Aftale sikrer udbygning af Københavns Lufthavn

Politikere og lufthavnen jubler. Naboer bekymrede for flere støjende natfly.

Flere standpladser til større fly og fleksible rammer for udbygningen af lufthavnen.

Allerede om få år kan der være blevet gjort plads til mindre støjende og moderne fly. Området ved lufthavnen kan være omdannet til boliger og erhverv klos op og ned af landingsbanerne. 

Og fragtdelen kan være en af de største og bedst udbyggede i hele Nordeuropa.

Det vækker dog en del bekymring hos især naboer til lufthavnen, der lever med daglige støjgener fra flyene. 

- Vi er meget belastede af støj. Især om natten larmer store fragtfly, siger Helene Bach til TV 2 Lorry.

Hun er både nabo til lufthavnen og med i borgergruppen ”CPH uden udvidelse". En borgergruppe, der altså nu kommer til at leve med udvidelsen.

For sammen med Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance har regeringen nemlig bestemt, at Københavns Lufthavn ikke bare skal fremtidssikres som Nordeuropas største og vigtigste trafikknudepunkt.

Det skal også undersøges, hvordan man kan skabe vækst, boliger og erhverv lige ved siden af lufthavnen. Det sker gennem ændringer i udbygningsloven.

- Københavns Lufthavn er en vigtig indgang til hele Danmark for en stor del af både forretningsrejsende og turister. Det skal vi fastholde og bygge videre på, siger indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S).

Vigtigste trafikknudepunkt i Nordeuropa

Konkret skal ændringerne blandt andet muliggøre en udvikling af terminalerne og ændringer af landingsbanerne inden for lufthavnens eksisterende arealer.

Det skal sikre, at lufthavnen også fremover kan tilbyde en kapacitet og et serviceniveau, der matcher de internationale konkurrenter.

- Hovedstadens lufthavn er helt essentiel infrastruktur for Danmark, og med udviklingsplanen fastholder vi København som et vigtigt trafikknudepunkt i Nordeuropa. Det giver arbejdspladser og vækst til København og til Danmark, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Dermed gør udbygningsplanen klar til fremtidens take off i lufthavnen. Til gavn for både rejsende og erhvervslivet.

Moderne rammer

- Den politiske aftale er helt afgørende for den videre udvikling af en effektiv og bæredygtig lufthavn, der kan tilbyde moderne rammer for flyselskaber og passagerer, siger administrerende direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye.

Han mener, at aftalen giver lufthavnen mulighed for også fremadrettet at være internationalt attraktiv og konkurrencedygtig lufthavn.

For de rejsende betyder planen, at man får et samlet og større terminalområde tæt på offentlig transport. Og for flyselskaberne betyder det, at der eksempelvis skabes plads til nye standpladser til fremtidens mere brændstofvenlige og støjsvage flytyper.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen)

Fakta

Tværbanen forkortes og forskydes, så banen bliver kortere i nordvest mod Tårnby og lidt længere mod Øresund i sydøst. Det giver plads til et at udvikle de eksisterende terminaler i nord.


Der kommer nye standpladser i sammenhæng med de eksisterende terminaler, som kan håndtere større flytyper, der støjer mindre og er mere brændstofseffektive.


Planen muliggør at bevare og udvikle et samlet terminalområde med direkte adgang til kollektiv transport.


Aftalen muliggør også ændringer af støjkonsekvens- og restriktionsområdet omkring lufthavnen, der kan åbne nye muligheder for byudvikling i nabokommunerne.


Udviklingen af lufthavnen skal ske inden for myndighedernes støj- og miljøgrænser. I løbet af knap 25 år er antallet af boliger omkring lufthavnen, som er støjbelastet over den vejledende grænseværdi, faldet 88 pct. fra 18.213 husstande i 1994 til 2.126 husstande i 2018. Ambitionen er en halvering af dette antal frem mod 2050.


Kilde: Københavns Lufthavn

Erhverv og boliger som vækstmotor for nabokommunerne

Derudover bliver det med aftalen også undersøgt, om der kan ske ændringer af støjkonsekvens- og restriktionsområdet omkring lufthavnen, der kan åbne nye muligheder for byudvikling i nabokommunerne.

Det betyder, at der åbnes for,  at der kan etableres både bolig og erhverv i umiddelbar nærhed af lufthavnen, hvor støjgrænserne gør det muligt. Og det kan eksempelvis være på Tårnby-siden af lufthavnen.

- Aftalen giver nye perspektiver i forhold til byudvikling i Tårnby. Det gør det muligt for os at etablere et nyt stort erhvervsområde, Kirstinehøj III, tæt på lufthavnen, og det giver også mulighed for at fortætte med boliger i områder, hvor støjkonsekvenszonen ikke har gjort det muligt hidtil, selv om der i forvejen har ligget boliger i området, siger borgmester i Tårnby Kommune, Allan S. Andersen (S), til TV 2 Lorry.

Skaber arbejdspladser

Både de nuværende og kommende arbejdspladser betyder meget for kommunens vækst, og derfor er borgmesteren glad for fremtidens potentiale i vækst, erhverv og nye arbejdspladser.

- Lufthavnen betyder meget for Tårnby Kommune – det har den gjort, når vi ser tilbage i historien, og det vil den også gøre i fremtiden. Først og fremmest har lufthavnen altid skabt mange arbejdspladser til Tårnbys borgere.

- Da covid-19 ramte Danmark stoppede al flyvning til og fra Kastrup næsten fra den ene dag til den anden, og det sendte rigtig mange af vores borgere ud i ledighed. Heldigvis er der siden kommet gang i luftfarten igen, og der ansættes igen folk i og omkring lufthavnen. Denne udvikling skulle gerne blive styrket med den nye aftale, siger Allan S. Andersen til TV 2 Lorry.

Løftet pegefinger til fly om natten

Også i Dragør på den anden side af lufthavnen er man begejstrede for aftalen, der fremtidssikrer lufthavnen.

Her har Per Faldborg Olesen som kommunalbestyrelsesmedlem i mange år fulgt lufthavnen, og fra 1. januar repræsenterer han Dragør Kommune i kontaktgruppen til Lufthavnen.

- Mange i Dragør er afhængige af lufthavnen, og derfor er udviklingen af lufthavnen en positiv ting for hele området. Nu bliver det på grund af de nye støjzoner muligt at opføre nye boliger og erhverv tættere på lufthavnen, og det vil også være med til at skabe vækst i Dragør. Vi skal dog heller ikke være naive. Jeg er eksempelvis bekymret for flyvninger om natten. Det må ikke blive for voldsomt, siger Per Faldborg Olesen til TV 2 Lorry.

Naboer raser over mere støj

Og det er altså netop den bekymring, som Helene Bach og naboerne til lufthavnen også i høj grad deler. For mens erhvervslivet kan se frem til vækst, så er borgergrupper og modstandsgrupper til en udvidelse af lufthavnen bekymrede for antallet af fly, der skal lette og lande i nattetimerne.

I mange andre europæiske lufthavne bliver der nemlig skruet ned for aktiviteterne om natten. Fragtfly bliver ikke en del af bynære lufthavne, og på den måde bliver støjgener reduceret. Sådan er det dog ikke i København.

I flere år er antallet af flyvninger om natten nemlig steget markant i lufthavnen. Fra eksempelvis 10.000 i 2006 til 16.000 i 2018.

- Det er en af de mest bynære lufthavne, der findes. Og vi er meget belastede af både forurening og støj. Vi føler ikke, der er nogen, der lytter til os. Selvom vi i årevis har råbt op, så tromler politikerne hen over os, siger Helene Bach til TV 2 Lorry.

Hun er især bekymret for fragtflyvningerne om natten, som ifølge hende både støjer og forurener mere.

Det bliver bakket op af Rasmus Steenberger. Han bor selv tæt på lufthavnen og er næstformand i Amager Lokaludvalg Øst samt borgerrepræsentationen i Københavns Kommune for SF.

Der havde været et alternativ

- Som almindelig borger kan jeg høre flyene. Det er jo de ældste fly, man benytter som fragtfly om natten, siger han til TV 2 Lorry.

Han kan ikke forstå, hvorfor politikerne ikke 'har kigget udover deres egen næsetip'.

- Hvis man endelig vil benytte fly til at fragte varer, så havde der været et glimrende alternativ i Sturup, der ikke havde generet lige så mange. Vi taler jo hele tiden om Greater Copenhagen og Øresundsregionen. Det virker jo helt ligegyldigt, siger Rasmus Steenberger til TV 2 Lorry.

Plan stemmes igennem ved næste folketingssamling

Aftalen er ikke omfattet af forliget om planloven, men aftaleparterne er enige om at stemme for ændringen af udbygningsloven, som forventes fremsat i næste folketingssamling.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik