Først virker det lidt fjollet.
Oplevs udsendte reporter ligger omgivet af karrygule puder i noget, der ligner et skævt legehus.
Det kaldes et bi-kammer.
Gennem hovedtelefonerne høres den summende lyd af de bier, som bor i stadet på bagsiden af bi-kammeret.
Hvis man krammer den karrygule pude med ledning i, omsættes biernes summen til vibrationer, som kan mærkes i kroppen.
Det er faktisk meget rart.
Lyden af bier er overraskende beroligende, når man ved, at de små bæster ikke kan nå én, fordi de er i et andet rum. Lyden minder lidt om hvid støj.
- Det er jo sådan, at man gennem århundreder har brugt bier og pollen til både naturmedicin, lægemidler, men også terapeutisk, fordi man mener, at lyden af bier og luften, der er inde i stadet, kan have en helbredende effekt, siger Line Kjær, der er kunstfaglig leder i kunsthallen Munkeruphus.
Summende terapi
Den terapeutiske effekt af biernes summen er meget udbredt i Slovenien.
Her findes en gammel tradition, hvor man stiller sin seng op af et bistade, fordi man mener, at lyden er helende.
Det skulle eftersigende være godt mod alskens dårligdomme, men især mod de dårligdomme, vi i dag kender som angst og stress.
Bier og biavl har en central rolle i slovensk kultur, og der findes eksempler på skoler, der har bygget bi-kamre til at berolig eleverne, og på brandstationen i byen Celje har de terapeutiske bistader, som brandmændene arbejder med for at nedbringe stress.
Honningbien har fascineret i 15.000 år
Bi-kammeret er en del af udstillingen Superorganisme - En bi-historie hos Munkeruphus i Dronningmølle.
Udstillingen går tæt på menneskets forhold til bien, bien i kunsten og forskning i bier.
- Udstillingen tager udgangspunkt i en fælles fascination af honningbien og forsøger at fortælle historien om, hvordan vi mennesker altid har været fascineret af bier. Så det er ligeså meget en historie om os selv, siger Line Kjær
Fascinationen af honningbien går mange år tilbage. Der findes 15.000 år gamle hulemalerier af mennesker, der samler honning, og bien har altid været symbol på arbejdsomhed og flid.
- Udstillingen har ikke et dystopisk afsæt, men mere sådan en glæde over, at bierne findes. Den nye viden og den glemte viden, der er om bierne, og hvad vi kan bruge den til i forhold til alt det, vi står i i dag. Den er et forsøg på at give biernes liv en kunstnerisk form.
Superorganisme - en bi-historie er skabt af kunstnerisk formidler Annesofie Becker, biavler og arkitekt Anna Maria Orrù og forfatter Morten Søndergaard.
Udstillingen kan ses frem til 20. oktober.