'Sanne The Musical' har premiere i Tivoli: Tre kvinder spiller hele Danmarks rockmama
Sanne Salomonsens op -og nedture bliver nu fortalt gennem musik og sang i Tivolis Koncertsal.
Ud på scenen i Tivolis Koncertsal træder hele Danmarks rockmama.
Hun kommer fra bagindgangen og gennem scenetæppet, og hun er ikke bange for at råbe ud i salen for at bede om hjælp til at komme ned på gulvet.
Sanne Salomonsen er ikke længere ung, men hun er i live, og hun ejer stadig rummet, når hun ankommer.
Det er tretten år siden, at en hjerneblødning gjorde hende både lam og senere hen depressiv, men hun turnerer igen med Anne Linnet og Lis Sørensen, ligesom hun selvfølgelig ankommer for at overvære et par af de sidste prøver før premieren på den musical, der skildrer hendes liv med op -og nedture.
- Du går bare amok, skat. Det er jo derfor, vi er her allesammen, siger hun på ægte Sanne-maner, da TV 2 Lorry pænt spørger, om vi må filme hende undervejs.
Glad for at være i live
Sanne Salomonsen har noget over sig, som kun få.
Ægte X-factor måske?
Hendes liv er i hvert fald ikke kedeligt, og hvorfor vente med at hylde det, til hun er død og borte? Mange store kunstnere skulle bare vide, hvilken hyldest og opmærksomhed de bliver givet, når de først er lagt i graven.
Selv er Sanne Salomonsen rigtig godt tilfreds med at kunne kigge med, understreger hun:
- Jeg synes, det er sjovt. Det gør jeg virkelig, siger hun.
- Som Martin, der er instruktør, sagde til mig på et tidspunkt: "Gud, det er sgu egentlig første gang, tror jeg, at jeg laver en musical med én, som stadigvæk lever!" Så tænkte jeg, at det er eddermame godt, jeg overlevede min sygdom den gang dér, griner hun.
Foto: Frederik Alexander Vording - TV 2 Lorry
"Folk er ikke klar over, hvor hårdt det har været"
På scenen oplever vi den helt unge rødhårede Sanne, der danser rundt om en hest, mens hun synger teksten til det store hitnummer 'Sui Sui'.
Vi oplever også den store 80'er-stjerne i læderbukser og lædervest.
Og så møder vi den ældre Sanne, der sidder hjemme i sofaen med sine Kleenex og "har det ad helvedes til", men "ikke skal have nogen lykkepiller!"
Og faktisk er hovedpersonen selv fint tilfreds med netop den balance mellem det nye og det gamle, det festlige og det depressive:
- Der er én ting, som jeg er glad for, at folk får set her. Og det er, hvor hårdt det var for mig at være syg og gå igennem det forløb. For jeg var vitterligt ved at dø, og jeg var så bange, siger hun ganske ærligt.
- Når man tænker på, hvor mange år efter, at jeg blev lam, jeg måtte kæmpe for at få min stemme tilbage... Folk er slet ikke klar over det, tror jeg. Hvor mange år det har taget mig. Og hvor hårdt det har været. Og hvor grænseoverskridende det har været at skulle synge velvidende, at man ikke var på toppen, forklarer hun.
Fra rockstjerne til "discount-diva"
Da hun i 2010 igen stod på scenen fire år efter sin hjerneblødning, kvitterede Ekstra Bladets anmelder Thomas Treo da også kun med sølle én stjerne og kaldte hende "gumpetung", "discount-diva" og "ringvrag".
Selv udtalte Sanne Salomonsen senere hen til TV 2 i 2011, at hun ikke læser anmeldelser, hvorfor kritikken prellede af på hende:
- Der er dem, der kan lide mig, og så er der dem, der decideret hader mig. Jeg er vant til det (kritik, red.), så derfor er jeg faktisk ikke påvirket af det, sagde hun i Go' Aften Danmark.
I dag i Tivolis Koncertsal tyder noget dog på, at det ikke har været hele sandheden.
Selv en rockmama kan være blød indeni, når mavemusklerne forsvinder og stemmen derfor også gør det.
- Den side af sagen med sygdommen er jeg holdt op med at snakke om, fordi jeg bliver ved med at blive holdt fast i den. Så her (i Tivoli, red.) hvor der er en chance for at vise lidt om, hvordan det var, så gør vi det, siger hun med bestemt mine, så man må forstå, at emnet nu er uddebatteret.
Musicalen må tale for sig selv.
Foto: Frederik Alexander Vording - TV 2 Lorry
Ikke virkelig - mest underholdning
Forestillingen i Tivolis Koncertsal starter på nulpunktet, hvor Sanne Salomonsen rammes af en blodprop i hjernen.
Hendes verden styrter sammen, og hun forsøger i ambulancen forgæves at synge. Hun må nu gennemleve hele sin livshistorie for at finde tilbage til sig selv, kærligheden og musikken.
Stykket er skabt af instruktør Martin Lyngbo og dramatiker Line Mørkeby, som har fantaseret en del, understreger Sanne Salomonsen.
Man skal altså ikke sidde på stolerækkerne og regne med at replikkerne er én til én fra virkelighedens verden.
- Vi må ikke glemme, at det er en musical. Derfor har instruktøren og dramaturgerne fantaseret, og det skal de gøre, siger hun.
Det er dog samtidig vigtigt for hende, at det hele spiller og afspejler hendes lyd og væsen, så meget som muligt.
Under prøverne kan hun ikke dy sig for at give den yngste skuespiller lidt privatundervisning i, hvordan 'Sui Sui' skal skæres.
- Jeg vil ikke blande mig i det (handlingen, red.), men jeg vil gerne være behjælpelig over for sangerne, forklarer hun.
Og hvem lytter ikke, når selveste Sanne Salomonsen - med fem årtiers erfaring, der spænder vidt fra skuespil i både film, musicals og tv-programmer, musik med Sneakers og Anne Linnet Band, egne produktioner, rock, jazz og country på repertoiret - giver gode råd?
Andrea Heick Gadeberg gør i hvert fald:
- Okay. Fedt! Godt! Tak! Tak, Sanne!, lyder svaret fra det kun 20-årige talent.
Sanne - the musical
Spiller i Tivolis Koncertal
Fra 19. september til 13. oktober.
Instruktør: Martin Lyngbo
Dramatiker: Line Mørkeby
Scenograf: Benjamin La Cour
Koreograf: Peter Friis
Kapelmester: Joakim Pedersen
Kreativ executiv producent: Thomas Langkjær
Foto: Frederik Alexander Vording - TV 2 Lorry