To uheld inden for kort tid: Vagt blev blændet af solen og overså skib
Vejdirektoratet har nu indsat fysiske brovagter på Kronprins Frederiks Bro efter andet uheld på under en måned. Det er ikke godt nok, lyder det fra politiker.
Kronprins Frederiks Bro lukkede ved en fejl broklapperne fredag aften.
Det gik ud over sejler Henning Bengtson, der sammen med to besætningsmedlemmer, skulle sejle sit skib gennem passagen over Roskilde Fjord.
Broklapperne stod åbne, og signalet blinkede om, at skibet kunne sejle igennem. Men kort før de nåede broen, klappede den ned få meter fra skibets mast:
- Vi var yderst heldige, fordi vi har en stor motor, så vi kunne nå at bremse kraftigt op. Men bagefter tænker man, at vi kunne være røget over bord, siger den erfarne sejler til TV 2 Lorry.
Heldigvis slap både skibet og besætningen med forskrækkelsen.
Fredagens fejl kommer mindre end en måned efter, at den selv samme bro pludselig åbnede uden varsel, og cyklister derfor gled, og biler smadrede.
(Artiklen fortsætter efter videoen.)
Vejdirektoratet: Det skulle ikke være sket
Vejdirektoratet, som har driftsansvaret for broen, bekræfter overfor TV 2 Lorry, at broen klappede ned fredag, kort før Henning Bengtssons skib skulle passere.
Fejlen skete, fordi en brovagt blev blændet af solen, forklarer Carina Meldgaard Frandsen, leder for driftscentralen, hvor brovagterne hører under, i Vejdirektoratet.
- Det, der sker fredag, er, at brovagten overser båden i et lysindfald fra vandet på vores kamera. Jeg vil ikke kalde det en menneskelig fejl, men et teknisk problem med kameraet og lysindfald, siger Carina Meldgaard Frandsen.
Vil det sige, at det bare er et held, at det ikke er sket tidligere?
- Både ja og nej. Jeg ved ikke, om det kunne være sket tidligere, for der er mange faktorer. Det handler om lysindfald, for om efteråret er solen lavere og blænder på en anden måde. Vi kunne godt have haft samme lysindfald tidligere, men hvor der ikke har været en broåbning på det tidspunkt. Det er specielle forhold fredag, der gør, at det er sket, siger Carina Meldgaard Frandsen og fortsætter:
- Det er en uheldig hændelse, som ikke skulle have været sket.
Og den "uheldige hændelse" er blevet taget alvorligt i Vejdirektoratet, hvor brovagter siden mandag har været fysisk til stede i det gule brohus i Frederikssund, mens kameraerne bliver undersøgt:
- Det er ikke en permanent løsning, men det løser problemet midlertidigt. Det næste, vi gør, er så at kigge på de her kameraer, så vi kommer ud over, hvordan det ser ud på skærmen, når solen hænger lavt. Vi kigger ind i, om vi skal have andre værktøjer for eksempel andre filtre eller indstillinger, så vi undgår at overse skibe fremover, siger hun.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
To hændelser hænger ikke sammen
Den tidligere hændelse fra den 23. august, hvor broen gik op uden varsel, skyldtes, hvad Vejdirektoratet betragtede som en "beklagelig fejl i systemet". Vejdirektoratet udtalte i samme forbindelse, at man havde gennemgået systemet og tilføjet nogle yderligere sikkerhedsforanstaltninger.
- Vi har omprogrammeret systemet, så det ikke kan ske igen, sagde Lis Lassen, Vejdirektoratets ansvarlige for Kronprins Frederiks Bro, i august til TV 2 Lorry.
Ifølge Vejdirektoratet har de to hændelser intet med hinanden at gøre.
Kronprins Frederiks Bro har siden 2020 været fjernstyret fra Trafiktårnet i København, og der sidder derfor ikke længere en brovagt i Frederikssund, der åbner og lukker broen.
Fra februar i år har brovagten overvåget broen fra en skærm i Aalborg.
Men ifølge Vejdirektoratet har det ikke indflydelse på sikkerheden, hvor brovagten sidder:
- Overvågningen på broen har været fjernstyret længe, vi stoler på teknikken, men vi tager alle forholdsregler for, at det ikke sker igen, siger Carina Meldgaard Frandsen til TV 2 Lorry.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Fakta: Kronprins Frederiks Bro
- Broen går over Roskilde Fjord, og forbinder Frederikssund og Hornsherred.
- Broen er 150 meter lang og udstyret med broklapper.
- Broen er opkaldt efter Frederik d.8 og navnet stammer fra en ældre pontonbro fra 1868.
- Lige ved siden af broen ligger Kronprinsesse Marys Bro fra 2019, der blev bygget for at aflaste Kronprins Frederiks Bro for tung trafik.
Borgmester: En bro skal ikke skabe usikkerhed
Frederikssunds borgmester Tina Tving Stauning (S) kalder begge hændelser ”katastrofefilmsagtige”:
- En bro over vores fjord skal ikke skabe usikkerhed. Jeg har en forventning om, at hver eneste gang, man åbner eller lukker den bro, har man helt styr på, hvad man har gang i. Der må sidde nogle i Vejdirektoratet med meget røde ører, siger hun til TV 2 Lorry.
Hun er glad for, at Vejdirektoratet har indsat fysiske brovagter for nu, og mener, det kan være en løsning på sigt:
- Det er fint, vi digitaliserer, men hvis det ikke virker, så er det ligegyldigt. En brovagt, der står der fysisk, kan se, hvad der foregår på en anden måde, end en der sidder i Aalborg, siger Tina Tving Stauning.
Politiker vil have transportminister ind i sagen
Folketingsmedlem og medlem af kommunalbestyrelsen i Frederikssund Kommune, Hans Andersen (V), vil have transportminister Trine Bramsen (S) til at gå ind i sagen.
- Jeg frygter for, at der er mennesker, der kan komme til skade. Der er noget, der åbenlyst ikke fungerer, når den både kan gå op og lukke uden varsel, siger han til TV 2 Lorry om hændelserne.
Derfor har han - ligesom han gjorde efter hændelsen den 23. august - rakt ud efter transportminister Trine Bramsen.
- Nu vil jeg en gang til rette henvendelse til ministeren og bede hende om at gå ind i sagen. Jeg vil spørge, hvordan ministeren vil sikre, at der ikke opstår åbninger og lukninger af broklappen pludselig og uden varsel, uddyber han.