Danske Banks hovedkvarter skal blive til lejligheder og gågade
Danske Banks flytter fra sit domicil i Laksegade i København. I fremtiden omdannes bankens hovedkontor til blandt andet almene boliger.
Det ikoniske hovedkontor for Danske Bank på hjørnet af Holmens Kanal nær Kongens Nytorv er blevet solgt - og nu begynder byggeriet af bankens nye hovedkontor snart.
Derfor skal bygningen i fremtiden omdannes til noget helt andet, end hvad den har været brugt til siden 1875.
- Området ved Laksegade kan bruges meget bedre, end det er tilfældet i dag, siger Enhedslistens teknik- og miljøborgmester i København Ninna Hedeager Olsen i en pressemeddelse.
Kommunen har nu sendt et forslag til en ny lokalplan i høring i otte uger, da Danske Bank fra 2023 rykker fra bygningen til sit nye hovedkontor, der vil blive bygget på Posthusgrunden.
I den nye lokalplan foreslås det blandt andet, at der etableres boliger i bankbygningen på hjørnet af Holmens Kanal, mens Laksegade, hvor hovedindgangen til banken findes, omdannes til gågade.
- Jeg glæder mig til at høre københavnernes meninger om lokalplanen, så vi får den helt rette løsning for området. Og som noget endnu vigtigere kan vi få almene boliger ind i en bydel, hvor de i den grad mangler, siger borgmester Ninna Hedeager Olsen.
Styrker ønsket om en grønnere by
Størstedelen af områdets bygninger vil blive brugt til erhverv, detailhandel og restauration. 25 procent af det samlede etageareal skal anvendes til boliger, hvoraf 25 procent skal være almene. Dertil kommer renoveringen af selve gaden, som vil blive lukket for gennemkørende trafik, så en mere fodgængervenlig gade kan etableres.
- Det er meget positivt, at lokalplanen har prioriteret fodgængere og cyklister. Der kommer et lavt antal p-pladser i forhold til, hvad vi kan stille krav om, og dertil nedlægger vi p-pladser på gadeplan til fordel for byrum, hvor man kan opholde sig. Det passer ind i den klimavenlige by, vi prøver at skabe, siger borgmesteren, der understreger, at planerne ligger godt i forlængelse af ønsket om at styrke København som cykelby.
Antallet af p-pladser i forslaget til lokalplan er ca. 54 svarende til én plads pr. 200 m2, hvilket er lavere end det normale på én pr. 150 m2. Derudover nedlægges 17 kommunale parkeringspladser på gadeplan, og parkering vil i stedet foregå i en parkeringskælder oprettet af bygherren.
For at realisere planerne skal de fredede bygninger renoveres, og et parkeringshus skal rives ned til fordel for en ny bygning med plads til butikker i stuetagen og almene boliger på de øvre etager.