skal 75 procent af kunderne nå frem til tiden, hvilket vil sige inden for tre minutter af ankomsttiden i køreplanen.

Link kopieret!

Ændringer på flere S-togslinjer

Foto: Jacob Espander Clemen/ TV 2 Kosmopol

Der kører lørdag eftermiddag færre S-tog på linjerne A, B og C.

Det oplyser DSB.

Ændringerne skyldes en fejl i sporet mellem Vesterport og Nørreport tidligere løradg.

- Vi begynder at indsætte  Linje B, C og A  i nævnte rækkefølge i normal plan fra klokken 14.30 og frem. Rejseplanen opdateres løbende, skriver DSB.

Link kopieret!

Togkaos til og fra lufthavnen: Flere afgange aflyst

TV 2 Kosmopols journalist, der befinder sig ved Hyllie Station i Sverige, anslår af flere hundrede mennesker venter på en bus mod København.
Foto: Mette Serup / TV 2 Kosmopol

En fejl på fjernstyringssystemet ved Københavns Lufthavn giver lørdag eftermiddag udfordringer for togtrafikken mellem netop Københavns Lufthavn og Københavns Hovedbanegård.

Det oplyser DSB.

- Togene begynder igen at køre mellem CPH Lufthavn og København H. Der vil stadig være aflysninger på strækningen, lyder meldingen kort efter klokken 15.00

Første InterCityLyntog bliver:

  • Fra CPH Lufthavn bliver InterCityLyn 63, klokken 16.26.

  • Fra København H bliver InterCityLyn 42, klokken 16.17.

DSB oplyser, at det svenske selskab SJ har sørget for busser, der "kører i pendulfart" mellem Hyllie i Sverige og Københavns Lufthavn.

TV 2 Kosmopols reporter, der befinder sig i ved Hyllie Station, fortæller, at der omkring klokken 15.30 er flere hundrede mennesker, der venter på at komme med en bus mod Danmark. Flere af de rejsende udtrykker, at de er desperate over ventetiden, fordi de skal nå flyforbindelser fra Københavns Lufthavn.

Link kopieret!

DMI lagt ned af ansøgninger til snejob med "symbolsk" løn

DMI har lukket for ansøgninger til otte ledige stillinger som snemålere, efter de på kort tid fik over 500 ansøgninger. Det skriver DMI på sin hjemmeside.

Jobbet blev slået op torsdag og kræver blandt andet, at man kan måle sne cirka ti gange om året i et bestemt område og sende resultatet til DMI.

Lønnen er et "symbolsk" beløb på 2900 kroner om året og et "tjenstligt udleveret tommelstok".

Link kopieret!

Omstridt campingplads politianmelder kommune

Arkivfoto.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Den omdiskuterede campingplads Corona Camping, der blev kendt fra tv-serien Trailerpark Danmark, har politianmeldt Køge Kommune for at fjerne tre bannere uden varsel.

Det skriver Sjællandske Nyheder, der har talt med ejerne af campingpladsen, Susanne og Michael Palskov Farnø, som også står bag anmeldelsen.

- Vi har politianmeldt kommunen for at have taget vores bannere uden varsel; det er simpelthen ikke okay, siger Susanne Palskov Farnø til mediet.

Køge Kommune oplyser til Sjællandske Nyheder, at de tre private bannere er fjernet på baggrund af en henvendelse om "ulovligt opsatte skilte på den kommunale grund".

Politianmeldelsen er den seneste udvikling i en årelang strid mellem Corona Camping og Køge Kommune, hvor den ligger.

Campingpladsen har været i vælten, fordi den gerne vil være et socialt tilholdssted for kommunens svageste, mens politikerne i Køge på den anden side vil lovliggøre pladsen i henhold til campingreglementet.

I september i år meddelte Susanne Farnø sig ind i kommunalvalgkampen, da hun satte sig i spidsen for Corona Camping Listen, hvis mål er at blive valgt ind i Køge Byråd ved kommunalvalget i 2025.

Link kopieret!

Herberger må igen i år afvise folk på jagt efter ly for kulden

Kulden er kommet og det sætter sit præg på de københavnske herberger.

Både Blå Kors og Kirkens Korshær, der driver en række herberger og væresteder melder om fulde huse og folk der bliver afvist.

Sara Spencer Kristiansen, der leder Kirkens Korshærs nødherberg i Hellig Kors Kirken fortæller, at der må trækkes lod.

På sin hjemmeside fortæller Kirkens Korshær desuden, at der igen i år tages nødovernatning i brug. Det sker blandt andet i Hellig Kors Kirken på Nørrebro i København, der åbner for overnatning, når de kirkelige aktiviteter er overstået.

- Vi trækker lod om pladserne, det er vi nødt til. Men vi gør, hvad vi kan for at hjælpe alle, vi viser dem hen til andre overnatningssteder, og vi deler også soveposer ud, som de kan få med, siger hun.

Sofie Weinreich Engell, der leder Grace, fortæller, at det kolde vejr gør det livsfarligt at sove udenfor.

Også her trækkes der lod. Grace har i alt 16 sovepladser.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google