Omstridt firma med nyt udspil: Lejere kan flytte - et fattigt tilbud, mener LLO
Direktør for omstridte Grønnely A/S svarer nu på kritikken fra de seneste dage - og giver utilfredse lejere et tilbud.
Hvis lejerne i Grønnely parken i Gilleleje ikke vil bo der længere, så kan de flytte - og så vil de få deres fulde depositum tilbage.
Sådan lyder tilbuddet, som bygge- og boligudlejningsselskabet Grønnely A/S mandag aften disker op med til lejerne i Gilleleje efter en række sager om alvorlig byggesjusk.
Det er brødrene Peder og Kristian Blak, der sammen ejer Grønnely A/S, og ingen af dem har ville stille op til interview med TV 2 Lorry.
Til gengæld vil Peder Blak mandag aften gerne svare på spørgsmål skriftligt. I en mail til TV 2 Lorry skriver direktøren:
"Hvis der er lejere i vores ejendom i Gilleleje, der ikke ønsker at bo der, vil vi naturligvis tilbyde dem at fraflytte og tilbagebetale deres fulde depositum."
Det er dog et fattigt tilbud, mener Claus Højte, der er direktør i Lejernes Landsorganisation (LLO).
- Folk er jo flyttet der til og har baseret deres liv på at bo i den her ejendom. At de bare kan flytte igen og få deres depositum tilbage er et fattigt tilbud, siger han til TV 2 Lorry.
Claus Højte påpeger, at huslejen i Grønnely Parken er høj. Det skyldes, forklarer han, at der er fri leje, fordi ejendommen er en erhvervsbygning, som brødrene i Grønnely A/S har opkøbt.
- Huslejen i den her ejendom er tilmed virkelig høj, og nu tilbyder man så folk, der har boet der noget tid, at de bare kan flytte, selvom de bor til en høj husleje. Jeg synes ikke, at det er ok, siger han.
Sådan fungerer det med depositum ved leje af en bolig
Det fremgår af lejeloven, at en udlejer kan kræve et depositum på et beløb, der svarer til 3 måneders husleje, når man flytter ind i en ny bolig.
De fleste uoverensstemmelser mellem lejer og udlejer drejer sig om depositummet, og hvilke udgifter udlejer må fratrække dette.
Depositummet er udlejers sikkerhed for, at der kan udføres reparationer og blive malet, når lejeren fraflytter lejemålet.
Hvis der ved fraflytningen eksempelvis skal males, eller udlejer ikke mener, at lejeren har gjort lejemålet tilstrækkeligt rent, kan disse udgifter fratrækkes depositummet.
Der er ikke tale om den helt store gevinst til lejerne, når Grønnely A/S siger, at de vil betale deres fulde depositum tilbage ved fraflytning, men hvis lejerne vil, så kan de godt tage imod tilbuddet, siger Claus Højte:
- De må gøre op med sig selv, om de vil satse på, at det bliver bedre, og at myndighederne griber ind, eller om de vil væk derfra. Hvis man har baseret sit liv på at bo der, og man har børn i skolerne, og man ikke kan finde noget andet, så stå det ud, men hvis man har andre muligheder, så ville jeg nok smutte.
Listen over fejl og byggesjusk i ejendommen er lang. Beboere i Grønnely Parken har blandt andet fortalt om alt for tynde brandvægge, elinstallationer, der ikke er korrekt udført, og om vandskader, der opstår, når håndværkerne forsøger at rette op på andre fejl.
- Grønnely skal komme i gang med at lave det i stand. Ikke alt det fis her. Man skal ikke leve med, at vand falder ned fra loftet og ulovlige elinstallationer. Lejerne har investeret i den ejendom, siger Claus Højte.
"Usandt" at alle beboere er utilfredse, mener direktør
Mandag kunne TV 2 Lorry fortælle, at Peder Blak i en mail til samtlige beboere i Grønnely Parken blandt andet kalder beboeren Peter Bergstrøm for "selvudnævnt ekspert og politimand" i forbindelse med, at han har kritiseret Grønnely A/S.
Det har givet TV 2 Lorry anledning til at stille Peder Blak spørgsmålet:
Vil det sige, at han (Peter Bergstrøm red.) har uret med hensyn til fejl og mangler?
"Vi svarer på kritik anført af en enkelt person som vi mener er meget ensidig, han siger bl.a. at alle 104 beboer i de 51 boliger er utilfredse og deres boliger er fyldt med fejl & mangler, det er usandt, det er et fåtal," skriver Peder Blak i mailen til TV 2 Lorry:
Foto: Kasper Stub Jørgensen/TV 2 Lorry
"Vi tager naturligvis kritik meget seriøst og vi ønsker kun at sikre, at alle lejere er glade for deres bolig - derfor har vi jo netop tilbudt de lejer der måtte ønske det, en gennemgang af deres bolig, og hurtig udbedring af fejl i efterfølgende uge."
Er det normalt for et selskab som jeres at kritisere navngivne lejere offentligt?
"Vi kritiserer ikke nogen navngiven lejer offentligt. Vi har en god dialog og har bl.a. aftalt et møde her i januar for at drøfte og forbedre samarbejdet med beboerudvalget," lyder svaret fra Peder Blak.
Vil ikke fremlægge beviser på positive henvendelser
I mailen, som er sendt til alle beboerne i Grønnely Parken, skriver Grønnely-direktør Peder Blak, at selskabet er "meget glade for de mange positive henvendelser, opmuntrende ord og ros, som vi de seneste dage har modtaget fra lejere på Rostgårdsvej (Grønnely Parken, red.)."
Men beboeren Peter Bergstrøm, som til TV 2 Lorry har fortalt om de problemer, de cirka 105 beboere i Grønnely Parken i Gilleleje døjer med, mener, at de påståede positive tilkendegivelser er "pure opspind".
TV 2 Lorry har spurgt Grønnely A/S, hvor mange positive reaktioner og henvendelser fra beboerne, selskabet har modtaget, og om vi må se dem.
Til det svarer Peder Blak:
"Grønnely har masser af tilfredse og glade lejere. En lejer skriver bl.a. “Man bliver bare så harm over folks opførsel og behandling af jer. Er ikke i tvivl om i kæmper en kamp hver eneste dag for af gøre alle lejere tilfredse. Vi er ihvertfald meget glade og tilfredse.”
Således svarer Peder Blak altså ikke på, hvor mange henvendelser det drejer sig om, ligesom han heller ikke fremlægger det efterspurgte dokumentation på, at der er tale om reelle henvendelser.
_