Letbane-arbejdere bliver overfuset: Vrede bilister ruller vinduet ned og råber ukvemsord
I Herlev skal dem, der er i gang med at anlægge den kommende letbane, lægge ører til meget. Bilister lader frustrationer gå ud over dem.
Råb, skældsord og kritik. Det er hverdagen for anlægsarbejdere i Herlev, der arbejder på, at den kommende letbane skal stå færdig i 2025.
Ifølge Hovedstadens Letbane og Herlev Kommune oplever de ansatte nemlig at blive overfuset verbalt af vrede bilister.
- Nogle bilister ruller vinduet ned og råber ukvemsord ind på byggepladsen. De kritiserer arbejdet eller siger, at de er til gene for deres kørsel, fortæller Niels Brock, der er senior projektleder i Hovedstadens Letbane.
Letbaneselskabet har lavet visitkort, som anlægsarbejderne kan dele ud til vrede bilister, og så har de også lavet et opslag på Facebook i samarbejde med Herlev Kommune, hvor de opfordrer til en god tone.
- Anlægsarbejderne er almindelige mennesker, som går på arbejde hver dag, og som skal føle sig godt tilpas, når de udfører det arbejde, vi har bedt dem om. De fortjener ikke at blive udsat for skældsord eller andet. De skal have lov til at gøre deres arbejde i ro og mag, siger Niels Brock og tilføjer:
- Hvis man føler, at man har en mening om, hvordan Hovedstadens Letbane laver arbejdet, skal man hellere rette henvendelse til letbaneselskabet på info@dinletbane.dk. Så skal vi nok give et svar, siger han.
92 klager i Herlev
Men meget tyder på, at der stadig er lidt vej til, at alle bruger den officielle klagevej.
Facebook-opslaget er nemlig også blevet mødt af flere vrede kommentarer.
En har sendt et billede af en fuckfinger. En anden skriver: "Vi er dødtrætte af at bo på en byggeplads i hele Herlev". Og en tredje skriver: "Må bare gøre opmærksom på, at kritik af C. G. Jensens folk og Letbanen overhovedet ikke besvares af Letbanen."
C. G. Jensen er totalentreprenøren på letbaneprojektet i blandt andet Herlev. Men ifølge Niels Brock er den sidste kommentar ikke korrekt.
- Der kommer mange kommentarer, og nogle er rigtige, og nogle er ikke. Det her er absolut en af dem, der ikke er rigtige. Vi besvarer alle henvendelser. Vi har en svarfrist, der siger maksimalt 10 dage. Så inden for 10 dage har man fået et svar på den henvendelse, man er kommet med, siger han.
Letbaneselskabet har indtil videre modtaget i alt 92 klager over arbejdet i Herlev bare i år, og særligt i midten af marts måned eksploderede antallet af klager med hele 49 på tre uger.
Flere af klagerne handlede om det samme forhold: At det oprindeligt var planen at spærre et vejkryds helt af ved Musikkvarteret i Herlev. Det har Hovedstadens Letbane nu valgt at lave om på, så der er en åbning for bilister, hvor de kan køre uden om krydset.
- Det er jo et godt eksempel på, at vi lytter til de henvendelser, vi får. Hvis henvendelserne har en karakter, der er alvorlig, så bliver vi nødt til at gøre noget ved det, fortæller han.
Borgmester: Vi skal tale ordentligt til hinanden
Ifølge borgmesteren i Herlev, Thomas Gyldal Petersen (S), er det ikke kun anlægsarbejderne, der oplever at blive chikaneret i det offentlige rum.
- Vi oplever generelt også, at kommunale medarbejdere i offentlige funktioner oplever, at de bliver mål for borgernes vrede. Der skylder vi dem at passe på dem. Uanset om de sidder i supermarkedet, på letbanen eller i skolen, så skal vi tale ordentligt til hinanden, lyder det fra borgemesteren.
- Selvom jeg godt forstår frustrationen - for det kaos, som er nu - er der ikke noget, som nogen ønsker, siger Thomas Gyldal Petersen med henvisning til letbanearbejdet.