Lokale forbereder sig på ”Skagen-ugen”: "Der bliver åbnet nogle rigtig store flasker rosé"

Sommerturismen når på sit højeste i uge 29 i den nordsjællandske kystby Tisvilde. Mens nogle lokale erhvervsdrivende ser frem til festugen, oplever andre, at kunderne forsvinder.

Uge 29 og Tisvilde er blevet synonym med fest og fart på, når sommerferieturister flokkes om kystområdet i Nordsjælland.

Byen ændrer karakter i det, der af nogle omtales som festugen - af andre "Skagen-ugen" - og det er noget, der deler vandene blandt de permanente beboere i Tisvilde.

Sidsel Zachariassen er indehaver af cafeen Havesalonen beliggende i byens gågade, og hun er ikke glad for det, Tisvilde bliver til i uge 29.

- I uge 29 er der jo bare rigtig mange Porscher og mange unge mennesker, og der bliver åbnet nogle rigtig store flasker rosé, siger hun.

Men selv om man skulle antage det modsatte, betyder det store rykind af pengestærke turister, at hendes omsætningen styrtdykker.

- Langt de fleste heroppe tager efterhånden væk i uge 29. De siger: ”Vi ses på den anden side”. For her er for hektisk og for meget larm. Her er simpelthen for festligt, siger Sidsel Zachariassen.

Sidsel Zachariassen oplever, at hendes normale klientel forlader Tisvilde i uge 29.
Sidsel Zachariassen oplever, at hendes normale klientel forlader Tisvilde i uge 29.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

I morgen kommer Tessa

Men på Tisvilde Bistro er stemningen en hel anden. Beværtningen, der både fungerer spisested og spillested, er ved at gøre klar til aftenens udsolgte koncert med August Høyen, da TV 2 Kosmopol kigger forbi.

- I dag er vi klar til August Høyen, med 350 gæster, som har været udsolgt i lang tid. Det er den første rigtig store dag i uge 29, og så har vi været så heldige at lande Tessa i morgen, forklarer indehaveren Jens Christian Ellekilde.

Baren bliver fyldt op med fadøl, hvidvin og Red Bull. Street food-vognene på stedet fyldes med pizza og burgere.

For Jens Christian Ellekilde, indehaver af Tisvilde Bistro, er uge 29-peaket en forudsætning for, at forretningen kan løbe rundt.
For Jens Christian Ellekilde, indehaver af Tisvilde Bistro, er uge 29-peaket en forudsætning for, at forretningen kan løbe rundt.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Den stormombruste uge 29 er helt afgørende for forretningens livsgrundlag.

- Forretningsmæssigt betyder det jo, at jeg kan holde åbent hele året. Måske ovenikøbet alle dage til vinter, siger Jens Christian Ellekilde.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Afstemning

_

Får nej af mor - får ja af far

Senere på ugen begynder også festivalen Musik i Lejet, og i butikken ”Den Vilde”, som sælger silketøj og solbriller, er ejeren ditto begejstret for hele ugen.

- Uge 29, det er ungdommens uge, ikke? Det er jo faktisk en lille fest. Og meget hyggeligt og positivt, siger Søren Pjedsted, og fortæller, at han især sælger masser af solbriller.

- De ryger bare ned, og de er fede. De unge synes, de er meget, meget smarte.

Der er godt gang i salget i Søren Pjedsteds butik i den ombruste uge.
Der er godt gang i salget i Søren Pjedsteds butik i den ombruste uge.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Søren Pjedsted sælger også en del dyrt badetøj, men der er proceduren lidt anderledes.

- Det er et sjovt indkøbsmønster. De står og kigger lidt på det, og så ringer de til mor, som siger: ”Ah, det skal vi ikke”, siger han og fortsætter:

- Så ringer de til far bagefter, og så får de lov at købe det.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik