For 10 år siden kæmpede borgmestre mod betalingsringen – sådan forholder de sig til roadpricing i dag

Nyt forsøg med roadpricing puster liv i gammel snak om udskældt betalingsring – omegnsborgmestre tøver med at klappe i hænderne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Københavns veje skal være fossilfri hurtigst muligt og senest i 2030, lyder det fra SF og Alternativet i Københavns Kommune.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Om to måneder starter det første storstilede forsøg med roadpricing i Danmark, når omkring 2.300 biler ved hjælp af en app, GPS og vejkameraer skal betale fiktive penge for at køre på vejene særligt omkring København og Aarhus.

TV 2 Kosmopol fortalte om forsøget allerede i starten af 2022, hvor de første røster fra Christiansborgs gange var en mildest talt blandet omgang.

Uenigheden var stor – og ikke uden grund.

Det skyldtes i høj grad det kollektive traume om den skrottede betalingsring, som var på alles læber i 2011 og 2012. Dengang var forslaget om en ring om København, som det kostede penge at køre ind i, stillet som et forslag af Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre.

Men selvom daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt som bekendt var socialdemokrat, var det særligt det socialdemokratiske bagland i kommunerne omkring København, som rettede den største kritik af projektet.

Omegnsborgmestre gik i fælles front

15 omegnsborgmestre gik sammen og følte sig tilsidesat af regeringen i snakken om betalingsringen.

De krævede enten projektet lagt i graven, eller at den som minimum blev udskudt, til der var investeret et milliardbeløb på en forbedring af den offentlige trafik, som flere ville skulle benytte.

Rigtig mange borgere kæmper med støjbelastningen, men det vigtige er, at vi ikke begår fortidens fejl.

— Thomas Gyldal Petersen (S), borgmester i Herlev

Samtidig var frygten, at trængselsproblemerne blev flyttet fra hovedstaden til forstæderne.

Én af de kritiske borgmestre var Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S), som dengang udtalte, at projektet burde opgives – en profeti, som kort efter gik i opfyldelse.

I 2023 mødes idéen om roadpricing da heller ikke kun positivt, selvom borgmesteren kan se masser af problemer, som skal løses.

- Først og fremmest anerkender jeg, at vi har problemer med trængsel, støj og andre gener.

- Rigtig mange borgere kæmper med støjbelastningen, men det vigtige er, at vi ikke begår fortidens fejl. Fejlen dengang var, at man fik en meget tydelig kant på en ring, hvor nogen var ’inde’, mens andre var ’ude’. Og en kommune som Herlev endte med at være ’ude’, siger Thomas Gyldal Petersen til TV 2 Kosmopol.

Tre punkter er særligt vigtige, hvis roadpricing skal blive en succes

Han kender ikke til detaljerne omkring det konkrete forsøg med roadpricing, som nu skal gennemføres, men forholder sig generelt til emnet om begrænsning af trængsel gennem betalingsring eller roadpricing.

Hvis det er et provenu, som ikke bruges til at hjælpe trængslen i hovedstaden, men i stedet en pose penge, som kan bruges i hele landet, så bliver det et ’nej tak’ fra Herlev

— Thomas Gyldal Petersen (S), borgmester i Herlev

Og hvis det skal blive en succes, skal tre grundkriterier sikres, mener Herlevborgmesteren:

- For det første skal man have løst problematikkerne omkring at være ’indenfor’ eller ’udenfor’ betalingsveje. Det må ikke have negative konsekvenser for borgerne i omegnskommunerne at trængslen skal lettes i København.

- For det andet skal den kollektive trafik opgraderes massivt. Det skal staten hjælpe med, og det er vigtigt, hvis det skal lykkes at nedbringe trængslen.

- Og for det tredje skal de penge, som betales for at køre på vejene i hovedstadsområdet, gå til borgerne i området. Hvis det er et provenu, som ikke bruges til at hjælpe trængslen i hovedstaden, men i stedet en pose penge, som kan bruges i hele landet, så bliver det et ’nej tak’ fra Herlev, siger borgmesteren.

”Roadpricing kan ikke stå alene”

I Gladsaxe er hans borgmesterkollega Trine Græse (S) enig i Herlevborgmesterens overvejelser.

- Det skal ikke være i Gladsaxe, man skal sætte sin bil for at sætte sig i tog eller bus og køre videre ind mod København. Det har vi ikke plads til, og hvis det bliver konsekvensen, er jeg imod, siger borgmesteren, som også peger på, at roadpricing ikke er en løsning, som kan stå alene.

- Der er brug for at se på hele det kollektive område uden for København også og skabe fælles løsninger. Det er blandt andet det, vi gør med Hovedstadens Letbane: vi skal have noget offentlig transport, som kan flytte vores borgere fra biler og til den kollektive trafik, siger Trine Græse.

Trine Græse pointerer dog også, at kritikken i 2011 og 2012, som Gladsaxe også var en del af – dog med Karin Søjberg Holst (S) som borgmester – var rettet mod det konkrete forslag om en ring omkring København, som i høj grad tilgodeså københavnerne, men efterlod problemerne i forstæderne ifølge hende.

- Det kan jo godt være, at det havde været anderledes, hvis det havde været udformet på en anden måde. Så det er ikke kun et spørgsmål om for eller imod roadpricing eller betalingsring – dengang var det bare et forslag, som ville skabe flere problemer end løsninger, lyder det.

”En betalingsring er fuldstændig no go”

Henrik Rasmussen (K) er borgmester i Vallensbæk, og også han husker balladen omkring betalingsringen for godt 10 år siden.

En betalingsring er fuldstændig no go.

— Henrik Rasmussen (K), borgmester i Vallensbæk

I dag tænker han det samme, som han gjorde dengang.

- En betalingsring er fuldstændig no go. Der skaber man et København og så noget, som er for alle andre end København. Og det var også min holdning dengang, siger han til TV 2 Kosmopol.

Henrik Rasmussen ser dog med interesse frem til følge forsøget, der altså snart udspiller sig på hovedstadens veje for flere tusinde biler.

- Jeg har intet imod, at man laver et forsøg – men jeg er ret nysgerrig på, hvad man forestiller sig, at pengene skal bruges til, siger han.

Forsøg starter i maj

Det er DTU og Sund & Bælt, der har hovedansvaret for ”Forsøg med vejafgift for personbiler”, som teknisk virker ved, at hver person får udbetalt omkring 2000 kroner, som personen bliver trukket af, hvis han eller hun kører i de dyre områder.

Det er planen, at de første biler skal trille ud på de danske veje og tæller primært forsøgsbilister i København og Aarhus. I løbet af maj måned vil alle 2.300 forsøgsbilister efter planen være i gang.

Katrine Hauge Vej-Hansen, projektchef ved Sund & Bælt, har for få dage siden fortalt til TV 2, at Sund & Bælt har udviklet en app, der skal bruges, når forsøget skal i gang.

Deltagerne skal ikke gøre andet end at starte appen, når de sætter sig ind i deres bil. Appen vil så spore kørslen og registrere, om man kører i de udvalgte zoner.

- Vi har haft en ambition om, at det skal være en simpel løsning, som skal være let for forsøgspersonerne at bruge. Reelt set behøver man ikke at gøre andet end at lade appen køre i baggrunden, og at den er tilsluttet Bluetooth, siger Katrine Hauge Vej-Hansen til TV 2.

Små, hvide kameraer ved vejen, som Sund & Bælt har installeret til at håndhæve miljøzoner, tager billeder af køretøjers nummerplader. I forsøget bliver de brugt til at tjekke, om forsøgspersonerne har registreret deres tur.

Har de ikke det, vil forsøgspersonerne få en "fiktiv bøde".

Der er afsat 20 millioner kroner til projektet, som vil løbe frem til 2025 og som bakkes op af transportminister Thomas Danielsen (V).

Link kopieret!

Seneste nyt

Skagensmaleri kommer på auktion i Lyngby

Foto: Auktionshuset Bruun Rasmussen

Skagensmaleriet "Fru Marie Krøyer i Haven paa Skagen" af P.S. Krøyer skal nu på auktion hos auktionshuset Bruun Rasmussen i Lyngby.

Det oplyser auktionshuset i en pressemeddelelse.

Maleriet er fra 1892 og vurderes til mellem fire og seks millioner kroner.

Link kopieret!

Nu kan du blive snemåler for DMI

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Er du hjemme klokken otte om morgenen, vågen og ikke bange for at bruge en tommestok udenfor, så har DMI brug for din hjælp.

Vintersæsonen er officielt begyndt, og DMI søger nye snemålere, så de kan opretholde overblikket over snemængderne rundt omkring i Danmark.

Som snemåler skal du kunne måle sne de dage, hvor der ligger sne på jorden. I de seneste fem år har man i gennemsnit skullet måle sne ti gange om året.

Det er en fordel, men ikke et krav, at du ikke er kuldskær, og DMI sætter pris på stabilitet, så målingerne kommer ind til tiden de dage, hvor det har sneet.

Snesæsonen varer fra 1. oktober til 30. april. Belønningen er et symbolsk beløb på omkring 2.900 kroner om året - og en gratis målestok.

Link kopieret!

Maskerede unge overfaldt 16-årig på skole. Nu skal de i fængsel

Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Sidste år endte et mellemværende mellem to unge i Køge med, at fire unge, maskerede mænd overfaldt en 16-årig dreng på hans skole.

De unge mænd udsatte ham for grov vold med slag, spark og tramp. Desuden slog de ham med en metalgenstand, så den 16-årige brækkede næsen.

En af de maskerede unge er nu idømt fem måneders fængsel, mens to andre har fået tre måneders fængsel hver. Den fjerde blev dømt 60 dages fængsel for medvirken, da vedkommende ikke deltog i volden.

Alle tog betænkningstid.

Link kopieret!

Tre personer tiltalt for drab på forsvundne Jimmi Lillelund

Foto: Politi

Tre personer - to mænd og en kvinde - er tiltalt for drab og bortskaffelse af lig i sagen om Jimmi Lillelund, der forsvandt i 2020.

Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Jimmi Lillelund blev sidst set i april for 4,5 år siden, da han kørte fra sit opholdssted i Gundsømagle til Haveforeningen Ishøjgård i Ishøj. Hans lig er endnu ikke blevet fundet.

Link kopieret!

Politikreds melder om mange færdselsuheld i snevejret

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Alene denne morgen har Midt- og Vestsjællands politikreds haft syv færdselsuheld på grund af vintervejret.

I flere af tilfældene var bilerne på sommerdæk. Politiet opfordrer derfor til, at man får gjort sin bil klar til det kolde vejr og glatte føre, og at man sørger for at køre efter forholdene.

- Pas på derude!, skriver politiet på X.

Link kopieret!

Minister spænder ben for ny københavnerbydel

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

På vegne af transportminister Thomas Danielsen (V) gør Banedanmark nu indsigelse mod den nye bydel Jernbanebyen på Vesterbro i København.

Det skriver Byrummonitor.

Ministeren mener nemlig ikke, at byprojektet ikke tager de nødvendige hensyn til Banedanmarks jernbaneanlæg i området.

- Lokalplansforslaget omfatter en række forhold, der er i direkte modstrid med sikring og fastholdelse af det landsdækkende jernbanenet og dermed hensynet til nationale interesser samt flere af jernbanelovens bestemmelser, skriver Banedanmark på vegne af ministeren ifølge Byrummonitor.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) vil ikke stille op til interview om indsigelsen, men oplyser til Byrummonitor, at kommunen er i dialog med Banedanmark om sagen for at finde en løsning, der kan fungere for alle parter.

Link kopieret!

Populær smykkevirksomhed får løftet pegefinger af Forbrugerombudsmanden

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

Forbrugerombudsmanden vurderer, at smykkevirksomheden Camilla Krøyer Jewellery har vildledt forbrugerne ved at give dem et indtryk af, at et tilbud udløb hurtigere, end det egentlig gjorde.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

På virksomhedens Facebook-side skrev de:

"Køber du inden 48 timer og bruger koden 'CAMILLA15' får du 15 % rabat på hele din kurv".

Problemet var bare, at rabatkoden fungerede flere måneder efter, de 48 timer var gået.

- Varigheden af et tilbud er en væsentlig oplysning for forbrugeren, og derfor skal den selvfølgelig være angivet korrekt. En virksomhed må ikke forsøge at lokke kunder til med tidsbegrænsede tilbud, hvis der reelt er tale om tilbud, der gælder hele tiden, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Ifølge smykkefirmaet skyldtes det en systemfejl.

Link kopieret!

Nu svarer Novo Nordisk på abekritik

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Novo Nordisk møder kritik for de forsøgsaber, som medicinalvirksomheden ifølge eksperter kun kan have skaffet gennem vietnamesiske leverandører, der er beskyldt for at handle aber på det sorte marked.

Det skriver Jyllands-Posten.

Novo Nordisk har ikke ønsket at forholde sig til kritikken over for avisen. I en mail til TV 2 Kosmopol fortæller Novo Nordisk, at de i årevis har sikret, at alle dyr indkøbt i Novo Nordisk-regi kommer fra godkendte avlere på Mauritius eller i Vietnam.

Ifølge Novo Nordisk sikrer deres regler og tilsyn, at der ikke bruges vildtfangne aber til forsøg.

- Novo Nordisk har mere end 60.000 leverandører på tværs af alle dele af virksomheden. Som et generelt princip oplyser vi ikke navnene på vores leverandører. Der er en indbyrdes forståelse af dette virksomhederne imellem, og det gælder på tværs af vores forretning, skriver Novo Nordisk til TV 2 Kosmopol.

Novo Nordisk understreger desuden, at de ikke får aberne direkte fra de udenlandske leverandører, men via kontraktforskningsorganisationer.

Link kopieret!

Pas på i morgentrafikken: Flere uheld

Der er denne morgen sket flere uheld på vejene i hovedstadsområdet.

Der er sket et uheld på motorvej E20 fra Avedøre mod Køge, og venstre spor er spærret.

Også på Motorring 3 mod Gladsaxe er der sket et uheld, hvor en bil nu holder i nødsporet.

Desuden holder der en havareret bil i nødsporet på Helsingørmotorvejen fra Avedøre mod Lyngby og på Rute 16 fra København mod Hillerød.

Link kopieret!

Antallet af kriminelle klaner i København skal nu undersøges

Foto: Liv Latricia Habel/Ritzau Scanpix

Økonomiudvalget i Københavns Kommune er blevet enige om at undersøge omfanget af kriminelle klaner i København.

Det skriver Berlingske.

Undersøgelsen kommer i kølvandet på Berlingskes dækning af fire familier i Aarhus, der er blevet sigtet eller mistænkt for at bryde loven næsten 5.000 gange. Alene én familie har kostet Aarhus Kommune 64 millioner kroner i sociale foranstaltninger.

- Vi skal have et hurtigt og overordnet billede af, om tendensen i Aarhus med kriminelle klaner også gør sig gældende i hovedstaden, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) til avisen.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google