Jagtet af nysgerrige kameraer: "Det er grænseoverskridende"

Hold op med bare at tage billeder og videoer af os, for det er overvældende og grænseoverskridende at se sig selv på sociale medier uden at have sagt ja. Sådan lyder det fra et populært bageri og en kendt pølsevogn i København. En supermarkedskæde har helt forbudt fotografering.

- Det kan være grænseoverskridende at opleve bare at blive filmet. Og senere opdage sig selv eller sine medarbejdere på de sociale medier. 

Claus Christensen er chef for Den Økologiske Pølsemand, som har to populære pølsevogne på Strøget i København, og han taler dagligt med medarbejdere, der er irriterede over, at de næsten konstant bliver filmet. 

quote Personligt er jeg virkelig overrasket over, hvor vigtigt det er for folk at tage de her billeder

Claus Christensen, Den Økologiske Pølsemand

Rigtig mange gange om dagen står kunder og tager billeder af hotdogs, pølsevognen og meget tit bliver personalet i pølsevognen en del af optagelserne. Typisk havner billederne og videoerne på sociale medier.

- Det sker hele tiden, konstaterer Claus Christensen, som kalder sig Head of Hotdogs.

- Vi står jo nærmest låst fast i pølsevognen med ansigterne lige op i kunderne, så man kan jo ikke undvige linserne, forklarer den økologiske pølsemand.

Gang på gang når han googler, så bliver han forbløffet:

- Hov, er vi også havnet der. 

- Personligt er jeg virkelig overrasket over, hvor vigtigt det er for folk at tage de her billeder, siger Claus Christensen, som har fokus på problemet, så det ikke bliver for grænseoverskridende for medarbejderne. 

- Jeg har da overvejet at sætte et skilt op for at bede kunderne om at lade være.

Please no photo: Flere end 18.000 har liket

Fire kilometer fra pølsevognen ved Rundetårn har et bageri med tilhørende café taget konsekvensen af de mange nysgerrige kameralinser. 

Hos Lille Bakery på Refshaleøen har man i lørdags sat et skilt op med budskabet "Please no photo - without permission".

"Det er overvældende at blive udsat for så mange menneskers telefoner og kameraer hver dag på arbejdet," skriver Lille Bakery i et opslag på Instagram, hvor de forklarer, hvorfor de beder gæster begrænse fotograferingen:

"At blive fotograferet, mens man arbejder, kan være ret skræmmende. Vi ved aldrig, hvor dette indhold ender."

quote Vi accepterer ikke videomateriale, hvor kunder eller ansatte tages som gidsler

Christoffer Green Sørensen, Salling Group

Noget tyder på, at der er opbakning til dette opråb om fotostop. 

I hvert fald har flere end 18.000 brugere liket opslaget, og i mere end 300 kommentarer får Lille Bakery opbakning med sætninger som "sikke et fantastisk statement", "lige hvad vi havde brug for" og "bare flere gjorde som jer".

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Lille Bakery har ikke ønsket at blive interviewet om emnet, men er glade for, at der er stor opbakning til budskabet. 

- Nu vil vi fokusere på at bage brød og lave mad, lyder det Lille Bakery i en mail. 

Regler for deling af billeder på sociale medier

  • Som butik må man opsætte de regler, man vil, men det gør det ikke strafbart, hvis de ikke bliver fulgt.

  • Butikken kan i stedet bortvise dig, hvis du bryder reglerne. 

  • Hvis du fotograferer i en butik, og billedet er et 'situationsbillede', som mennesker i kø, er det ikke strafbart. 

  • Deler du derimod et billede med en person som hovedmotiv, kan det være et brud på GDPR-lovgivningen, hvis du ikke har samtykke. 

Kilde: Sten Schamburg-Müller, juraprofessor.

Netto, Føtex og Bilka har helt forbudt fotografering

Hvor Lille Bakery har valgt den blide opfordring til at holde kameraet i ro, så møder den million kunder, der hver dag handler i Netto, Føtex eller Bilka et direkte foto-forbudt-skilt ved indgangen til supermarkedet. 

Det er to år siden, at supermarkedskæden Salling Group indførte et fotoforbud efter nogle grænseoverskridende oplevelser for personalet. 

Netto har sammen med de andre supermarkeder i Salling Group-koncernen forbud mod at tage fotos eller filme i butikken.
Netto har sammen med de andre supermarkeder i Salling Group-koncernen forbud mod at tage fotos eller filme i butikken.
Foto: Anette Claudi/TV 2 Kosmopol

De er de eneste af landets dagligvarebutikker, der indført denne restriktion. 

- Der har været meget få tilfælde, hvor vi har håndhævet forbuddet, forklarer Christoffer Green Sørensen, som er pressekonsulent hos Salling Group. 

Han forklarer, at kunder fortsat må sende billeder af varer til venner og familie, hvis de for eksempel skal være sikre på at købe den rigtige vare.

- Vi accepterer bare ikke videomateriale, hvor kunder eller ansatte tages som gidsler, eller hvor brands eller varemærker, vi sælger, misbruges, siger Christoffer Green Sørensen.

Spørg Os - Afstemning

_

Juraprofessor: Butikkerne har ret til at forbyde fotos

TV 2 Kosmopol har spurgt juraprofessor Steen Schaumburg-Müller fra Syddansk Universitet, om butikker har lov til at bestemme, hvorvidt personer må eller ikke må tage billeder på stedet.

I en mail svarer juraprofessoren, at butikkernes skilte og regler i udgangspunktet er inden for skiven rent lovmæssigt.

- Den, der disponerer over butikken - det kan være en ejer eller en forpagter – kan opsætte regler for benyttelse, for så vidt ligesom et diskotek, der kun tillader pænt påklædte, personer over 25 eller lignende, lyder det fra Steen Schaumburg-Müller.

Hvis en pågældende person ikke retter sig efter butikkens regler, har butikken lov til at bortvise personen fra stedet, skriver professoren videre.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik