Udskældt bro-betaling skal genforhandles på Christiansborg - stor glæde hos lokalpolitikere
Venstre lægger op til at diskutere brugerbetalingen på Kronprinsesse Marys Bro. Partiet ønsker at sidestille broen med lignende strækninger i landet.
På trods af store protester - blandt andet med fakkeloptog - blev brugerbetaling en realitet, da Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund åbnede i efteråret 2019.
Trods protesterne holdt man fast i den oprindelige aftale fra 2012, hvor det var et krav, at størstedelen af finansieringen på 1678 millioner kroner skulle findes via brugerbetaling. Derfor koster det eksempelvis 14 kroner for en almindelig personbil at krydse broen. Dette gælder dog kun, hvis man er oprettet i deres betalingssystem Fjordpay. Hvis ikke koster det 20 kroner ekstra i administrationsgebyr pr. udstedt faktura.
Men bilisterne har ikke taget den nye forbindelse til sig i det omfang, prognoserne forudså, og nu åbner Venstre døren for, at brugerbetalingen kan afskaffes i de igangværende infrastrukturforhandlinger på Christiansborg. Her skal mere end 100 milliarder kroner fordeles i en aftale, der foreløbig skal gælde frem til 2035.
- Det er nu, de mange projekter er på bordet, og derfor er det også nu, vi skal drøfte, hvordan det fremtidige setup omkring Kronprinsesse Marys Bro skal være, siger Hans Andersen (V), medlem af Folketingets transportudvalg og byrådsmedlem i Frederikssund, til TV 2 Lorry.
Ifølge Venstres udspil i forhandlingerne vil partiet arbejde for parallelitet i de planlagte anlægsprojekter rundt omkring i landet.
- Der ligger en tredje Limfjordsforbindelse og en kommende havnetunnel (i København, red.), og i begge disse projekter er der ingen brugerbetaling. Hvis det ender med at blive resultatet, synes vi heller ikke, der skal være brugerbetaling i Frederikssund, siger Hans Andersen.
Kronprinsesse Marys Bro i tal
- Aftalen om Kronprinsesse Marys Bro blev vedtaget i 2012. Budgettet lød på 1678 mio. kr. Af dem ville staten betale 636 mio. kr., mens de resterende 1042 mio. kr. skulle findes via brugerbetaling
- Der er pt. stadig gæld på cirka 1 mia. kr. i broen
- Prisen for en almindelig personbil er 14 kr. for at krydse broen. For køretøjer over 3500 kg er prisen 41 kr. Motorcyklister kører gratis
- På nuværende tidspunkt passerer cirka 3.000 køretøjer dagligt broen. Den ældre, gratis Kronprins Frederiks Bro benyttes til sammenligning af cirka 20.000 køretøjer i døgnet.
Borgmester er begejstret
Det glæder Frederikssunds borgmester, John Schmidt Andersen (V), som gerne ser brugerbetalingen afskaffet, på trods af han selv var med til at vedtage den.
- Jeg har hele tiden været imod, at vi skulle betale for at køre over broen, men jeg har også hele tiden sagt, det var mulighedernes kunst, for havde vi ikke sagt ja i 2012 til at betale et beløb for at køre over broen, så havde vi ikke fået broen overhovedet. Så det var med pistolen for panden, dengang jeg sagde ja, siger han til TV 2 Lorry.
Han mener ikke, det er prisen for at passere broen, der er problemet, men selve rimeligheden af en brugerbetaling der skal diskuteres.
- Hvis vi er det eneste sted i Danmark, der er brugerbetalt, så skal vi da heller ikke betale for at køre over broen.
Socialdemokrat savner konkretisering
Kenneth Jensen, der er medlem af Frederikssund Byråd for Socialdemokratiet, er glad for den nye udmelding fra Venstre.
- Jeg håber, det her kan være med til at knække det oprindelige forlig, så vi faktisk kommer i mål med at få brugerbetalingen fjernet. Det er jeg nødt til at tro på, siger han til TV 2 Lorry.
Han hæfter sig dog ved, at der i Venstres udspil ikke står noget konkret om afskaffelse af brugerbetaling, men at det blot på papiret handler om lighed mellem landets infrastrukturprojekter.
- Som jeg har læst overskrifterne i dag, så siger de, at hvis ikke man laver brugerbetaling på en Limfjordsforbindelse eller på havnetunnelen i København, så er det ikke rimeligt, at vi betaler. Men jeg ved jo ikke, om de så vil være med til at lave brugerbetaling de steder, og så synes det er ok, vi beholder den også. Det savner jeg svaret på, siger Kenneth Jensen.
Optimisme i Venstre
Venstres Hans Andersen mener dog ikke, at den formulering bør vække opsigt. Ifølge ham står brugerbetalingen i vejen for den nye infrastruktur.
- Vi synes ikke, der skal være brugerbetaling på disse mindre, lokale anlægsinvesteringer, for udnyttelsen bliver bare langt mindre, og så får vi ikke brugt den infrastruktur, vores fælles skattekroner går til.
Derfor ser han også optimistisk på mulighederne for at få afskaffet brugerbetalingen.
- Der er jo mere end 100 milliarder kroner på bordet og lagt op til en aftale, der rækker frem til 2035, så hvis man har viljen, så er der også mulighed for at finde en løsning, så der ikke er brugerbetaling i Frederikssund, siger Hans Andersen.