Fortvivlede kunder er vrede på stor webbutik
Kunder langer kraftigt ud efter en nordsjællandsk internetbutik, som sælger sengetøj, sofaer og andet til hjemmet. Forbrugerombudsmanden kigger nu butikken efter, men direktøren fastholder, at der ikke er tale om bevidst svindel.
Pakkeposten har mere end almindeligt travlt i disse dage, for der bliver handlet solidt ind på diverse webshops.
Men hvordan sikrer man sig, at man kan stole på dem, man handler med?
Mere end 30 kunder, som vi har talt med, vil formentlig sige, at man skal styre langt om uden om webbutikken Miklagaard - House of Tisvilde.
- Jeg kunne se med det samme, at det her er bare snyd, snyd, snyd. Til sidst skrev jeg til dem, at de havde tre dage til at tilbagebetale pengene, ellers ville jeg melde dem til politiet. Først da skete der noget, siger Dorthe Eberth.
Foto: facetime
Langt fra billede til virkelighed
Hjemmesiden Miklagaardhouse.dk ser flot og professionel ud, men Dorthe Eberth står langt fra alene med følelsen af, at skindet bedrager.
I Gilleleje bor Katja Petersen. Hun bestilte det, som hun troede var en topmadras på Miklagaards hjemmeside.
- På billedet ser det ud som om, at det er en topmadras. Altså en rigtig madras, der er fast i strukturen. Men det, der kommer, er nærmest bare en rullemadras. Den er helt bøjelig som et tæppe. Den har intet med det, der er på billedet, at gøre, siger Katja Petersen.
Foto: Privat foto
Det ender med, at Katja Petersen og hendes mand tager op på Miklagaard og afleverer topmadrassen, men det bliver startskuddet til en kamp om at få pengene retur.
- En uge efter at vi havde afleveret varerne, havde vi stadig ikke hørt noget. Vi ringede og ringede og ringede, men der var ingen, der tog telefonen. Vi fik bare at vide, at der var for travlt, siger hun.
- Så sagde jeg: Nu bliver vi nødt til at skrue bissen på. Og så sendte jeg en vred mail, hvor jeg vedhæftede al den korrespondance, vi havde haft. Så skete der endelig noget. Så fik jeg faktisk det svar, at det ville de rette op på, siger Katja Petersen.
Miklagaard svarer på kritikken
Amalie Glob, som er direktør i Miklagaard, har ikke ønsket at stille op til et interview. Men hun har sendt en række svar på skrift, hun skriver blandt andet:
Der vil altid være kunder, der er utilfredse med kvaliteten og det forsøger vi altid at indgå en konstruktiv dialog om med vores kunder, når de henvender sig med et kvalitetsproblem. Vi har mere end 20.000 tilfredse kunder og vi får masser af positive henvendelser på mail og som kommentarer på vores annoncer. Det er simpelthen ikke rimeligt at udstille os på den måde på baggrund af yderst få klager.
I forhold til topmadrassen skriver hun, at hun mener, at den lever op til beskrivelsen, og at man altid kan få den byttet, hvis man ikke har brugt den. Derfor har Miklagaard lavet emballagen transparent. Vedrørende klager over kvalitet siger Amalie Glob generelt.
Vedrørende Dorte Eberths sag skriver Amalie Glob, at den blev forsinket på grund af en misforståelse, og at hun har fået refunderet alle sine penge.
Rundt omkring i hele landet er der kunder, der er utilfredse med den behandling, de har fået af Miklagaard. I dette klip sætter de ord på deres oplevelser:
Pengene bliver trukket - men hvor er pakken?
Flere kunder fortæller også, at Miklagaard er hurtige til at trække pengene fra kundernes konti, men knap så hurtige til at få sendt varerne, og i nogle tilfælde må kunderne vente forgæves.
- Jeg går ind og tracker min pakke og kan se, at det eneste, de har gjort, er at oprette en pakkelabel. Der er ikke nogen distributør, der har fået pakken. Og de har også trukket pengene, siger Malene Hansen.
Hun modtager aldrig sin pakke, og til sidst må hun bede sin bank om de tabte penge.
Helt galt går det for Naja Genet May, som bestiller et sæt sengetøj. Efter noget ventetid modtager hun en mail om, at ordren er afsendt. Hun kan samtidig se, at Miklagaard har trukket beløbet fra hendes konto.
- Så går der yderligere noget tid, og så tænker jeg, at det er da mærkeligt, at jeg ikke hører noget om, at det bliver leveret. Og så kontakter jeg dem og får den besked, at varerne desværre ikke er på lager, siger Naja Genet May.
Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol
Den vare, der først skulle være på vej, er altså nu pludselig udsolgt. Til gengæld får Naja tilbudt et pudebetræk som et plaster på såret.
- De siger, at jeg kan få et pudebetræk, imens jeg venter. Det synes jeg bare ikke rigtig giver mening. Jeg synes, at det er en suspekt måde at gøre tingene på, siger Naja Genet May.
Det medgiver forbrugerombudsmanden Torben Jensen
- Generelt er reglerne indrettet på den måde, at man først må trække pengene, når den vare, man har solgt, er blevet overgivet til transportøren, siger han.
Miklagaard svarer på kritikken
I forhold til kritikken af at kunderne får en track-and-trace besked, før varerne er afsendt siger Amalie Glob:
“Alt er sat automatisk op. Der er ikke noget manuelt i vores forsendelsesproces. Når en pakke skal pakkes, bliver der automatisk printet følgeseddel og en postlabel til forsendelse. I printprocessen bliver der automatisk sendt en mail til kunden, om at der er en pakke på vej, og i den mail er der altid track and trace på pakken. Så alle kunder, der har bestilt en vare modtager en mail med track and trace, så snart pakkeprocessen er i gang på vores lager.”
Hun forklarer, at meget få ud af Miklagaards mange kunder oplever, at pengene bliver trukket, før varen er afsendt. Hvis det sker, skyldes det typisk en fejl enten hos GLS eller på Miklagaards lager. Hun skriver:
“Ud af mere end 23.000 kundeekspeditioner om året har vi nogle få pakker, der kan være forsinkede, det er der flere grunde til:
GLS mister pakken på vej ind på pakkecenteret, da pakkerne først bliver scannet inde på selve pakkecenteret, da mængden af pakker, der afhentes, er så stor, at man ikke kan scanne ind hos os i virksomheden.
Der kan være fejl i udprintning, så label ikke bliver printet og sat på, og varen kommer retur til os, inden den sendes ud til kunden igen.
Der kan ske fejl på vores lager, så leverancen forsinkes.
En vare kan være udsolgt, men kunderne bliver informeret, og varen sendes senere.
I forhold til hvor mange pakker, der sendes ud til kunder uden problemer, er det et fåtal, der er forsinkede i processen.”
Smartere at snyde mange
Sengesættene hos Miklagaard er ikke så dyre. De koster typisk nogle hundrede kroner. Så den enkelte kunde lider ikke de helt store tab. Men for en virksomhed kan det være en fordel, at de kunder, der er skuffede, ikke mister for mange penge. Så kan de for eksempel ikke klage til Forbrugerklagenævnet, som har en nedre grænse på 1.110 kroner.
Det efterlader kunderne med den mulighed at gå til domstolene.
- Man stævner jo ikke nogen for 800 kroner, siger Jakob Dedenroth Bernhoft, der driver hjemmesiden revisorjura. Han er jurist og ekspert i reglerne for, hvad virksomheder må og ikke må, når de går efter økonomisk gevinst.
- Hvis man vil snyde nogen, så er det en fordel at snyde mange mennesker for et lille beløb, frem for at snyde nogle få for mange penge. De vil jo nok have en større lyst til at stævne nogen for eksempel, siger han.
Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol
Forbrugerombudsmanden kigger på Miklagaard
Blandt de mere end 30 kunder, som TV 2 Kosmopol har talt med, er der en lang række af problemer med virksomheden.
Jeanne Frids pakke er flere gange blevet forsinket, og hun har ikke kunne få svar på, hvornår den kommer.
Ellie Marie Dam modtog noget sengetøj, hvor mønsteret var skredet, så det så tredimensionelt ud.
Kim Haxholm bestilte to ting, men fik kun den ene. Han venter stadig.
Indtil videre ligger der fire klager på Forbrugerombudsmandens bord, og han kigger nu nærmere på Miklagaard.
- Jeg kan sige, at vi har opmærksomheden rettet mod den her virksomhed, og vi er i fuld gang med at undersøge, hvad der er op og ned på den, siger Forbrugerombudsmanden Torben Jensen.
Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol
Alvorligt, hvis det er bevidst
Hvis myndighederne vurderer, at en virksomhed bevidst vildleder og ikke lever op til kundernes rettigheder, er det alvorligt.
- Hvis der har siddet en erhvervsmand og spekuleret i det her og lagt en forretningsstrategi, der går ud på ikke at overholde reglerne, så er man måske over i et helt andet regelsæt, som er langt hårdere. Så er vi måske over i noget, der lugter af bedrageri, siger Forbrugerrådets jurist Martin Bruun-Houmølle.
Den vurdering er Jakob Dedenroth Bernhoft enig i:
- Hvis man gør det med vilje, altså snyder kunderne, så begynder man at læne sig op af bedrageri, siger han.
Miklagaard svarer på kritik
Amalie Glob afviser, at Miklagaard snyder eller bevidst bedrager nogen af deres kunder.
I forhold til Jeanne Frids sag skriver hun, at Jeanne Frid selv valgte at vente på sin pakke, da den først var udsolgt.
Hun siger, at Ellie Marie Dam har fået sine penge tilbage.
Og endelig siger hun, at Kim Haxholm ikke har gjort opmærksom på den manglende knæpude, som han ikke har modtaget. Hvis der er sket en fejl, beklager hun, og han kan kontakte dem og få puden, hvis han vil.
Ifølge hende skyldes den dårlige omtale, at Facebooksiden svindlerjagten har set sig sure på webbutikken. Hun skriver:
”Vi har eksisteret i rigtig mange år og har tusindvis af glade kunder. Jeg ved, at vi har meget få kunder - ud af de mange tusinde tilfredse kunder - som ikke er tilfredse, og desværre kan alle ikke gøres tilfredse. Vi er udsat for en heksejagt fra en selvtægts Facebook-gruppe.”
På TV 2 Kosmopol har vi været i kontakt med en af de personer, der administrerer Facebook-gruppen Svindlerjagten. Hun har ikke yderligere kommentarer, men siger, at de mange sager taler for sig selv.