Kronprinsesse Marys Bro er billigere og hurtigere færdig end forventet
Klar før tid og billigere end ventet. Udførelsen af den største brobyggeri i Danmark siden Øresundsbroen har været kompliceret, men succesfuldt.
Når flere tusinde løbere, cyklister og fodgængere feststemte krydser Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord ved lørdagens åbningsfest, så gør de det oven på noget så sjældent som en positiv historie for byggebranchen.
Her har offentlige bygge- og anlægsprojekter ofte et ry for at skyde langt forbi budgettet og for ikke at blive indviet til ventet tid.
Det er såmænd også tilfældet for Kronprinsesse Marys Bro. Men ikke på den gængse måde - tværtimod.
Byggeriet er nemlig endt med både at blive billigere end først antaget og færdigt før tid.
Åbningen mandag sker således en måned før planen, mens broen ifølge transportminister Benny Engelbrecht står klar til biltrafik hele tre måneder før deadline.
- Broen står klar til trafikanterne tre måneder før tid, og det er rigtig positivt.
- Den nye forbindelse vil nemlig lette markant på det pres, som i forvejen er på Kronprins Frederiks Bro, og den vil kunne spare trafikanterne for op til en halv time i morgentrafikken, udtaler ministeren i en pressemeddelelse.
Samtidig er hele byggeprojektet ifølge Frederiksborg Amts Avis endt med at blive omkring 200 millioner kroner billigere end ventet.
- Vi har forberedt os, så godt vi kunne, og vi har været heldige og dygtige til at undgå store problemer, netop fordi vi alle hele tiden har haft fokus på et godt samarbejde, siger projektchef Henrik Vincentsen fra Vejdirektoratet til avisen.
Til TV 2 Lorry vil han ikke sætte tal på, men bekræfter, at projektet ”i hvert fald er pænt under budgettet på nuværende tidspunkt”.
En stor og kompliceret opgave
Opførelsen af Danmarks ottende største bro har dog ikke været en simpel opgave.
I foråret 2016 tog man hul på den første del af projektet, som bestod af 1,5 kilometers motortrafikvej på Hornsherred-siden, der skal lede hen til strækningen mod og over fjorden. Byggeriet af selve broen og de 8,4 kilometers motortrafikvej begyndte i marts 2017.
- Det er den største bro, der er blevet bygget siden Øresundsforbindelsen, så alene broens størrelsen har gjort det til et komplekst byggeprojekt, siger Henrik Vincentsen.
DE LÆNGSTE BROER I DANMARK
- Storebæltsbroen: 13,4 kilometer (6,8 kilometer højbro, 6,6 kilometer lavbro)
- Øresundsbroen: 7,8 kilometer
- Farøbroen: 3,2 kilometer (1,5 kilometer nordbro, 1,7 kilometer sydbro)
- Storstrømsbroen: 3,2 kilometer
- Sallingsundbroen: 1,7 kilometer
- Vejlefjordbroen: 1,7 kilometer
- Lillebæltsbroen: 1,7 kilometer
- Kronprinsesse Marys Bro: 1,4 kilometer
- Svendborgsundbroen: 1,2 kilometer
- Den gamle Lillebæltsbro: 1,2 kilometer
Kilde: Structurae.net
492 broelementer, der hver vejer mellem 100 og 115 tons, blev sejlet ind med skibe fra Stettin i Polen. Til at manøvrere de tunge segmenter blev en kæmpemæssig montagekran med en længde på 155 meter sejlet ind fra Vancouver i Canada.
Kranen ankom til Frederikssund som et samlesæt bestående af cirka 5.000 dele fordelt i 60 containere. Det tog 12 personer tre måneder blot at samle kranen.
Med en fejlmargin på få millimeter skulle de næsten 500 broelementer samles i mere end 20 meters højde på 16 bropiller boret mere end 40 meter ned i havbunden, indtil resultatet var en 1.360 meter lang højbro med ti kilometers tilstødende motortrafikvej.
Læs meget mere om historien bag Kronprinsesse Marys Bro i vores webdok 'Broen, der splittede en kommune, allerede inden den blev bygget'.