TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Fortvivlede kunder er vrede på stor webbutik

Kunder langer kraftigt ud efter en nordsjællandsk internetbutik, som sælger sengetøj, sofaer og andet til hjemmet. Forbrugerombudsmanden kigger nu butikken efter, men direktøren fastholder, at der ikke er tale om bevidst svindel.

Malene Hansen er en af de kunder, der er utilfredse med den behandling, hun har fået af internetbutikken Miklagaard.
Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

Pakkeposten har mere end almindeligt travlt i disse dage, for der bliver handlet solidt ind på diverse webshops.

Men hvordan sikrer man sig, at man kan stole på dem, man handler med?

Mere end 30 kunder, som vi har talt med, vil formentlig sige, at man skal styre langt om uden om webbutikken Miklagaard - House of Tisvilde.

- Jeg kunne se med det samme, at det her er bare snyd, snyd, snyd. Til sidst skrev jeg til dem, at de havde tre dage til at tilbagebetale pengene, ellers ville jeg melde dem til politiet. Først da skete der noget, siger Dorthe Eberth.                                           

Dorte Eberth er en af de kunder, der er utilfreds med den behandling, hun fik af Miklagaard.
Foto: facetime

Langt fra billede til virkelighed

Hjemmesiden Miklagaardhouse.dk ser flot og professionel ud, men Dorthe Eberth står langt fra alene med følelsen af, at skindet bedrager.

Miklagaards hjemmeside ser indbydende og professionel ud.

I Gilleleje bor Katja Petersen. Hun bestilte det, som hun troede var en topmadras på Miklagaards hjemmeside.

 - På billedet ser det ud som om, at det er en topmadras. Altså en rigtig madras, der er fast i strukturen. Men det, der kommer, er nærmest bare en rullemadras. Den er helt bøjelig som et tæppe. Den har intet med det, der er på billedet, at gøre, siger Katja Petersen.

Topmadrassen til venstre er Miklagaards annonce, billedet til højre viser den vare Katja Petersen modtog.
Foto: Privat foto

Det ender med, at Katja Petersen og hendes mand tager op på Miklagaard og afleverer topmadrassen, men det bliver startskuddet til en kamp om at få pengene retur.

- En uge efter at vi havde afleveret varerne, havde vi stadig ikke hørt noget. Vi ringede og ringede og ringede, men der var ingen, der tog telefonen. Vi fik bare at vide, at der var for travlt, siger hun.

 - Så sagde jeg: Nu bliver vi nødt til at skrue bissen på. Og så sendte jeg en vred mail, hvor jeg vedhæftede al den korrespondance, vi havde haft. Så skete der endelig noget. Så fik jeg faktisk det svar, at det ville de rette op på, siger Katja Petersen.

Miklagaard svarer på kritikken

Amalie Glob, som er direktør i Miklagaard, har ikke ønsket at stille op til et interview. Men hun har sendt en række svar på skrift, hun skriver blandt andet:

  • Der vil altid være kunder, der er utilfredse med kvaliteten og det forsøger vi altid at indgå en konstruktiv dialog om med vores kunder, når de henvender sig med et kvalitetsproblem. Vi har mere end 20.000 tilfredse kunder og vi får masser af positive henvendelser på mail og som kommentarer på vores annoncer. Det er simpelthen ikke rimeligt at udstille os på den måde på baggrund af yderst få klager.

I forhold til topmadrassen skriver hun, at hun mener, at den lever op til beskrivelsen, og at man altid kan få den byttet, hvis man ikke har brugt den. Derfor har Miklagaard lavet emballagen transparent. Vedrørende klager over kvalitet siger Amalie Glob generelt.  

Vedrørende Dorte Eberths sag skriver Amalie Glob, at den blev forsinket på grund af en misforståelse, og at hun har fået refunderet alle sine penge.

Rundt omkring i hele landet er der kunder, der er utilfredse med den behandling, de har fået af Miklagaard. I dette klip sætter de ord på deres oplevelser:

Her er en række af de kunder, der har klaget over Miklagaard.

Pengene bliver trukket - men hvor er pakken?

Flere kunder fortæller også, at Miklagaard er hurtige til at trække pengene fra kundernes konti, men knap så hurtige til at få sendt varerne, og i nogle tilfælde må kunderne vente forgæves.

- Jeg går ind og tracker min pakke og kan se, at det eneste, de har gjort, er at oprette en pakkelabel. Der er ikke nogen distributør, der har fået pakken. Og de har også trukket pengene, siger Malene Hansen.

Hun modtager aldrig sin pakke, og til sidst må hun bede sin bank om de tabte penge.

Helt galt går det for Naja Genet May, som bestiller et sæt sengetøj. Efter noget ventetid modtager hun en mail om, at ordren er afsendt. Hun kan samtidig se, at Miklagaard har trukket beløbet fra hendes konto.

- Så går der yderligere noget tid, og så tænker jeg, at det er da mærkeligt, at jeg ikke hører noget om, at det bliver leveret. Og så kontakter jeg dem og får den besked, at varerne desværre ikke er på lager, siger Naja Genet May.

Naja fik først beskedom at hendes vare vare på vej, efterfølgende var beskeden, at den var udsolgt.
Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

Den vare, der først skulle være på vej, er altså nu pludselig udsolgt. Til gengæld får Naja tilbudt et pudebetræk som et plaster på såret.

- De siger, at jeg kan få et pudebetræk, imens jeg venter. Det synes jeg bare ikke rigtig giver mening. Jeg synes, at det er en suspekt måde at gøre tingene på, siger Naja Genet May.

Det medgiver forbrugerombudsmanden Torben Jensen

- Generelt er reglerne indrettet på den måde, at man først må trække pengene, når den vare, man har solgt, er blevet overgivet til transportøren, siger han.

Miklagaard svarer på kritikken

I forhold til kritikken af at kunderne får en track-and-trace besked, før varerne er afsendt siger Amalie Glob:

“Alt er sat automatisk op. Der er ikke noget manuelt i vores forsendelsesproces. Når en pakke skal pakkes, bliver der automatisk printet følgeseddel og en postlabel til forsendelse. I printprocessen bliver der automatisk sendt en mail til kunden, om at der er en pakke på vej, og i den mail er der altid track and trace på pakken. Så alle kunder, der har bestilt en vare modtager en mail med track and trace, så snart pakkeprocessen er i gang på vores lager.”

Hun forklarer, at meget få ud af Miklagaards mange kunder oplever, at pengene bliver trukket, før varen er afsendt. Hvis det sker, skyldes det typisk en fejl enten hos GLS eller på Miklagaards lager. Hun skriver:

“Ud af mere end 23.000 kundeekspeditioner om året har vi nogle få pakker, der kan være forsinkede, det er der flere grunde til: 

  • GLS mister pakken på vej ind på pakkecenteret, da pakkerne først bliver scannet inde på selve pakkecenteret,  da mængden af pakker, der afhentes, er så stor, at man ikke kan scanne ind hos os i virksomheden.

  • Der kan være fejl i udprintning, så label ikke bliver printet og sat på, og varen kommer retur til os, inden den sendes ud til kunden igen.

  • Der kan ske fejl på vores lager, så leverancen forsinkes.

  • En vare kan være udsolgt, men kunderne bliver informeret, og varen sendes senere.

I forhold til hvor mange pakker, der sendes ud til kunder uden problemer, er det et fåtal, der er forsinkede i processen.”

Smartere at snyde mange

Sengesættene hos Miklagaard er ikke så dyre. De koster typisk nogle hundrede kroner. Så den enkelte kunde lider ikke de helt store tab. Men for en virksomhed kan det være en fordel, at de kunder, der er skuffede, ikke mister for mange penge. Så kan de for eksempel ikke klage til Forbrugerklagenævnet, som har en nedre grænse på 1.110 kroner.

Det efterlader kunderne med den mulighed at gå til domstolene.

- Man stævner jo ikke nogen for 800 kroner, siger Jakob Dedenroth Bernhoft, der driver hjemmesiden revisorjura. Han er jurist og ekspert i reglerne for, hvad virksomheder må og ikke må, når de går efter økonomisk gevinst.

- Hvis man vil snyde nogen, så er det en fordel at snyde mange mennesker for et lille beløb, frem for at snyde nogle få for mange penge. De vil jo nok have en større lyst til at stævne nogen for eksempel, siger han.

Ifølge Forbrugerombudsmanden, Torben Jensen, må webbutikker ikke hæve pengene før varen er afsendt.
Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

Forbrugerombudsmanden kigger på Miklagaard

Blandt de mere end 30 kunder, som TV 2 Kosmopol har talt med, er der en lang række af problemer med virksomheden.

Jeanne Frids pakke er flere gange blevet forsinket, og hun har ikke kunne få svar på, hvornår den kommer.

Ellie Marie Dam modtog noget sengetøj, hvor mønsteret var skredet, så det så tredimensionelt ud.

Kim Haxholm bestilte to ting, men fik kun den ene. Han venter stadig.

Indtil videre ligger der fire klager på Forbrugerombudsmandens bord, og han kigger nu nærmere på Miklagaard.

- Jeg kan sige, at vi har opmærksomheden rettet mod den her virksomhed, og vi er i fuld gang med at undersøge, hvad der er op og ned på den, siger Forbrugerombudsmanden Torben Jensen.

Miklagaard ligger på dette stutteri i Tidsvildeleje i Nordsjælland.
Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

Alvorligt, hvis det er bevidst

Hvis myndighederne vurderer, at en virksomhed bevidst vildleder og ikke lever op til kundernes rettigheder, er det alvorligt.

- Hvis der har siddet en erhvervsmand og spekuleret i det her og lagt en forretningsstrategi, der går ud på ikke at overholde reglerne, så er man måske over i et helt andet regelsæt, som er langt hårdere. Så er vi måske over i noget, der lugter af bedrageri, siger Forbrugerrådets jurist Martin Bruun-Houmølle.

Den vurdering er Jakob Dedenroth Bernhoft enig i:

- Hvis man gør det med vilje, altså snyder kunderne, så begynder man at læne sig op af bedrageri, siger han.

Miklagaard svarer på kritik

Amalie Glob afviser, at Miklagaard snyder eller bevidst bedrager nogen af deres kunder.

I forhold til Jeanne Frids sag skriver hun, at Jeanne Frid selv valgte at vente på sin pakke, da den først var udsolgt.

Hun siger, at Ellie Marie Dam har fået sine penge tilbage.

Og endelig siger hun, at Kim Haxholm ikke har gjort opmærksom på den manglende knæpude, som han ikke har modtaget. Hvis der er sket en fejl, beklager hun, og han kan kontakte dem og få puden, hvis han vil.

Ifølge hende skyldes den dårlige omtale, at Facebooksiden svindlerjagten har set sig sure på webbutikken. Hun skriver:

”Vi har eksisteret i rigtig mange år og har tusindvis af glade kunder.  Jeg ved, at vi har meget få kunder - ud af de mange tusinde tilfredse kunder - som ikke er tilfredse, og desværre kan alle ikke gøres tilfredse. Vi er udsat for en heksejagt fra en selvtægts Facebook-gruppe.”

På TV 2 Kosmopol har vi været i kontakt med en af de personer, der administrerer Facebook-gruppen Svindlerjagten. Hun har ikke yderligere kommentarer, men siger, at de mange sager taler for sig selv.

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Vigtig asbest-viden går tabt ved konkurser

Selv om flere tusinde virksomheder i byggeriet er gået konkurs fra 2019 til 2023 har Arbejdstilsynet modtaget under ti asbestprotokoller.

Det skriver Dagbladet Information.

Virksomheder har pligt til at opbevare asbestprotokoller i 40 år. Hvis en virksomhed ophører eller går konkurs inden da, skal den overdrages til Arbejdstilsynet.

- Selvfølgelig er det ikke alle konkursramte virksomheder, som har asbestprotokoller liggende. Men det er jo sindssygt, at Arbejdstilsynet ikke har modtaget flere. Jeg er slet ikke i tvivl om, at der er alt, alt for mange protokoller, der går tabt, siger Stig Søllested, som er formand i Blik- og Rørarbejderforbundet, til avisen.

En asbestprotokol beskriver, hvordan en medarbejder har været udsat for asbeststøv. Der skal også indgå oplysninger om arbejdets art og varighed ifølge Arbejdstilsynets hjemmeside.

Stig Søllested siger til Dagbladet Information, at asbestprotokollen kan være vigtig dokumentation i en arbejdsskadesag.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Bornholmere frygter at blive ramt af forhøjet billetpriser i metroen

Foto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix

Formanden for Bornholms Passagerforening, Torsten Sletskov, holder i øjeblikket vejret.

Årsagen er Pernille Rosenkrantz-Theils (S) forslag om at forhøje billetprisen til metroen med 50 kroner, hvis man kører ud til Københavns Lufthavn.

Men den socialdemokratiske overborgmester-kandidats forslag skaber bekymring på Bornholm, hvor man dagligt har flere flyafgange fra København til netop øen i Østersøen.

- Det er en rigtig, rigtig dårlig idé. I forvejen får vi fra nytår nogle ekstra afgifter på 60 kroner, når vi skal til og fra Københavns Lufthavn. Så vi kan selvfølgelig ikke være interesseret i at få en yderligere fordyrelse af transporten, siger Torsten Sletskov til DR.dk

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Travlt med traileren: Farligt asbestaffald vælter ind i Hvidovre

Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Reglerne for håndtering af asbestaffald skærpes den 1. januar 2025. Herefter må kun firmaer med autorisation håndtere det engang så populære, men også kræftfremkaldende byggemateriale.

Det har fået mange private borgere til at trække i arbejdstøjet for at komme af med deres gamle asbestplader inden da.

- Normalt modtager vi omkring 30.000 tons affald om året, men allerede nu er vi oppe på 45.000 tons i år, siger René Møller Rosendal, der er senior projektleder på deponivirksomheden AV Miljø i Hvidovre til TV 2 Kosmopol.

Langt flere end normalt kommer selv kørende med trailere fulde af forseglede pakker.

- Vi plejer at modtage to eller tre private, der kommer med asbestaffald om måneden. I øjeblikket har vi mellem 10 og 15 personer om dagen, siger René Møller Rosendal.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Fandt større mængde kokain, ketamin og hash

Københavns Vestegns Politi søger vidner efter en borger har fundet en større mængde euforiserende stoffer.

- Efter en årvågen borger kontaktede politiet omkring mistænkelig adfærd i området ved Vridsløsevej, lokaliserede politihunde et skjulested med en større mængde kokain, ketamin og hash, skriver politiet på X.

Politiet undersøger nu sagen nærmere og søger i den forbindelse vidner, som måtte have set mistænkelige personer eller køretøjer i området i den seneste tid.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Klimaaktivister får erstatning for nøgenvisitationer

Københavns Politi skal anerkende, at 19 frihedsberøvelser af klimaaktivister i maj 2022 var ulovlige.

Det er blevet udfaldet onsdag af en sag, som 121 klimaaktivister havde anlagt ved Københavns Byret.

De, der har fået medhold, får mellem 2900 og 4300 kroner i godtgørelse. Derudover får enkelte af dem yderligere 4000 kroner, oplyser Københavns Byret.

Advokat Marc Stounberg, der sammen med advokat Emil Kiørboe repræsenterede aktivisterne, oplyser, at de 19 sager særligt omhandler nøgenvisitationer.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Bankansatte sigtet i sag om dokumentfalsk for 150 millioner kroner

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Fire mænd er onsdag morgen anholdt i København og på den københavnske vestegn. De fire, der er mellem 34 og 38 år, er sigtiet for medvirken til dokumentfalsk af særlig grov karakter.

Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Alle sigtede i sagen har forskellige relationer til den finansielle sektor blandt andet som bankansatte.

- Dokumenterne, som de anholdte er sigtet for at have forfalsket, er brugt til, at flere personer kunne optage huslån for et samlet beløb på ikke under 150 millioner kroner, skriver NSK i meddelelsen og fortsætter:

- Det kan eksempelvis have været i form af forfalskede lønsedler eller årsopgørelser, der har fået det til at fremstå som om, at låntagerne har haft en højere indtægt, end de reelt har haft. Det har gjort låntagerne i stand til at optage større lån, end reglerne hos en given bank har tilladt. Dokumenterne er efter NSK’s opfattelse blevet forfalsket mod betaling fra personerne, der ansøgte om lånene. 

Sagen udspringer af analyser fra ODIN-samarbejdet, hvor blandt andre banker og myndigheder udveksler informationer og tendenser om kriminalitet på det finansielle område.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google