Bruger simpel metode: Lufthavnen skubber flystøj væk fra naboer

Københavns Lufthavn skubber flystøj længere væk fra dets naboer på Amager. Flyene bliver nu sendt flere kilometer væk fra kysten.

I det seneste halve år har beboerne langs Amagers østkyst formentlig mærket mindre til flystøj fra Københavns Lufthavn.

I hvert fald har Lufthavnen med et nyt tiltag siden november sidste år sendt flere fly længere ud over Øresund og dermed længere væk fra kysten.

Ifølge Senior Specialist i Københavns Lufthavn, Peer Borglund, betyder tiltaget, at støjen fra flyene dermed også bliver skubbet længere væk fra naboerne - et tiltag, de kan få glæde af.

- Det betyder, at de (naboerne, red.) vil opleve mindre flystøj, siger Peer Borglund til TV 2 Kosmopol.

Den nye flyrute, der ifølge Københavns Lufthavn giver mindre støj langs Amagers østkyst, bygger på et såkaldt udflyvningspunkt, der er oprettet et stykke ude over Øresund.

Det enkelte fly bliver ledt ud til punktet, før det begynder at drejer op langs Amagers kyst – et punkt, der nu er placeret længere væk fra kysten.

- I gennemsnit var man før omkring 700 meter væk fra kysten, når man påbegyndte et drej. Nu er man cirka 3,3 kilometer væk fra kysten, og det siger sig selv, at det giver mindre støj, når man flyver langs kysten, siger Peer Borglund.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Den gule rute tættest på Amagers kyst viser, hvor en typisk rute i gennemsnit lå før indførslen af udflyvningspunktet. Den anden gule rute viser en typisk rute efter indførslen.
Den gule rute tættest på Amagers kyst viser, hvor en typisk rute i gennemsnit lå før indførslen af udflyvningspunktet. Den anden gule rute viser en typisk rute efter indførslen.
Foto: Københavns Lufthavne CPH

Mindre støj - på trods af mangel på støjmålinger

Københavns Lufthavn har dog ikke lavet konkrete støjmålinger for, hvad det nye udflyvningspunktet betyder for decibel-niveauet.

Ifølge Lufthavnen er det vanskeligt at mål støjen fra fly over Øresund, da biltrafikken og andre støjbidrag vil forstyrre støjmålenemen, men ifølge Peer Borglund giver tiltaget altså mindre støj.

- Vi har ingen tidligere målinger, så vi har ikke noget at sammenligne med, men vi ved, at det støjer mindre, når man er længere ude, siger Peer Borglund og fortsætter:

- Det er ret krævende at måle, men man ville godt kunne måle sig til, at det har en effekt, siger Peer Borglund.

Selvom metoden umiddelbart lyder simpel, så blev tiltaget først implementeret for et halvt år siden. Det skyldes, at den teknologiske udvikling først har gjort det muligt nu.

Ifølge Peer Borglund er det ikke alle fly, der kan udnytte teknologien til at flyve ud til udflyvningspunktet, men til TV 2 Kosmopol fortæller han, at de fleste fly kan.

Det er i samarbejde med Naviair, der varetager flyveledelsen af det danske luftrum, at Købehavns Lufthavn har oprettet det nye udflyvningspunkt.

Overordnet viser støjmålinger og beregninger, at støjbelastningen er faldet 8 dB siden 1994, hvilket svarer til 84 procent. 

Det skyldes først og fremmest, at moderne flyvemaskiner støjer langt mindre end deres forgængere samtidig med, at antallet af starter og landinger er på samme niveau.

Der er opstillet 12 faste støjmålestationer i og omkring lufthavnen samt to stationer til måling af luftkvalitet.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik