Frederiksberg bifalder Københavns store planer om grøn boulevard - men smækker pengekassen i

Et flertal på Københavns Rådhus har store og dyre planer for trafikkorridor mellem København og Frederiksberg. De skal dog ikke regne med økonomisk støtte til projektet fra Frederiksberg.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Denne visionsskitse fra marts 2022 viser, hvordan det kan se ud, hvis hele Bisepengbuen bliver revet ned og erstattet af tunnel under jorden - og bebyggelse, Ladegårdsåen og grønne byrum på over jorden.

Kommunegrænsen mellem København og Frederiksberg står til potentielt at skulle igennem et enormt anlægsprojekt, der vil påvirke beboere på begge sider.

Et flertal blandt Københavns Kommunes politikere har nemlig store planer for trafikpulsåren Bispeengbuen og Ågade, der deler Frederiksberg og København.

Som TV 2 Kosmopol tidligere kunne fortælle, ønsker politikerne på Københavns Rådhus at arbejde videre med et projekt, der blandt andet skal jævne Bispeengbuen med jorden og i stedet sende bilister i nedgravede tunneler under byen fra buen til Søerne og igen ned i en ny tunnel fra Jarmers Plads under H.C. Andersens Boulevard til foden af Langebro – et projekt med en pris på den dyre side af 5,5 milliarder kroner.

De planer har politikerne i Frederiksberg Kommune med spænding læst om.

For de to kommuner har nemlig allerede indgået og underskrevet en aftale om, hvordan Bispeengbuen – der er en motortrafikvej med seks spor fordelt på to vejbroer beliggende på kommunegrænsen – skal moderniseres.

Denne aftale omfatter dog blot en delvis nedrivning, hvor det kun er den ene af de to brobuer, der skal jævnes. Københavns Kommunes nye visioner går altså et stort skridt videre og rækker langt ud over den hidtidige aftale kommunerne imellem.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Her er strækningen, som et flertal af politikerne i Teknik- og Miljøudvalget går efter at få gravet ned i en tunnel: Bispeengbuen, Ågade, Åboulevard og H. C. Andersens Boulevard.
Foto: Grafik: Louise Cassens/TV 2 Kosmopol

Opbakning fra Frederiksberg – hvis København selv betaler

Til TV 2 Kosmopol siger Frederiksbergs borgmester, Michael Vindfeldt (S), at København endnu ikke har taget naboen med på råd om de nye planer for et område, de to kommuner begge har aktier i. Men det er der sådan set ikke noget problematisk i, lader han forstå.

- Det, som København præsenterer her, er jo den fedeste løsning. Det tror jeg, flertallet i begge kommuner er enige om. Indtil videre er vi jo i Frederiksberg Kommune gået med til den halve løsning, fordi vi har en presset økonomi, siger borgmesteren TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Bispeengbuen og Ladegårdsåen

Bispeengbuen

  • Det har længe været politikernes ønske både på Frederiksberg og i København at nedrive den sekssporede strækning, der mest af alt minder om en motorvej, som skærer slanger sig gennem byen ind til Åboulevard.

  • Allerede under den tidligere VLAK-regering var daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) klar til at overdrage statsvejen Bispeengbuen til Frederiksberg og Københavns Kommuner.

  • I 2019 lovede den forrige regering også, at en pengepose på 300 millioner kroner, som var øremærket til renovering af strækningen, også ville blive overdraget til kommunerne.

  • Ernest & Young udgav i 2019 en rapport bestilt af de to hovedstadskommuner, som skulle kortlægge omkostningerne ved at nedrive Bispeengbuen, nedgrave vejbanerne i tunnel og frigive Ladegårdsåen som grønt område og skybrudssikring.

  • Her lød overslaget på et sted mellem 940 millioner kroner og 1,38 milliarder kroner.

  • I juni 2022 stod det klart, at både Kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune og Borgerrepræsentation i Københavns Kommune havde valgt at pege på en delvis nedrivning af Bispeengbuen, som den bedste løsning for, hvordan den omstridte vejstrækning skal se ud i fremtiden.

  • De to kommuner ville derefter bede Vejdirektoratet og Transportministeriet om at arbejde videre med den anbefalede løsning.

  • Selve nedrivning forventes at begynde i 2027 og kan være afsluttet i 2030. 

Ladegårdsåen

  • Ladegårdsåen løber i dag under Københavns gader og munder ud i Peblinge Sø.

  • Den leverer vand til blandt andet Søerne, Østre Anlæg og Kastellet.

  • Åen blev nedgravet i underjordiske rør i tre etaper fra 1896 til 1962.

  • Frem til slutningen af 1800-tallet blev åen brugt til rekreativt område, og der blev blandt andet badet i åen.

  • Først var åen en del af vandforsyningen til København, men blev sidenhen en del af kloaksystemet, og derfor blev den rørlagt.

  • I 1960’erne blomstrede bilismen, og det rørlagte åleje, der var grønt og urørt, blev ombygget til motorgade gennem byen.

  • Der kører i dag cirka 50.000 biler dagligt oven på åen.

Han understreger, at Frederiksbergs økonomi er så presset, at kommunen ikke har råd til at medfinansiere dele af projektet, selv om det berører et væsentligt antal borgere i enklaven.

- Men Københavns Kommune har jo masser af penge i kommunekassen. Kan de få lov til at løfte projektet ud af anlægsloftet (loft fastsat af regeringen over, hvor mange penge kommuner må bruge på byggeprojekter, red.), vil vi i så fald bakke 100 procent op, siger Michael Vindfeldt.

100 procents opbakning får projektet dog næppe fra kommunalbestyrelsen på Frederiksberg. Enhedslisten, der sidder på fem af de 29 pladser på Rådhuset, er nemlig modstandere af at bruge penge på projekter, der kommer bilisme til gode.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Visualisering af 'Den Grønne Boulevard' omkring Rådhuspladsen og Tivoli.
Foto: Tredje Natur

En tunnel med musik i

Til gengæld er formanden for det relevante politiske udvalg i Frederiksberg Kommune, By- og erhvervsstrategisk udvalg, Lone Loklindt (RV), stor fortaler for, at København leder trafikken mellem de to kommuner ned i en tunnel.

Hun mener, at ”der er masser af musik i” planerne om at rive hele Bispeengbuen ned og lave en vejtunnel langs hele grænsen til Frederiksberg.

- Det vil ændre byen kraftigt på den gode måde, så de planer bifalder vi, siger hun til TV 2 Kosmopol.

Rådmanden og 1. viceborgmesteren understreger dog, at visionen ene og alene er Københavns, og at det ikke bør forsinke den allerede vedtagne aftale om at nedrive den sydlige af de to vejbroer, der udgør Bispeengbuen, og begynde arbejde med at fritlægge Ladegårdsåen.

- Lige nu har vi ikke brug for tunnelerne. Her og nu handler det om at få revet den ene af buerne ned, sådan som vi har indgået en aftale om. Heldigvis er de to projekter ikke hinandens modsætning, så jeg er positivt afventende over for Københavns Kommunes næste skridt, hvor vi i Frederiksberg Kommune forhåbentligt tages med på råd, siger Lone Loklindt.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Motortrafikvejen Bispeengbuen går mellem København og Frederiksberg. (Arkivfoto)
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Enorm, grøn boulevard

Beslutningen om at gå videre med projektet blev taget mandag i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune af et snævert flertal, hvor medlemmer fra Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF, Venstre og Konservative stemte for, mens Enhedslisten og Alternativet stemte imod.

Her vedtog flertallet, at kommunen skal arbejde videre med at undersøge et projekt til flere milliarder kroner med arbejdstitlen ”Den Grønne Boulevard”.

Projektet skitserer en trafikal løsning, hvor biltrafikken gennem København ledes ned i to store tunneler – den ene fra Bispeengbuen til Søerne, og den anden fra Jarmers Plads til Langebro.

Oven på tunnelerne skal der ifølge visionen etables byrum med fokus på grønne områder. Mens man ved Bispeengbuen, Ågade og Åboulevarden vil skabe et byrum med den blotlagte Ladegårdsåen i centrum, ønsker man ved området omkring H.C. Andersens Boulevard at skabe den såkaldte ”Grønne Boulevard”.

De nye rum i byen skal både indeholde en væsentligt mindre vej til biltrafik, udvidede cykelstier, rekreative områder og muligvis boligbyggeri.

Det valgte projekt er en slags udvidet udgave af et forslag med et overslag på 5,5 milliarder kroner. Denne pris inkluderede dog ikke en nedrivning af og tunnel under hele Bispeengbuen, hvorfor prisen må formodes højere end de 5,5 milliarder kroner.

I den hollandske by Maastricht endte bystyret med at spendere ni milliarder kroner på en løsning, hvor en befærdet vej blev gravet ned under jorden.

Tidshorisonten for den storstilede vision – der altså fortsat blot er en vision og ikke noget vedtaget projekt – er endnu uvist. Næste skridt sker til efteråret, hvor Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune skal præsentere en endelig og mere grundig undersøgelse af det foreslåede projekt.

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Flere rejser med S-tog - her er de ti (hidtil) største rejsedage i 2024

(Arkivfoto).
Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

De røde S-tog, der i år kunne fejre 90 års fødselsdag, har oplevet fremgang i antallet af passagerer i 2024 sammenlignet med tidligere år.

Det skriver DSB i en pressemeddelelse.

Ifølge DSB runder passagertotalen for 2024 "i disse dage" totalen for hele 2023, hvilket gør 2024 for S-togenes mest benyttede år siden 2019.

Alene i november blev der foretaget der 10 millioner rejser med S-tog, hvilket er 270.000 flere rejser end for samme måned i 2023. November blev dermed årets største rejsemåned for S-toget.

På listen herunder kan du se en oversigt over de ti indtil videre største rejsedage med S-toget i 2024.

Top 10 største rejsedage med S-tog (indtil videre)

  1. 29. november: 451.704 rejsende

  2. 6. december: 449.761

  3. 30. august: 430.579

  4. 21. juni: 427.883

  5. 1. november: 427.429

  6. 22. november: 427.313

  7. 15. november: 423.604

  8. 11. november: 415.389

  9. 6. april: 412.460

  10. 3. maj: 409.809

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Torturkomité kritiserer dansk udlændingecenter for dårlige forhold

Afviste asylansøgere, som ikke har gjort noget kriminelt, bor på Udlændingecenter Ellebæk, der møder kritik.
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Tremmer for vinduerne, aflåste afdelinger, betjente med håndjern og peberspray og andre fængselslignende forhold præger Udlændingecenter Ellebæk i Nordsjælland.

Det bliver mødt af hård kritik fra Europarådets komité til forebyggelse af tortur (CPT), som torsdag har offentliggjort en rapport om fængsler og andre steder, hvor personer er frihedsberøvet, i Danmark.

- Sådanne forhold er uacceptable, da de udlændinge, der er tilbageholdt på Ellebæk, hverken er mistænkt for kriminalitet eller afsoner en straf, lyder det i rapporten.

Foruden det understreges det, at tilbageholdelsen på udlændingecenteret er en "administrativ tilbageholdelse". Derfor mener CPT, at det skal adskilles tydeligt fra fængsling som en straf for en kriminel handling.

I Ellebæk placerer man afviste asylansøgere, der ikke vil rejse hjem. Udlændingeloven gør det muligt at benytte "motivationsfremmende frihedsberøvelse."

De danske myndigheder er ikke tvunget til at rette ind efter kritikken. Men CPT opfordrer danske myndigheder til at ændre forholdene.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

FC København tæt på avancement efter sejr

FC København sejrer på hjemmebane mod skotske Hearts i Conference League.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

FCK tog et stort skridt mod videre avancement i Conference League med en 2-0-sejr over skotske Hearts torsdag aften i Parken.

Med de tre point ligger FCK på 14.-pladsen i Conference League med otte point.

Dermed er FCK aktuelt at finde i det felt på 24 hold, der avancerer til turneringens knockoutfase.

Der resterer en enkelt spillerunde, hvor FCK ude mod østrigske Rapid Wien skal jagte avancement.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Storstilet snyd med Airbnb-udlejning i København

(Arkivfoto).
Foto: Martin Bureau/AFP/Ritzau Scanpix

Seks år efter den ifølge daværende skatteminister, Karsten Lauritzen (V), ”historiske aftale” om at begrænse og beskatte boligudlejning via platformen Airbnb har Skat reelt set ikke noget overblik over, hvorvidt nogen udlejer i længere tid end de tilladte 70 dage om året.

Det skriver Politiken.

Ifølge avisen skyldes det, at platformen kun er forpligtet til at indberette indtjening på udlejning til Skat – men altså ikke antal dage.

Det gør det ifølge Horesta let at snyde og altså via Airbnb i langt mere vidtgående omfang, end reglerne tillader.

Politiken har set en kortlægning af boligerne i København på Airbnb, som dataprojektet Inside Airbnb har lavet. Her fremgår det, at 1.667 boliger listet på Airbnb i København udlejes ”mere end 90 dage om året” – hvilket altså er mindst 20 dage mere end det tilladte.

Målrettet udlejning til turister via Airbnb har de seneste år fået kritik for både at være med til at lægge pres på lokalkvarterer og presse boligpriserne i vejret.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Efter konflikter med hjemløse i forsamlingshus: Værested får ekstra bevilling

(Arkivfoto).
Foto: Simon Skipper/Ritzau Scanpix

Værestedet Grace KBH i København-bydelen Nørrebro modtager en pose penge, så åbningstiderne kan udvides hen over vinteren.

Det sker, efter at et medlemsforslag fra Enhedslisten om en yderligere bevilling til værestedet på 187.000 kroner til forlænget åbningstid i januar til og med marts i denne uge blev stemt igennem på Københavns Rådhus.

Det fremgår af referatet fra Økonomiudvalgets møde tirsdag.

TV 2 Kosmopol har tidligere fortalt, hvordan flere episoder dette efterår med vold mod frivillige, brandstiftelse og konflikter med udsatte, hjemløse borgere i og omkring Folkets Hus og den dertilhørende park får foreninger til at droppe stedet.

Dengang lød advarslen, at problemerne ventes at tage til i takt med det køligere vejr, hvor flere hjemløse søger indendørs.

Af samme grund var ønsket fra Nørrebro Lokaludvalg, Folkets Hus såvel som herberget Kirkens Korshær og værestedet Grace KBH, at netop Grace KBH fik ekstra kommunal støtte til at etablere udvidede åbningstider, så de hjemløse omkring Folkets Park søger mod et værested og ikke mod forsamlingshuset.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Sanjay Shah får 12 års fængsel

Sanjay Shah får konfiskeret mere end syv miliarder kroner og frakendes retten til at indgå i erhvervsledelse.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Sanjay Shah idømmes 12 års fængsel for milliardbedrageri begået mod den danske statskasse. Dommen er afsagt torsdag ved Retten i Glostrup.

Den 54-årige brite var iført nissehue, da han trådte ind i retslokalet kort før klokken 16 torsdag. Men det var ikke en domsol i gavehumør, han blev mødt af.

Ud over fængselsstraffen blev shah udvist af Danmark og frakendt retten til at indgå i erhvervsmæssig ledelsessammenhæng.

Han fik derudover konfiskeret et beløb på mere end syv milliarder kroner. Det nøjagtige beløb er 7.220.184.697.

Sanjay Shah valgte på stedet at anke dommen. Han vil frifindes eller have en mildere straf, oplyser advokat Kåre Pihlmann.

Retten har vurderet, at Sanjay Shah havde en helt central rolle i det svindelnummer, som lænsede statskassen for milliarder af kroner, fortæller retsformand Nanna Blach i forbindelse med domsafsigelsen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Regeringen vil have flere solceller på lejligheders tage

Folketinget afsætter nye millioner til at hjælpe solceller op på lejligheders tage.

Fra 2025 til 2030 vil der være gennemsnitligt omkring 8,6 millioner kroner årligt i puljen, som kan søges fra næste år.

- Det er arealer, der står uudnyttet hen, og hvor det kan give mening at opsætte solceller til lokal elproduktion tættere på, hvor energiforbruget er, siger Linea Søgaard-Lidell, klimaordfører for Venstre.

Det private marked har i højere grad skelet mod marker, enge og store, flade tage på eksempelvis lagerbygninger eller industri. Taget på en etageejendom kan ofte være for ukurant med sine kviste og skorstene til, at der for alvor er god forretning i at etablere solceller.

- Vi vil gerne tilskynde, at man kommer mere med i byerne, siger Linea Søgaard-Lidell.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google