"Anne Sophie Lange kalder på MeToo-opgør i reklamebranchen".
Sådan lød overskriften på Anne Sophies debatindlæg i december 2021 til Mediet Markedsføring, som endte med at skabe røre på reklamebureauerne i det danske land.
Indlægget kom et godt stykke tid efter Sofie Lindes brandtale ved Zulu Awards i 2020, som for alvor startede MeToo-debatten på de danske arbejdspladser - og ikke mindst i mediebranchen.
Men Anne Sophie Langes oplevelse var bare, at reklamebranchen ikke helt fulgte med.
Så da brancheforeningen sidste år gjorde opmærksom på de store kulturproblemer i branchen med en undersøgelse af sexisme og kulturen på reklamearbejdspladserne, stod Anne Sophie Lange frem.
- Det kunne være ting som unødvendige seksuelle indvielsesritualer, det kunne også være trusler fra ledelsen i møder, hvor der var en tendens til at det kunne være lidt sjovt at ydmyge andre foran ens kollegaer og det kunne være tilbud på sms eller mail om sex fra kunder, kollegaer eller chefer, fortæller Anne Sophie Lange til TV 2 Kosmopol.
I dag er hun CEO af Butter Agency og sidder på den anden side af bordet.
Undersøgelse viste stort problem
Undersøgelsen dengang viste, at 48 procent af kvinder under 40 år med arbejde i reklamebranchen havde oplevet uønskede seksuelle kommentarer.
37 procent havde oplevet seksuelle berøringer – og 46 procent af dem, som havde oplevet seksuelle krænkelser, var blevet krænket af chefen.
Men selvom tallene var skræmmende læsning for branchen, er der ikke meget nyt under solen, nu et år senere.
En ny undersøgelse viser nemlig, at hos to ud af tre respondenter har arbejdspladsen intet har gjort for at sætte fokus på krænkelser, uønsket seksuel opmærksomhed og grænseoverskridende adfærd de sidste 12 måneder.
- Jeg er virkelig rystet over, at der er så få, der rent faktisk har gjort noget. At der stadig her i 2023 er to tredjedele af virksomhedsledelserne, der ikke har reageret, det er simpelthen så ærgerligt, for alle burde gøre noget. Alle har et ansvar for at gøre noget, siger Anne Sophie Lange.
Cheferne er en del af problemet
Spørger man manden bag undersøgelsen, så er der en hel klar ting der står i vejen for, at der sker noget på området.
- I vores undersøgelse har vi set, at det er op mod 40-50 procent af de krænkelser, der bliver begået, der bliver begået af chefer. Med andre ord så er der mange ledere derude, der ikke har rent mel i posen, siger Ole Obitsø, der er ansvarshavende chefredaktør på mediet Markedsføring.
- Og så er der måske mange chefer, der ikke ved, hvad de skal gøre eller ser det som vigtigt. De negligerer problemet og har ikke den rette viden, fortsætter han.
Og ifølge Bjarke Oxlund, der er ligebehandlingschef ved Institut for Menneskerettigheder, så er det altså noget, man skal tage alvorligt.
- Det giver et dårligere arbejdsmiljø, det gør at man får mindre lyst til at gå på arbejde, man bliver mindre i stand til at være der i sin professionelle kapacitet, du har tre gange så stor risiko for at udvikle depression, hvis du har været udsat for krænkelser, siger ligebehandlingschefen.
Løsningen kan være, at man taler mere om problemet.
- Hvis man udvikler en politik, hvor alle i virksomheden er med til at tale om, hvad politikken skal være, så får man ligesom i en skoleklasse lavet en liste over, hvad god adfærd er. Og det er forpligtende at gå gennem sådan en proces, siger Bjarke Oxlund.
Håber op ansvar
Mediet Markedsføring som har lavet undersøgelsen ligger under brancheforeningen DK Markedsføring – og det er derfor nogle af deres egne medlemmer, de kritiserer.
'Er I gode nok til at trække jeres medlemmer op ved nakken og få dem til at gøre noget?'
- Jeg synes i hvert fald, vi prøver. Man kan sagtens spørge sig selv, om man har gjort nok. Jeg tror aldrig, man har gjort nok. Man kan altid gøre mere. Holde flere møder og prøve at gøre folk klogere på flere forskellige andre måder, siger Ole Obitsø, der er ansvarshavende chefredaktør Markedsføring.
Og denne gang håber Anne Sophie Lange på, at opråbet kan få en effekt.
- Jeg tror helt klart, der skal det til, at folk begynder at få en forståelse for hvor alvorligt problemet er, og hvor vigtigt det er at gøre noget, siger hun.
- Og jeg tror også, man skal passe på med at overkomplicere det. For i virkeligheden skal der ikke så meget til, før man bare har gjort noget, slutter Anne Sophie Lange.