Boligpriser: Bydel med metro giver naboer baghjul
En ny analyse fra Boligsiden viser, at den københavnske metro har haft en positiv effekt på ejerlejlighedspriserne.
Der er forskel på, om du bor tæt på eller langt fra en metrostation, når det handler om din boligs værdi.
Det viser en ny analyse fra Boligsiden, der har sammenlignet boligpriser i Vanløse og Brønshøj, der ligger i samme afstand til centrum af København.
Forskellen på de to bydele er, at Vanløse i en årrække har haft en metrostation, og det har betydet, at boligpriserne er steget markant i forhold til Brønshøj set over en årrække.
Analysen viser samtidig, at priserne lå på niveau frem mod et år inden åbningen af metroen i Vanløse i 2003.
- Priskurven for Brønshøj og Vanløse har fra 1992 til 2002 nærmest været identisk. Det fortæller os, at vi har at gøre med to områder, der gennem mange år har været lige attraktive for boligkøberne – endda på trods af, at der i Vanløse er op til flere S-togsstationer, siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.
Stor prisforskel i kroner og øre
- Ser vi på salget af ejerlejligheder i året, inden metroen stod færdig, fik priserne et løft i Vanløse. Den udvikling er forsat frem til i dag, når vi sammenholder de to områder, fortsætter hun.
Fra 2002 og frem til 2018 er priserne på ejerlejligheder steget med 94 procent i Brønshøj. Til sammenligning er det steget med 123 procent i Vanløse, og omregnet til kroner og øre betyder det, at den gennemsnitlige kvadratmeterpris på ejerlejligheder solgt henover sidste år var 5.337 kroner højere i Vanløse.
Køber man en ejerlejlighed på 80 kvadratmeter svarer det til en prisforskel på 426.960 kroner.
75 procent vil have adgang til offentlig transport
Boligsiden har i forbindelse med analysen foretaget en undersøgelse blandt mere end 1000 personer, som viser, at adgangen til offentlig transport betyder meget for boligkøbere.
- Vi spurgte, hvor vigtigt det er med tog, metro eller bus i nærheden, når der skal vælges en bolig. 75 procent svarede, at det enten var vigtigt eller ligefrem afgørende. Derfor giver det god mening, at vi kan aflæse etableringen af metroen i prisstatistikkerne, siger Birgit Daetz.
Den næste del af den københavnske metro, Cityringen, åbner efter planen på den anden side af sommeren 2019. Linjen kommer til at køre henover Østerbro og Nørrebro til Frederiksberg, videre til Vesterbro og Indre By.