Jon flyttede fra København for at "få højere til himlen" - nu har han fortrudt
Tilværelsen uden for storbyen blev ikke helt, som Jon Frej Siegstad havde forventet.
Mens København mister indbyggere til øvrige kommuner på Sjælland, er 41-årige Jon Frej Siegstad én af dem, der længes efter at vende tilbage.
Indtil for få år siden var København hans eneste hjem.
Jon Frej Siegstad var københavner; han er født på Nørrebro og har boet på Vesterbro, i Nordvest og på Amager, hvorefter han rykkede til Helsingør.
Her var det planen at nyde naturen og tilværelsen i en mindre by og finde en bedre bolig.
Men selvom det hele faldt på plads, skulle det vise sig, at drømmen om at komme ud af storbyen ikke blev, som han havde håbet.
Tættere på familie og natur
Jon Frej Siegstad ankom ikke til en fremmed by, da han i 2022 pakkede sin lejlighed på Amager ned efter ti år og flyttede nordpå.
Det var oplagt at vælge netop Helsingør, da flere af hans nære familiemedlemmer bor i området.
- Jeg har været fascineret af Helsingør i mange år, og jeg har kendt den, siden jeg var barn.
- Det er nemt at gå ned til vandet og der er højere til himlen, forklarer han.
Med appetit på forandring skiftede han uden videre betænkeligheder sit postnummer, men beholdt sit arbejde som skolelærer på Islands Brygge i København.
Herefter blev det hverdag for den nytilkomne helsingoraner at gøre brug af det levende by- og kulturliv.
Og mens han på Amager i København måtte døje med skimmelsvamp og udlejningsproblemer, kunne Helsingør oven i købet tilbyde bedre boligforhold.
- Jeg bor i en charmerende lejlighed i et gammelt byhus med brændeovn og 40 ekstra kvadratmeter sammenlignet med lejligheden på Amager, fortæller han.
Men på trods af goderne må Jon Frej Siegstad sande, at livet som pendler mellem bopælen i Helsingør og arbejdspladsen på Islands Brygge er mere besværligt, end han havde regnet med.
Foto: Privat
Pendlerproblemer
Da Jon Frej Siegstad besluttede at forsøge sig med en tilværelse i Helsingør, var det blandt andet for at prøve noget nyt.
- Jeg fik lyst til at se, hvordan det er ikke at bo i København. Min mor flyttede til Snekkersten for 15 år siden. Når jeg kom hjem til København, syntes jeg, at der var beskidt, og at der var alt for mange mennesker.
- Jeg ville også godt kunne sige, at jeg har prøvet andet end København, når jeg bliver gammel, siger han.
Men med flytningen er offentlig transport, skiftende køreplaner og ventetid blevet en alt for stor og besværlig del af hverdagen.
Derfor har Jon Frej Siegstad i noget tid leget med tanken om at flytte tilbage til hovedstaden. Og siden sommerferien har han aktivt været på udkig efter et nyt hjem.
- Det er primært på grund af transporttiden. Når det kører, så kører det. Men Kystbanen er ikke altid tilstrækkelig. Og hver gang der kommer ny køreplan, så er det en forringelse for mig, siger han og fortsætter:
- Jeg synes stadig, at der er for mange mennesker i København, og at der er beskidt.
- Men jeg er klar til at flytte, for transporten er for ustabil. Jeg bruger to en halv time på at pendle om dagen, og tit står jeg bare på Nørreport og venter.
Spørg Os
Hvad undrer du dig over i hovedstadsområdet? Stil dit spørgsmål her +_
Jon Frej Siegstad er højst sandsynligt ikke den eneste i provinsen med betænkeligheder om offentlig transport.
I 2020 viste en undersøgelse fra Videnscentret Bolius i hvert fald, at effektiv offentlig transport er det tiltag, der har størst positiv effekt for yderområderne.
I samme undersøgelse svarede 55 procent af respondenterne, at manglende offentlige transportmuligheder er en af de største ulemper ved at bo i landets yderområder.
Familie versus venner
Beslutningen om at skulle flytte tilbage er ikke nogen nem beslutning for den 41-årige skolelærer.
For selvom en stor del af hans hverdag stadig udspiller sig i Københavnsområdet, er han blevet knyttet til sin nuværende by.
- Jeg er i syv sind, da jeg er glad for naturen nordpå.
- Jeg elsker at tage toget til Gilleleje eller Hornbæk og mine gåture om aftenen rundt om Kronborg, siger han.
Den offentlige transports begrænsninger fylder dog meget. Og det er én af de største årsager til, at han nu længes tilbage til storbyen.
- Jeg ville være mere tilbøjelig til at blive boende, hvis transporten var bedre. Hvis turen var kortere og mere stabil.
- Man finder ud af, hvor nemt det er at bo i København.
Ud over den korte afstand til arbejdet savner Jon Frej Siegstad også sin sociale omgangskreds. For mens familien er kommet tættere på, så er afstanden til vennerne blevet længere.
- Det meste af mit sociale liv er i København. Og jeg har opdaget, at det er mig, der tager hjem og besøger folk. De tager ikke op og besøger mig, fortæller han.
Foto: Privatfoto
Et hårdt boligmarked
Det seneste halve år har Jon Frej Siegstad været boligsøgende i København. Han er skrevet op i en andelsboligforening og kigger også efter ledige lejeboliger.
Alligevel er der ikke udsigt til at kunne flytte lige med det samme.
- Jeg står på bar bund som så mange andre. Jeg har altid boet i lejelejlighed og fik faktisk tilbudt en, men den var alt for dyr. Sådan er det bare i København. Det er et hårdt marked, fortæller han.
Selvom det er uvist, hvornår Jon Frej Siegstads kan flytte, er han allerede bevidst om, at lejemarkedet er anderledes i København.
Det betyder blandt andet, at han må vinke farvel til sine 96 kvadratmeter og brændeovn.
- Jeg ved, at jeg i København vil få en lejlighed, der er dårligere og dyrere end mit nuværende hjem. Jeg kommer også til at bo i noget mindre.
DSB: Vi kører i højere grad til tiden
TV 2 Kosmopol har forelagt kritikken fra Jon Frej Siegstad til DSB’s informationchef, Tony Bispeskov.
Har I problemer med at komme til tiden på Kystbanen?
- Nej. Efter vi tog en ny køreplan i brug sidste år, har Kystbanen ligget med den højeste kundepunktlighed i Østdanmark i år. Således kommer flere end 81 procent af kunderne frem inden for tre minutter i forhold til køreplanen. Til sammenligning var kundepunktligheden i 2022 og 2023 på ca. 75 procent.
Jeres nye køreplaner er en forringelse for Jon Frej Siegstad, der pendler fra Helsingør til København. Er det en kritik, I kan forstå?
- Når vi ændrer køreplaner, forstår vi godt, at der vil være kunder, som ville foretrække en anden køreplan. Når vi har ændret køreplanen for Kystbanen mellem Helsingør og København, så skyldes det, at vores kunder først og fremmest prioriterer, at togene kører punktligt. Det har vi over nogle år set ikke var tilfældet på Kystbanen, hvorfor vi har omlagt køreplanen i december 2023, så kunderne i langt højere grad kan regne med køreplanen.
Kan man forvente at have et fungerende arbejdsliv i København, hvis man pendler fra Helsingør?
- For tusindvis af daglige kunder på Kystbanen er toget en god løsning, da toget også giver mulighed for at slappe af, arbejde eller noget helt tredje. Toget kan også indgå i kombination med bil, da der på mange stationer er mulighed for at parkere bilen og tage toget det sidste stykke vej og dermed slippe for den trængsel, der er i byen eller at skulle finde en p-plads. Endelig har vi i 2024 også gjort det gratis uden for myldretiderne at tage en cykel med i regionaltoget for eksempel på Kystbanen.
På trods af spillereglerne på det københavnske boligmarked kan Jon Frej Siegstad ikke se bort fra den følelse, hovedstaden giver ham. Derfor vil det - når boligsituationen falder på plads - føles som at vende hjem.
- Jeg gik en tur på Amager for nylig og kunne mærke, at jeg følte mig hjemme. Den følelse har jeg ikke fået i Helsingør, fortæller han.
I TV 2 Kosmopols serie ”Nyt liv på landet” følger vi nogle af dem, har fundet lykken ved at flytte langt væk fra storbyen. Du kan se serien her.