Tilbud fra kommunen: Drop bilen og lån en elcykel
Hvad siger du til at erstatte bilen med en el-cykel, når du kører på arbejde? Hvis du bor i Herlev, så har du chancen.
Brokker du dig dagligt over benzinpriserne, vil du bare gerne have mere motion, eller tænker du bare meget på, hvad du kan gøre for klimaet?
Så har du netop nu muligheden for at gøre noget ved det, hvis du bor i Herlev. Her søger kommunen netop nu efter borgere, der er friske på at sende bilen på ferie i tre måneder.
Til gengæld stiller Herlev Kommune en elcykel til rådighed kvit og frit, som man skal benytte sig af i perioden.
Forudsætningen for at låne en el-cykel er, at man er daglig bilist og har minimum fem kilometer til enten arbejde eller uddannelse. Og så kræver det, at forsøgspersonerne skal have lyst til at køre på cyklen mindst fire gange om ugen.
I alt har Herlev Kommune 13 elcykler til rådighed, og håbet er, at forsøgspersonerne forelsker sig i den motoriserede jernhest og eventuelt selv anskaffer sig en.
- Herlev er en by med meget trafik, så hvis vi som kommune med det her tiltag på nogen måde kan være med til at påvirke og ændre borgernes transportmønstre fra bil til cykel - og gerne kombineret med kollektiv trafik - så er det rigtig godt, siger Herlevs borgmester, Thomas Gyldal Petersen, soc.dem., til TV 2 Lorry.
For at indsamle erfaring skal testpersonerne udfylde et spørgeskema om motivationen for at cykle samt oplevelsen med at køre på el-cyklen.
Hvis du ønsker at låne en el-cykel skal du udfylde ansøgningsskemaet her. Sidste frist for ansøgning er fredag den 22. marts 2019.
Positive resultater fra otte kommuner baner vejen
Herlev Kommune bliver ikke den første til at afprøve kommunale kræfter med elcyklen.
I både Roskilde, Albertslund, Ballerup, Frederiksberg, Gladsaxe, Høje-Taastrup og Gentofte kommuner gennemførte man et lignende forsøg mellem 2013 og 2016 kaldet 'Test en elcykel'.
Og her var resultaterne intet mindre end overbevisende.
Af de knap 1.700 bilpendlere, som i tre måneder, på forskellige tidspunkter over en treårig periode, stillede bilen til fordel for cyklen med motorkraft, kørte hele 34 procent på cykel til arbejde minimum tre dage om ugen et år efter testperioden.
Samtidig bidragede projektet til, at 28 procent af testpersonerne investerede i en ny cykel, ligesom 27 procent nu cykler på den cykel, de allerede ejede.