Lille detalje i menukortet gør kæmpe forskel for restaurants CO2-aftryk

Øresundslinjens forsøg med at putte CO2-labels i menukortet viste et overraskende resultat.

Egg Benedict: 1,69 kg CO2.

Rødbede i smørdej: 0,46 kg CO2.

Grillet ferskensalat: 0,16 kg CO2.

Det er sådan, menukortet ser ud ombord på Øresundslinjens elfærge Aurora. Her kan spisende gæster se, præcis hvor meget CO2 der er udledt i forbindelse med hver enkelt ret. 

Og det er der en god grund til. Det virker.

quote Det er et bevis på, at det, vi gør, det gør en markant forskel.

Alexander Gerencser, Food and Beverage direktør, Øresundslinjen

Forsøg med CO2-labels

Rederiet Øresundlinjen, der sejler på strækningen mellem Helsingør og Helsingborg, har indført CO2-labels på alle deres færger og på alle madvarer lige fra de færdiglavede sandwiches i caféerne til á la carte-menuerne.

Beslutningen om at have CO2-labels på al mad tog de allerede i 2020, men for at se om det gjorde en mærkbar forskel, lavede de et forsøg i samarbejde med Brandenburg Universitet i 2022.

I den første uge havde man ikke CO2-mærkninger på maden, og i den efterfølgende uge var alle madvarer synligt mærket med CO2-label.

Resultatet var overraskende.

 - Vi så, at der var færre gæster, som købte de retter, der har den allerhøjeste CO2-udledning, lige så snart der kom label på, siger Alexander Gerencser, der er Food and Beverage direktør på Øresundslinjen.

Undersøgelsen viste, at brugen af ​CO2-labels påvirker kundernes adfærd, når det kommer til madpræferencer. 

Antallet af spisende gæster, der valgte såkaldt high impact-retter, der udleder meget CO2, blev reduceret med 50 pct, og samtidig blev der købt flere low impact-retter. 

- Det er et bevis på, at det, vi gør, det gør en markant forskel, og vi er jo en stor forretning, så selvfølgelig skal vi som en stor spiller jo prøve at gøre alt, siger Alexander Gerencser.

Rødbede i smørdej med is lavet af gedeost har en CO2-udledning på 0,46 kg
Rødbede i smørdej med is lavet af gedeost har en CO2-udledning på 0,46 kg
Foto: Morten Spuhr/TV 2 Kosmopol


Stor spiller, stort ansvar

Øresundslinjen har 5 færger, hvoraf de 3 af dem er eldrevne. 

Tilsammen fragter rederiet over 6 millioner passagerer mellem Helsingør og Helsingborg om året. 

I 2023 serverede Øresundlinjen samlet set 820.000 måltider under overfarten, herunder også personalemaden.

- Det de små skridt, som tæller. Tag for eksempel personalemaden. Vi bespiser 200 medarbejdere hver dag ombord på skibene - har vi mulighed for at skifte oksekød ud med gule ærter én gang om ugen i 52 uger, så gør det jo en markant forskel.

Spørg Os - Afstemning

_

Øresundlinjen begyndte at måle CO2-aftryk på alle råvarer, inklusiv drikkevarer i 2017, og frem til 2023 har de opnået en reduktion i CO2 på 30 pct.

Alexander Gerencser fortæller, at man har overvejet, om man helt kan fjerne oksekødet fra menuen, men at kunderne har en forventning om, at det er der. 

I stedet har de reduceret antallet af retter med oksekød, samtidig med at de har en målsætning om, at 30 pct af menuen skal være enten vegetarisk eller vegansk.

Kom med til Sverige i den nyeste udgave af OPLEV  - se med herunder. 

Vi spiser á la carte på Øresundslinjen, bevæger os ind Van Goghs farverige malerier og kigger på historisk kvindekunst på Den Hirschsprungske Samling.
Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik