Hård kritik af Københavns nye busterminal: "Vi skal simpelthen have et meget højere ambitionsniveau"
Knap er Københavns nye busterminal åbnet, før den møder hård kritik fra en ekspert, der til gengæld lovpriser lignende eksempler fra udlandet.
Der er ingen ordentlig belysning, ingen ordentlig skiltning, dårlig belysning, dårlig afskærmning for vind og vejr – og der er kun én stikkontakt i ventesalen.
Fredag åbnede den nye og længe ventede busterminal i København, men listen over kritikpunkter er allerede lang, hvis man spørger Lasse Schelde, som er chefkonsulent og ekspert i grøn mobilitet hos Ingeniørernes fagforening, IDA.
- På en skala fra 1-10 kommer vi altså ikke meget højere end en 2-3 stykker, lyder den korte, hårde og umiddelbare konklusion fra Lasse Schelde.
I månedsvis har han glædet sig til at se resultatet, men det er nu ikke busterminalen i sig selv, der er problemet. Det handler mere om de faciliteter man tilbyder de rejsende, som man gerne vil have lokket over i den kollektive trafik.
Kort sagt; brugervenligheden er svær at få øje på.
- Hvis vi rigtig gerne vil have flere folk til at bruge den kollektive og den fælles transport, så skal det altså være attraktivt. Det skal være af høj kvalitet, og det skal være komfortabelt, fordi det ved vi, er noget af det, der virker, siger Lasse Schelde.
Foto: Jan Christensen / TV 2 Kosmopol
Og det er ikke fordi der mangler eksempler på steder, hvor det netop virker. Man skal bare kigge lidt ud over landets grænser. Blandt andet i Norges hovedstad Oslo, i Hollands hovedstad Amsterdam – og i den lille svenske by Hyllie – lige på den anden side af Øresundsbroen.
Her har man blandt andet sørget for underjordisk parkeringskælder med plads til masser af cykler og et venterum med strålevarme til de kolde og blæsende dage. Dyre løsninger, men det virker, lyder argumentet.
- Vi skal simpelthen have et meget højere ambitionsniveau, når vi investerer. Og det kræver nogle gange, at man kommer mere ud og får bedre referencer i udlandet – for at finde ud af, hvad er det for et niveau, man har andre steder derude. For det er det, der skal til for at tiltrække alle de her passagerer, siger Lasse Schelde.
Den nye busterminal har dog løst et markant problem, nemlig at fjerne det kaos, der opstod, når folk skulle af og på bussen ved Ingerslevsgade ved siden af Dybbølsbro Station.
Københavns Kommune: En tilfredsstillende løsning
Og nok er den blevet både forsinket og meget dyrere end planlagt. Men følge Københavns Kommune er det en tilfredsstillende løsning med de muligheder, man har haft.
- Busterminalen er anlagt på en smal tange, hvor der er begrænset plads. Men det er sket på baggrund af et grundigt forarbejde, og det er forvaltningens vurdering, at pladsen er udnyttet på en god måde og med gode faciliteter ud fra de rammer, bulterminalen er opført under, lyder det i et skriftligt svar fra Økonomiforvaltningen.
Chefkonsulenten fra IDA er enig i, at busterminalen har løst et presserende problem, og det i sig selv er rigtig godt. Lasse Schelde har stor forståelse for, at budgettet kan skride i den slags byggesager. Alligevel ærgrer han sig over, at man – efter hans mening – har kigget lidt for meget på tallene.
- I de lande, vi sammenligner os med, er man mere konsekvent omkring sine løsninger på området. Og man er ikke bange for, at de koster lidt mere. Fordi man starter med at sige: "Hvad er brugernes behov?", frem for måske at lave en økonomisk ramme først. Og det er jo den rigtige måde at gøre det på, hvis du gerne vil have flere kunder, siger Lasse Schelde.
Terminalen er lavet til at kunne servicere ca. 1,4 millioner passagerer årligt. På et hverdagsdøgn er det cirka 195 busser.