Fragtfirmas lastbiler kører på el - men selv de er skeptiske over for den kommende vejafgift

Ellastbiler kan være en god businesscase, men der er et stykke vej, før det bliver en løsning for alle. Og så bliver det svært helt at slippe diesel, lyder vurderingen fra Dachsers danske chef.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Arkivfoto. Her ses lastbiler på række ved en rasteplads på Køge Bugtmotorvejen. En stor del af den samlede godstransport i Danmark sker med lastbiler, der kører på diesel.
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Selvom langt de fleste lastbiler i Danmark fortsat kører på benzin eller diesel, kan man allerede nu møde emissionsfrie lastbiler på vejene.

Transportfirmaet Dachser er en tyskejet virksomhed med filialer i hele Europa, og i Danmark ligger hovedkvarteret på Avedøre Holme i Hvidovre.

Her kører der hver dag en flåde på omkring 100 lastbiler ud med varer til og fra virksomheder i hele landet – og to af lastbilerne kører på el.

- Vi har en ellastbil, som kører fra Hvidovre til Strøget og Indre By hver dag, og så har vi en anden ellastbil, som kører til Sydhavnen, Vesterbro og Frederiksberg, siger Peter Hut, der er chef for den danske filial af Dachser, til TV 2 Kosmopol.

Sidste mandag stod bilister i hele landet op til massive køer, store forsinkelser og sneglefart på motorveje og tilkørsler på grund af en ganske effektiv lastbilblokade af vejnettet.

Blokaden skyldtes vognmændenes utilfredshed med planerne om en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, der kører på benzin eller diesel.

For at undgå afgiften, der i gennemsnit lyder på 1,30 kroner per kilometer, må lastbilerne ikke udlede CO2 – men ellastbiler er både begrænsende og dyre, lyder kritikken:

- Vognmændene har ikke råd til at købe de her lastbiler, som ellers skulle være formålet med afgiften, som vi forstår, sagde Ove Holm, der er underdirektør for DTL – Danske Vognmænd, til TV 2 Kosmopol den 11. maj.

Dachser har iværksat forsøg med ellastbiler i andre europæiske storbyer for at få erfaringer med godstransport med el – og blandt andet kigge på problematikken omkring rækkevidden, der giver panderynker blandt folk i branchen.

- Det fungerer ganske godt indtil videre. Vi har selv egen ladestander, og det gør tingene noget lettere. Infrastrukturen til ladestandere for lastbiler findes ikke rigtigt endnu, så på denne her måde kan vi klare det selv, siger Peter Hut.

Kun til korte ture

Han fortæller, at de to lastbiler, der har rækkevidde på henholdsvis 120 og 200 kilometer, kører to ture fra Hvidovre til København om dagen på én opladning.

Og det er også kun på de kortere leverancer, at det kan give mening med ellastbiler, som det ser ud nu, siger Peter Hut.

- Det virker fint til de kortere ture, hvor der er mulighed for at komme tilbage og lade op. Men til de længere distancer giver det ingen mening, siger han.

Jesper B. Nielsen er journalist på Transportmagasinet og har en bred viden om netop godstransport med lastbiler.

Han peger på, at branchen og producenterne af lastbiler tror på, at el er vejen frem – også selvom batterierne i dag kun virker på korte distancer.

- Det er den vej, lastbilproducenterne har besluttet, at de vil gå. De store mærker som Scania og Volvo har set på noget gas og noget brint, men det er blevet el, man satser på. Og så er det også den vej, man kigger politisk, siger Jesper B. Nielsen til TV 2 Kosmopol.

Tårnhøj pris giver dårlig businesscase

Desuden er der spørgsmålet om prisen på ellastbilerne, som kan få selv vognmænd med de grønneste ambitioner til at drømme om lugten af dieselolie.

Prisen på en ellastbil er nemlig langt højere end på en konventionel lastbil, forklarer både Dachsers danske chef og Jesper B. Nielsen.

- Dem, jeg snakker med, siger, at en elektrisk lastbil koster tre gange så meget som en almindelig lastbil. Men mange er også overbevist om, at priserne vil falde herhjemme, når efterspørgslen vokser, siger Jesper B. Nielsen.

Indtil da vil ellastbilerne nok primært være en del af flåden hos de store transportfirmaer, hvor man har råd til investeringen.

- Ingen vognmænd kan gøre det her af sig selv uden at sætte en masse penge til, eller uden at kunden skal betale mere for at få det distribueret, siger Jesper B. Nielsen.

Hos Dachser mener Peter Hut, at branchen gerne vil være med til at løfte ansvaret og minimere udledningen – men opgaven er både stor og svær, erkender han.

- Det er stadigvæk svært at lave en god businesscase, når det er tre gange så dyrt. Det bliver svært at slippe dieselbilen. Der går mange år, før branchen bliver fossilfri, og der snakker vi hvert fald ikke 2030, siger Peter Hut.

Vejafgiften for godstransport skal indføres frem mod 2025 som en kilometerbaseret vejafgift, der betyder, at en lastbil, som kører på benzin eller diesel, i gennemsnit skal betale 1,30 kroner per kørt kilometer.

Regeringens forventning er, at afgiften vil reducere CO2-udledningen med omkring 300.000 tons CO2 i 2025 og 400.000 tons CO2 i 2030.

Samtidig skal afgiften, der ifølge regeringen beløber sig til 3,6 milliarder kroner årligt, tilføre 1,1 milliarder kroner til grøn transport hvert år.

Link kopieret!

Seneste nyt

Finansministeren indkalder til pressemøde

Finansloven for 2025 præsenteres fredag klokken 10.00 i Finansministeriet, lyder det i en pressemeddelelse.

Foruden finansministeren vil også økonomiminister Stephanie Lose (V), uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M), børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) samt repræsentanter fra Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre deltage.

Link kopieret!

Vejdirektoratet advarer om sne- og isglatte veje

(Arkivfoto).
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Fredag er der igen risiko for sne- og sludbyger og temperaturer under frysepunktet, og derfor advarer Vejdirektoratet om isglatte veje.

- Det betyder risiko for sne- og isglatte veje i hele landet, så vær opmærksom, hvis du skal ud at køre og kør efter forholdene, skriver direktoratet tidligt fredag morgen på X.

Link kopieret!

TV 2 erfarer: Populært fradrag genindføres

Arkivfoto.
Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

I det kommende års finanslov vil håndværkerfradraget blive genindført.

Det erfarer TV 2, som forventer, at regeringen vil præsentere finanslovsaftalen sammen med SF og Det Radikale Venstre senere i dag.

Ifølge TV 2s oplysninger træder det nye håndværkerfradrag i kraft fra 1. januar.

Knap 550.000 danskere benyttede fradraget i 2021, hvor det blev skrottet af den daværende regering.

Udover at genindføre håndværkerfradraget vil partierne bag den kommende finanslov også forhøje servicefradraget med 100 millioner kroner årligt, kan TV 2 erfare.

Fradraget kan blandt andet bruges på havearbejde og rengøring i hjemmet.

Link kopieret!

Det vinterlige vejr fortsætter

Foto: TV 2 Kosmopol

Natten til fredag er der igen mulighed for sne- og sludbyger samt temperaturer under frysepunktet, skriver Vejdirektoratet.

Det betyder risiko for sne- og isglatte veje, så vær opmærksom, hvis du skal ud at køre, lyder opfordringen.

Torsdag har vejr- og vejforholdene været værst på Sydsjælland, men Vejdirektoratet advarer om, at også vejene i TV 2 Kosmopols område kan være glatte, selvom de umiddelbart ser fine ud.

Link kopieret!

Historisk butik lukker i København

Specialforretningen Vesterbro Tømmerhandel lukker efter 137 år. Det skriver mediet Københavnerliv. Ifølge ejeren af butikken, Allan Lundberg, skyldes det et svigtende salg. Butikken har sidste åbningsdag den 21. december 2024.

Link kopieret!

Politikere vil sælge arena, der skulle have været nyt samlingspunkt

Foto: TV 2 Kosmopol

Der var mange planer for arenaen Royal Stage i Hillerød, som åbnede i 2020.

Men dårlig økonomi får nu Venstre til at foreslå, at fonden bag Royal Stage sætter hele eller dele af sports- og kulturkomplekset til salg. Det skriver sn.dk.

- Måske er det bedre bare at trække stikket nu, siger medlem af byrådet, Morten Bille (V), til sn.dk, efter flere andre scenarier har været oppe at vende.

Hillerød Kommune ejer ikke Royal Stage, men bidrager med et årligt tilskud på mere end 25 millioner kroner til driften.

Link kopieret!

Burgerkæde åbner endnu en restaurant

Foto: Sidsel Babenco - TV 2 Lorry

Onsdag den 27. november klokken 10 slår den svenske burgerkæde Max dørene op til kædens tredje restaurant i København.

Den nye Max skal ligge i bunden af beboelsesejendommen Kaktustårnene på Dybbølsbro. Det skriver Ekstrabladet.

Max åbnede sin første danske restaurant på Gammeltorv i København i 2013.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google