Butik indfører selvbetjent åbningstid: ”Folk vil også handle efter 17"
Overvågningskameraer og kundernes NEM-ID gør det muligt for Red Barnet at holde åbent morgen og aften uden bemanding.
Har du prøvet at stå ude foran en butik og trække i døren to minutter efter lukketid? Det er der nok flere af os, der har.
Derfor indfører Red Barnet nu et helt nyt selvbetjeningssystem, der gør det muligt for kunder at besøge deres butik på Amager uden for den ordinære åbningstid.
Kunderne vil kunne lukke sig selv ind i butikken fra klokken 8 om morgenen til klokken 20 om aftenen, og det giver dem langt mere frihed, mener Mai-Britt Hvam Krogh, der er udviklingskonsulent i Red Barnet Genbrug.
- Efter kl. 17 er der jo også mennesker, som gerne vil handle. Men de frivillige kan jo ikke stå i butikken hele tiden, så derfor indfører vi nu selvbetjeningsordningen. Så kan kunderne shoppe, når det passer dem, siger Mai-Britt Hvam Krogh til TV 2 Lorry.
Foto: Privatfoto / Mai-Britt Hvam Krogh
Åbningstider skal passe børnefamilierne
I Red Barnets genbrugsbutikker kan man finde en lang række forskellige brugte børneting. På hylderne er der både legetøj, bøger, tøj og andet udstyr til de mindste.
Derfor mener Mai-Britt Hvam Krogh, at butikkernes åbningstid skal tilpasses de travle børnefamiliers liv. De har nemlig ikke altid mulighed for at handle i tidsrummet fra klokken 10-17, fortæller hun.
- Vi indfører selvbetjeningskonceptet så børnefamilier for eksempel kan nå at droppe forbi butikken, når de har afleveret børnene i institution og skole, eller hvis de har nogle aftentimer ledige til det, siger Mai-Britt Hvam Krogh.
Artiklen fortsætter efter billedet...
Foto: Privatfoto / Mai-Britt Hvam Krogh
Hun håber, at selvbetjeningssystemet i den velbesøgte butik på Amager vil blive en succes for både kunderne og Red Barnet.
- Udover at det her koncept giver kunderne mere frihed, så håber vi selvfølgelig også, at det vil betyde flere penge i kassen. Vi forventer, at det er en win-win situation, siger Mai-Britt Hvam Krogh.
Sikkerheden er i orden
Selvbetjeningssystemet, der er udviklet af HV Låseteknik i Valby, fungerer ved, at der ved butikkens indgangsdør hænger en QR-kode. Den skal kunden scanne med sin telefon og derefter registrere sig i et system med NemID. Der er også mulighed for at registrere sig gennem en web-adresse.
Kundernes registrering med NemID og CPR-nummer er en vigtig del af butikkens sikkerhed og mulighed for at bekæmpe snyd og hærværk. Det gør nemlig, at Red Barnet hurtigt kan finde frem til personen, der har begået kriminalitet.
Derudover har butikken opsat seks kameraer, som filmer hele døgnet, fortæller Mai-Britt Hvam Krogh.
Hun er dog ikke bekymret for, at det nye selvbetjeningssystem vil føre til mere tyveri i butikken end normalt.
- Der vil altid være folk, som vil stjæle. Det kan ikke undgås. Det tager vi, hvis vi opdager det. Men jeg tror på, at danskerne har et godt hjerte og ikke udnytter systemet, siger Mai-Britt Hvam Krogh.
Et koncept med fremtidspotentiale
Ifølge udviklingskonsulenten er det nye selvbetjeningssystem et naturligt skridt at tage i retningen af en mere teknologisk måde at drive butik på.
- Jeg tror, at det er den vej vi bevæger os rent forbrugermæssigt. Man skal som forbruger have tilgængelighed til sine varer i et videre omfang end man har haft før, siger Mai-Britt Hvam Krogh og fortsætter:
- Jeg tror helt sikkert, at det her koncept vil kunne sprede sig til andre Red Barnet-butikker og andre forretninger. Der er mange fordele ved det, som kan give flere indtægter, siger Mai-Britt Hvam Krogh.
Hun påpeger, at Red Barnets butikker aldrig vil blive fuldstændig selvbetjente. De frivillige er nemlig alt for vigtige for kunderne.
- Teknologien kan aldrig erstatte de frivillige, der driver butikken. Vi skrotter ikke de frivillige, for de giver så meget til de besøgende. Og så er butikkerne jo en del af en forening og et fællesskab, fortæller Mai-Britt Hvam Krogh.
Red Barnets butik på Amager starter selvbetjeningskonceptet op tirsdag den 22. februar klokken 8. I løbet af dagen vil butikkens frivillige stå klar til at hjælpe kunderne med det nye system.
Alt overskud fra Red Barnets butikker går til børn i udsatte positioner.