Flere partier vil have fossil bilkørsel ud af København om syv år: "Det er rimelig og rettidig omhu"

SF og Alternativet i Københavns Kommune vil nu fremskynde processen, der skal gøre København fossilfri. Det skal ske hurtigst muligt og senest i 2030, lyder det.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Københavns veje skal være fossilfri hurtigst muligt og senest i 2030, lyder det fra SF og Alternativet i Københavns Kommune.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Året er 2030. På Københavns travle veje kører kun en slags bil. Nemlig emissionsfrie køretøjer.

Det er drømmescenariet for flere partier i Københavns Kommune, hvor særligt Alternativet og SF ønsker at få deres drøm om fossilfrie veje til at gå i opfyldelse.

Det vil være en dårlig investering at købe en benzinbil, når der er udsigt til, at København skal være fri for den slags køretøjer.

— Rasmus Steenberger (SF), byudviklingsordfører, Københavns Kommune

Og det skal gerne ske i en fart, fortæller Rasmus Steenberger (SF), der er byudviklingsordfører i Københavns Kommune.

- Det er rimelig og rettidig omhu, at vi nu fremskynder processen, så vi kan opføre fossilfrie zoner i København, siger han til TV 2 Kosmopol.

Derfor har han sammen med sit eget parti og Alternativet nu indsendt et medlemsforslag til kommunens medlemmer af borgerrepræsentationen. 

Her foreslår de blandt andet, at kommunen skal arbejde for et fuldstændigt forbud for fossil kørsel i 2030.

- Det er der mange gode grunde til. Det handler om klima og sundhed. Vi har ikke nogen tal på, hvor meget forurening, som vi kan reducere, men det handler også om folks livskvalitet det her. Vi skal begrænse mængden af urene luftpartikler, der havner i folks lunger, siger Rasmus Steenberger (SF).

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Rasmus Steenberger (SF) ønsker at sætte gang i processen, der skal gøre de københavnske gader fossilfrie i 2030.
Foto: Pressefoto

Mangler tilladelse fra ministeriet

Dog mangler kommunen tilladelse fra regeringen, før de fossilfrie zoner kan indføres. Og netop den tilladelse lader vente på sig, oplyser Rasmus Steenberger (SF).

- Regeringen har lovet os en lovændring, som giver os lov til at indføre fossilfrie zoner. Derfor skal vores forslag få regeringen til at tage sig sammen og holde, hvad de lovede os, siger han.

Derfor står der også i forslaget, at overborgmesteren skal skrive et brev til Transportministeren om hurtigst muligt at give Københavns Kommune tilladelse til at forbyde kørsel med fossile biler i kommunen.

- Det er vigtigt, at vi er hurtige, så vi kan give borgerne en tidshorisont for, hvornår København skal blive fri af fossile køretøjer, siger Rasmus Steenberger (SF) og fortsætter:

- Folk skal have tid til at omstille sig og træffe de valg, der er bedst for dem. Det vil være en dårlig investering at købe en benzinbil, når der er udsigt til, at København skal være fri for den slags køretøjer.

TV 2 Kosmopol har onsdag været i kontakt med Transportministeriet, der oplyser, at sagen høre til i Miljøministeriet i stedet.

- Vi stemmer nej

Rasmus Steenberger (SF) er optimistisk omkring forslaget, der skal behandles torsdag aften.

Han mener selv, at der er bred opbakning fra de øvrige partier.

- Vi forventer et flertal. De Konservative bakker også op om det, og så har vi en forventning om, at Radikale Venstre og Enhedslisten også bakker op, siger han.

Dog tyder noget på, at De Konservative har genovervejet forslaget og kommet frem til noget andet, end Rasmus Steenberger (SF) forventer.

Hvis vi tvinger københavnerne til at køre i elbiler, så skal de også kunne lade dem.

— Louise Theilade Thomsen (V), medl. Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune

I en sms til TV 2 Kosmopol skriver Helle Bonnesen (K), der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, at partiet i stedet stemmer nej.

- Vi kan ikke være med til at beslutte et allerede forudbestemt tidspunkt, uden at have undersøgt konsekvenserne først, skriver hun i sms'en.

Dog lægger hun ikke skjul på, at De Konservative er enige i, at København skal have fossilfri zoner i fremtiden.

- Vi vil meget gerne se på det, og vi foreslår selv at undersøge mulighederne herunder, hvornår det er mest bæredygtigt klimamæssigt og økonomisk, skriver hun.

De Konservative ønsker derfor, at få undersøgt, hvornår det klimamæssigt, miljømæssigt og økonomisk vil være forsvarligt at stille krav om udskiftning til fossilfri biler.

Og den holdning deler Venstre i kommunen. 

Ifølge Louise Theilade Thomsen (V), der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune er det ikke en god idé at fremskynde processen i sådan en grad, som SF og Alternativet foreslår.

- Som udgangspunkt er vi enige i, at der skal fastsættes en dato. Men vi er uenige i, at det skal ske så hurtigt. Det er vigtigt at københavnerne ikke skal ud og erhverve sig en masse nye biler med det samme. Vi stemmer nej til forslaget, siger hun til TV 2 Kosmopol.

Særligt lægger hun vægt på, at det vil være dårligt for klimaet, hvis en stor mængde københavnere skal skifte deres bil ud, før bilen har udtjent dens levealder.

Derudover skal netværket af ladestandere også være i orden.

- Hvis vi tvinger københavnerne til at køre i elbiler, så skal de også kunne lade dem, siger hun.

Men er i ikke bange for, at processen vil gå i stå, hvis i ikke støtter forslaget?

Vi synes også at udrulningen går alt for langsomt. Men lademulighederne skal være på plads, svarer hun.

Fartgrænser, fossilfrie zoner og betalingsring 

Forslaget om, at fremskynde processen bag fossilfrie veje i 2030 lander i kølvandet på flere trafikale grønne ambitioner fra kommunens side. 

Eksempelvis har Københavns Kommune allerede sænket fartgrænsen med ti kilometer i timen flere steder i København.

Derfor bliver skiltene, der viser fartbegrænsning på 50 kilometer i timen, nu skiftet ud med skilte, der viser, at man maksimalt må køre 40 kilometer i timen i Valby og Vanløse. 

Det sker i løbet af de næste to måneder, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen til TV 2 Kosmopol.

Du kan få det fulde overblik over de ændrede fartgrænser i TV 2 Kosmopols artikel om tiltaget:

Derudover er den første gade i København allerede omdannet til en såkaldt 'grøn trafikvej'. Det drejer sig om Stefansgade på Nørrebro, som nu kun er reserveret til el- og brintbiler. 

Det betyder, at et lille stykke af gaden omkring Nørrebroparken omdannes til en sluse, hvor skilte vil vise, at diesel-, benzin- og hybridbiler ikke er velkomne til at bruge strækningen til gennemkørsel, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune til TV 2 Kosmopol.

Der er tale om et forsøg, der ifølge teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), skal sænke forurening og trafik på Nørrebro.

Men spørger man Jeppe Rich, der er professor og ekspert i trafikanalyse på Danmarks Tekniske Universitet (DTU), kan forsøget dog risikere at få negative konsekvenser. 

Sidst men ikke mindst, så starter det første storstilede forsøg med roadpricing i Danmark i de kommende måneder. 

Her skal omkring 2.300 biler ved hjælp af en app, GPS og vejkameraer betale fiktive penge for at køre på vejene særligt omkring København og Aarhus.

TV 2 Kosmopol fortalte om forsøget allerede i starten af 2022, hvor de første røster fra Christiansborgs gange var en mildest talt blandet omgang.

Link kopieret!

Seneste nyt

Skagensmaleri kommer på auktion i Lyngby

Foto: Auktionshuset Bruun Rasmussen

Skagensmaleriet "Fru Marie Krøyer i Haven paa Skagen" af P.S. Krøyer skal nu på auktion hos auktionshuset Bruun Rasmussen i Lyngby.

Det oplyser auktionshuset i en pressemeddelelse.

Maleriet er fra 1892 og vurderes til mellem fire og seks millioner kroner.

Link kopieret!

Nu kan du blive snemåler for DMI

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Er du hjemme klokken otte om morgenen, vågen og ikke bange for at bruge en tommestok udenfor, så har DMI brug for din hjælp.

Vintersæsonen er officielt begyndt, og DMI søger nye snemålere, så de kan opretholde overblikket over snemængderne rundt omkring i Danmark.

Som snemåler skal du kunne måle sne de dage, hvor der ligger sne på jorden. I de seneste fem år har man i gennemsnit skullet måle sne ti gange om året.

Det er en fordel, men ikke et krav, at du ikke er kuldskær, og DMI sætter pris på stabilitet, så målingerne kommer ind til tiden de dage, hvor det har sneet.

Snesæsonen varer fra 1. oktober til 30. april. Belønningen er et symbolsk beløb på omkring 2.900 kroner om året - og en gratis målestok.

Link kopieret!

Maskerede unge overfaldt 16-årig på skole. Nu skal de i fængsel

Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Sidste år endte et mellemværende mellem to unge i Køge med, at fire unge, maskerede mænd overfaldt en 16-årig dreng på hans skole.

De unge mænd udsatte ham for grov vold med slag, spark og tramp. Desuden slog de ham med en metalgenstand, så den 16-årige brækkede næsen.

En af de maskerede unge er nu idømt fem måneders fængsel, mens to andre har fået tre måneders fængsel hver. Den fjerde blev dømt 60 dages fængsel for medvirken, da vedkommende ikke deltog i volden.

Alle tog betænkningstid.

Link kopieret!

Tre personer tiltalt for drab på forsvundne Jimmi Lillelund

Foto: Politi

Tre personer - to mænd og en kvinde - er tiltalt for drab og bortskaffelse af lig i sagen om Jimmi Lillelund, der forsvandt i 2020.

Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Jimmi Lillelund blev sidst set i april for 4,5 år siden, da han kørte fra sit opholdssted i Gundsømagle til Haveforeningen Ishøjgård i Ishøj. Hans lig er endnu ikke blevet fundet.

Link kopieret!

Politikreds melder om mange færdselsuheld i snevejret

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Alene denne morgen har Midt- og Vestsjællands politikreds haft syv færdselsuheld på grund af vintervejret.

I flere af tilfældene var bilerne på sommerdæk. Politiet opfordrer derfor til, at man får gjort sin bil klar til det kolde vejr og glatte føre, og at man sørger for at køre efter forholdene.

- Pas på derude!, skriver politiet på X.

Link kopieret!

Minister spænder ben for ny københavnerbydel

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

På vegne af transportminister Thomas Danielsen (V) gør Banedanmark nu indsigelse mod den nye bydel Jernbanebyen på Vesterbro i København.

Det skriver Byrummonitor.

Ministeren mener nemlig ikke, at byprojektet ikke tager de nødvendige hensyn til Banedanmarks jernbaneanlæg i området.

- Lokalplansforslaget omfatter en række forhold, der er i direkte modstrid med sikring og fastholdelse af det landsdækkende jernbanenet og dermed hensynet til nationale interesser samt flere af jernbanelovens bestemmelser, skriver Banedanmark på vegne af ministeren ifølge Byrummonitor.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) vil ikke stille op til interview om indsigelsen, men oplyser til Byrummonitor, at kommunen er i dialog med Banedanmark om sagen for at finde en løsning, der kan fungere for alle parter.

Link kopieret!

Populær smykkevirksomhed får løftet pegefinger af Forbrugerombudsmanden

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

Forbrugerombudsmanden vurderer, at smykkevirksomheden Camilla Krøyer Jewellery har vildledt forbrugerne ved at give dem et indtryk af, at et tilbud udløb hurtigere, end det egentlig gjorde.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

På virksomhedens Facebook-side skrev de:

"Køber du inden 48 timer og bruger koden 'CAMILLA15' får du 15 % rabat på hele din kurv".

Problemet var bare, at rabatkoden fungerede flere måneder efter, de 48 timer var gået.

- Varigheden af et tilbud er en væsentlig oplysning for forbrugeren, og derfor skal den selvfølgelig være angivet korrekt. En virksomhed må ikke forsøge at lokke kunder til med tidsbegrænsede tilbud, hvis der reelt er tale om tilbud, der gælder hele tiden, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Ifølge smykkefirmaet skyldtes det en systemfejl.

Link kopieret!

Nu svarer Novo Nordisk på abekritik

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Novo Nordisk møder kritik for de forsøgsaber, som medicinalvirksomheden ifølge eksperter kun kan have skaffet gennem vietnamesiske leverandører, der er beskyldt for at handle aber på det sorte marked.

Det skriver Jyllands-Posten.

Novo Nordisk har ikke ønsket at forholde sig til kritikken over for avisen. I en mail til TV 2 Kosmopol fortæller Novo Nordisk, at de i årevis har sikret, at alle dyr indkøbt i Novo Nordisk-regi kommer fra godkendte avlere på Mauritius eller i Vietnam.

Ifølge Novo Nordisk sikrer deres regler og tilsyn, at der ikke bruges vildtfangne aber til forsøg.

- Novo Nordisk har mere end 60.000 leverandører på tværs af alle dele af virksomheden. Som et generelt princip oplyser vi ikke navnene på vores leverandører. Der er en indbyrdes forståelse af dette virksomhederne imellem, og det gælder på tværs af vores forretning, skriver Novo Nordisk til TV 2 Kosmopol.

Novo Nordisk understreger desuden, at de ikke får aberne direkte fra de udenlandske leverandører, men via kontraktforskningsorganisationer.

Link kopieret!

Pas på i morgentrafikken: Flere uheld

Der er denne morgen sket flere uheld på vejene i hovedstadsområdet.

Der er sket et uheld på motorvej E20 fra Avedøre mod Køge, og venstre spor er spærret.

Også på Motorring 3 mod Gladsaxe er der sket et uheld, hvor en bil nu holder i nødsporet.

Desuden holder der en havareret bil i nødsporet på Helsingørmotorvejen fra Avedøre mod Lyngby og på Rute 16 fra København mod Hillerød.

Link kopieret!

Antallet af kriminelle klaner i København skal nu undersøges

Foto: Liv Latricia Habel/Ritzau Scanpix

Økonomiudvalget i Københavns Kommune er blevet enige om at undersøge omfanget af kriminelle klaner i København.

Det skriver Berlingske.

Undersøgelsen kommer i kølvandet på Berlingskes dækning af fire familier i Aarhus, der er blevet sigtet eller mistænkt for at bryde loven næsten 5.000 gange. Alene én familie har kostet Aarhus Kommune 64 millioner kroner i sociale foranstaltninger.

- Vi skal have et hurtigt og overordnet billede af, om tendensen i Aarhus med kriminelle klaner også gør sig gældende i hovedstaden, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) til avisen.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google