Borgmester vil 100-doble prisen for at parkere
Københavns teknik- og miljøborgmester vil hæve beboerlicensen for parkering til 10.000 kroner om året.
Det skal være markant dyrere at være københavnsk bilejer.
Det mener Enhedslistens teknik-og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen, der vil gå drastisk til værks for at nedbringe antallet af biler i hovedstaden.
Ninna Hedeager Olsen vil hæve prisen for en beboerlicens til 10.000 kroner om året.
- Det er en hån mod alle andre københavnere, at vi som kommune støtter, at du skal have en bil parkeret på offentligt areal. Derfor bør vi sætte prisen for en beboerlicens op til 10.000 kroner, siger Ninna Hedeager Olsen i en pressemeddelelse.
I så fald borgmesteren får gennemtrumfet sin vilje, vil det betyde, at prisen for en beboerlicens vil blive 100-doblet for en stor del af byens bilejere.
"Hvis man vil parkere, må man betale"
Som det ser ud nu, betaler cirka 40 procent af københavnerne kun 100 kroner om året for en parkeringslicens.
Borgmesteren peger dog på, at en pris på 100 kroner årligt eller 27 øre om dagen for en beboerlicens ikke giver incitament til at overveje, om man har behov for en bil.
- Hvis man vil parkere sin bil i København, må man betale, hvad pladsen er værd, og det er langt mere end 100 kroner om året. Højere priser vil ifølge analyser, forskning og internationale erfaringer få efterspørgslen på parkering til at falde, og det er nødvendigt med et mærkbart prishop, hvis effekterne skal slå igennem, siger Ninna Hedeager Olsen og fortsætter:
- Vi har i forvejen ikke meget plads at tage af, og derfor giver det ikke mening, at vi kommunalt økonomisk støtter brugen af offentlige parkeringspladser, når de biler lige så godt kan være parkeret i et privat parkeringshus. I stedet for at skære andre mulige steder i vores velfærd kan vi starte med at skære her, siger teknik-og miljøborgmesteren, som mener, at forslaget er en samfundsmæssig god investering.
De højere parkeringspriser vil ifølge hende få flere til at tage cyklen og lade bilen stå, og den løsning tjener samfundet penge.
Læner sig op ad egen forvaltning
Forslaget fra Ninna Hedeager Olsen læner sig op ad et initiativ, som hendes egen forvaltning, Teknik- og Miljøforvaltningen, netop har lanceret i dens årlige parkeringsredegørelse.
Her vurderes det, at en forhøjelse til 10.000 kroner årligt for en beboerlicens vil medføre rundt regnet 6100 færre biler i København.
Forhøjer politikerne samtidig timetaksten for parkering i betalingszonerne med 15 procent, forventer forvaltningen, at 10 procent af bilerne vil forsvinde.
Den forslåede prisstigning på en beboerlicens vil dog ikke ramme alle bilejere lige hårdt. Ifølge parkeringsredegørelsen bør ejere af el- og brintbiler slippe med at betale 5000 kroner i årlig beboerlicens, da de vil få en miljørabat.
København har omkring 125.000 offentlige parkeringspladser og yderligere 70.000 private, men i en tid hvor indpendlingen til byen stiger, er der pres på.
Ifølge de seneste tal, som er fra 2016, råder indbyggerne i Københavns Kommune over knap 110.000 biler.