Copenhagen Prides nye krav skaber forvirring: "Vi løftede øjenbrynene en smule"
Flere af Copenhagen Prides sponsorer undrer sig over kravet om, at de skal tage stilling til krigen i Gaza. Nu har priden hyret krisehjælp.
Det hele startede med et Facebook-opslag.
Copenhagen Pride gik den 21. februar til tasterne og slog fast, at det i 2024 ikke vil være muligt for virksomheder at sponsorere priden, hvis ikke man vil fortælle om sine interesser og aktiviteter i Israel og Palæstina - og komme med et "tilfredsstillende" svar.
Derefter tog det fart.
Nu sætter en række af Copenhagen Prides største sponsorer spørgsmålstegn ved, om de kan støtte op om priden fremadrettet.
TUI Danmark, der var en af pridens hovedsponsorer i 2023, fortæller til TV 2 Kosmopol, at de er noget overraskede over kravet.
- Vi løftede øjenbrynene en smule, siger Mikkel Hansen, kommunikationschef i TUI Danmark, til TV 2 Kosmopol:
- Udmeldingen taler i en helt anden retning, end hvorfor vi var med sidste år. Det har taget en udenrigspolitisk drejning, som ikke er relevant for, hvorfor vi er med. Hvad bliver så det næste, der bliver sat spørgsmålstegn ved?
Enormt forvirrende
Mikkel Hansen fortæller, at man i TUI måtte læse om det nye krav på Facebook, og rejsebureauet har endnu ikke truffet en beslutning om, hvordan de forholder sig til det.
Da TUI er en international virksomhed, er det en beslutning, der skal tages på vegne af hele deres brand, fortæller kommunikationschefen.
- Vi var med sidste år, fordi vi - også internt - dyrker retten til at være den, man er. Vi støtter sagen i sin kerne, så det var været enormt forvirrende, at vi pludselig får at vide på Facebook, at vi vil blive spurgt ind til Israel og Palæstina, siger han.
Udmeldingen undrer også Tivoli, der var hovedsponsor i 2023.
- Hvis spørgsmålet går på at sammenkoble vores deltagelse i prideparaden, som Tivoli deltog i for første gang sidste år, og konflikten mellem Israel og Palæstina, så er vi ærligt talt uforstående, skrev Tivolis pressechef, Torben Plank, til Berlingske i februar.
7-Eleven har været hovedsponsor til Copenhagen Pride i et årti og er en stolt partner bag budskabet om, at der skal være plads til alle, oplyser de i en mail til TV 2 Kosmopol.
Men med de nye krav er det ikke sikkert, om det er et samarbejde, der vil fortsætte fremadrettet.
- Inklusion og diversitet er fokusområder for os i virksomheden, som vi arbejder med hele året. Derfor giver det mening, at 7-Eleven støtter kampen for den dagsorden i samarbejde med priden, siger Annette Juhler Kjær, 7-Eleven Danmarks Head of Communications & External Affairs:
- Vi har naturligvis fulgt den aktuelle debat om vilkår for samarbejdet. I respekt for vores lange samarbejde afventer vi, at priden som organisation lægger sig fast på vilkårene for partnersamarbejde. Derefter tager vi stilling til, om det stadig giver mening at samarbejde.
En anden hovedsponsor, Dansk Industri, har udtalt til DR, at de ikke kan acceptere et krav om, at de skal tage et standpunkt i forhold til konflikten i Gaza.
- Det er rigtig ærgerligt, fordi Dansk Industri og danske virksomheder faktisk vægter diversitet og inklusion højt. Det er en vigtig dagsorden for os, og også derfor vi har været aktive i priden i mange år. Men vi kan ikke acceptere de betingelser, som i øvrigt også er meget upræcise. Så vores sponsorat hænger i en tynd tråd, med mindre priden beslutter at ændre kravene til sponsorerne, siger Kinga Szabo Christensen, DI's rådgivningsdirektør, til DR.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Hyret krisehjælp
Copenhagens Prides Facebook-opslag kom i kølvandet på åbningsreceptionen af Winter Pride 2024, hvor propalæstinensiske demonstranter overtog scenen i 40 minutter med slagord som "Stop folkemord i Gaza" og "Frit Palæstina".
Ifølge LGBT-mediet Out&About krævede demonstranterne desuden, at Copenhagen Pride bryder med sponsorer, som demonstranterne mener tjener på den igangværende konflikt i Gaza.
På sin hjemmeside forklarer Copenhagen Pride, at organisationen hverken er på Israels eller Palæstinas side i konflikten, men at de er "på menneskets side".
- Det er hverken kontroversielt eller overraskende, at vi som menneskerettighedsorganisation står fast på helt basale menneskerettigheder, eller at vi beder de organisationer eller kommercielle partnere, vi samarbejder med, om at dele vores vision om en verden med respekt for menneskerettighederne overalt på kloden, skriver Copenhagen Pride:
- Det har vi gjort i al den tid, vi har arbejdet med kommercielle partnere, og intet er forandret nu.
Udmeldingen har dog vakt så stor kritik de seneste par uger, at Copenhagen Pride nu har hyret et bureau til krisehjælp. Det bekræfter Copenhagen Pride over for mediet K-Forum tirsdag.
- Vi har haft et møde med Copenhagen Pride, som har haft et ønske om at få optimeret deres kommunikation, så vi rådgiver dem om, hvordan de kan blive mere tydelige og klare i deres kommunikation og budskaber om Israel og Palæstina, siger Michael Feder, direktør i Have Kommunikation, til K-Forum.
TV 2 Kosmopol har været i kontakt med Copenhagen Pride. De har ikke haft mulighed for at komme en en kommentar, inden artiklens udgivelse.