Som første region i Danmark, står Region Hovedstaden nu klar med en elektrisk lastbil
Som den første region i landet har Region Hovedstaden købt en el-lastbil til at levere mad i psykiatrien.
Den ligner en helt almindelig lastbil, der står og pryder i solen, hvis det da ikke var for den store grønne tekst på siden "100% elektrisk".
For Region Hovedstaden har netop fået leveret deres første el-lastbil som den første region i landet. Det er planen, at den eldrevne mastodont på hjul skal levere patientmad til psykiatrien i regionen.
Et kæmpe stort skridt for den grønne omstilling mener Line Ervolder (C), som er formand for miljø- og klimaudvalget i Region Hovedstaden.
- Det er ret epokegørende, at vi har mulighed for at få sådan en lastbil af den størrelse på el, siger hun til TV 2 Kosmopol.
Foto: Jacob Clemen / TV 2 Kosmopol
Dyr at anskaffe
Lige nu er det dog langt dyrere at erhverve sig en el-lastbil end en diesellastbil. 2,5 millioner kroner har Region Hovedstaden punget ud for deres el-lastbil.
Til sammenligning koster en diesellastbil af samme størrelse cirka 1 million kroner, oplyser Region Hovedstaden til TV 2 Kosmopol.
- Det er i den pebrede ende, siger Line Ervolder.
Pressechef for Hessel Trucks, som er importører af Mercedes Benz el-lastbiler, Mikael Voigt, tilkendegiver også, at de nye el-biler er en anelse for dyre indtil videre.
- Hvis vi tager sådan en lastbil her, som skal drives af en vognmand, som skal betale den selv, så er prisen stadig relativ høj, siger han og fortsætter:
- Men hvis man har den i syv år, vil den være prisneutral i forhold til en diesel. Men det er dyrt her i starten, og der er stadig mange ubekendte, som vognmænd skal vænne sig lidt til. Derfor ser vi en lille smule træghed.
Foto: Jacob Clemen / TV 2 Kosmopol
Men inden for seks-syv år håber regionen, at det kan løbe økonomisk rundt, så flere el-lastbiler kan komme ud på vejene.
Det er simpelthen en bedre investering på den lange bane - både for klimaet og økonomien.
Det har stået trægt til med den grønne omstilling af transportsektoren, men med batteriteknologiens rivende udvikling kan det snart være muligt at få langt flere store el-lastbiler på vejene.
Flere el-lastbiler de kommende år
Professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau mener, at man inden for et par ganske få år kigger ind i en tendens, hvor el er billigere i drift en fossile energier.
- Det helt store billede er, at fossil energi vil blive dyrere og dyrere på grund af EU's kvotesystem, og så ville incitamentet til, at man skifter over til noget andet end fossil energi bliver større og større år for år, og så gælder det bare om at indrette sig på det, siger han til TV 2 Kosmopol.
Regeringen har i deres finanslovsudspil for 2024 lagt op til at give 300 millioner kroner til transportsektoren over tre år, men i andre lande har de i et par år givet langt større tilskud til el-lastbiler og infrastruktur til opladning.
Alene i Tyskland har man afsat 12 milliarder kroner fra 2021-2024 til indkøb af klimavenlige el- og brintlastbiler og cirka 37 milliarder kroner til ladestandere.
Men det synes Mogens Fosgerau umiddelbart ikke er løsningen på den grønne omstilling af transportsektoren hermed lastbilsbranchen.
- Hvis man skal lave den grønne omstilling med tilskud, vil vi gå fallit. Det kan man ikke - det er for dyrt. Det er fuldstændig umuligt, siger han og fortsætter:
- Vi skal gøre det, der kan betale sig. Hvis det offentlige skal gøre noget ekstra, skal det kunne betale sig i forhold til den service de i øvrigt skal levere.
Den nye el-lastbil bringer hver dag mad ud til Region Hovedstadens Psykiatri.