De holder på Strøget, på fortove, foran butiksvinduer, op ad bygninger og foran fodgængerfelter.
Der er selvfølgelig tale om de mange cykler, der overalt i det centrale København står og savner en dedikeret parkeringsplads.
Ifølge Københavns Kommunes seneste mobilitetsredegørelse, så er det da også kun 47 procent, der svarer, at de er tilfredse med parkeringsmulighederne for cykler.
En af dem, der tilhører de resterende 53 procent, er Henrik Busch, der til dagligt bor og cykler i Indre By.
- Cyklerne flyder. De bliver bare sat, hvor folk nu står af, uanset om det så er lige foran et sted med udeservering, en forretning eller foran folks hjem, og det er et problem, siger Henrik Busch til TV 2 Kosmopol.
Mange flere cykler, og lidt flere parkeringspladser
Det er da heller ikke så få cykler, der kæmper om en plads i byens cykelstativer.
Der er bare ikke mange cykelparkeringspladser her i København, så det ender med, at man parkerer vildt fjollet.
Alene fra 2018 til 2022 steg antallet af cykler i Københavns Kommune med 76.000.
Til sammenligning blev der i perioden fra 2020 til 2022 kun anlagt 5600 nye parkeringspladser til de mange tohjulede transportmidler.
- Der er bare ikke mange cykelparkeringspladser her i København, så det ender med, at man parkerer vildt fjollet, fordi der simpelthen ikke er nogen gode steder at stille sin cykel, fortæller den studerende Martin Samson, da TV 2 Kosmopol møder ham i nærheden af hovedbiblioteket i Indre By.
Selvom man måske tænker, den oplagte løsning ligger lige for, så fortæller Helle Bonnesen (K), som sidder i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg, at det kan være lidt af en udfordring at slippe af med mange fritstående cykler.
- Det er en kunst at få lavet nye parkeringspladser. Rigtig mange cyklister vil gerne parkere lige præcis der, hvor de skal til. Selv når vi prøver at lave underjordiske parkeringshuse eller parkering i to etager, så har cyklisterne svært ved at tage det til sig, siger hun.
Flere pladser på vej
Der bliver dog arbejdet på at skabe mere plads til cyklerne.
I den kommende tid vil der nemlig blive flyttet 600 parkeringspladser fra Indre By til underjordiske parkeringshuse.
Omlægningen af pladserne betyder, at der kan etableres 1080 cykelparkeringspladser i stedet.
Pladser, som Helle Bonnesen håber, kan være med til at afhjælpe de pedaldrevne køretøjers parkeringsproblemer.
- Når vi omlægger parkeringspladser i Indre By, så frigør vi noget plads, vi kan bruge til mere cykelparkering. Det, håber vi, kan være med til at få ryddet op i Indre by.