I årevis har cyklister og buspassagerer kæmpet om pladsen - nu er kampen slut
Busholdepladsen ved Ingerslevsgade i København har i årevis været genstand for konflikt. Nu er det snart slut - og både cyklister, buschauffører og overborgmesteren glæder sig.
Scenariet udspiller sig igen og igen.
Trætte turister, der står i klynger med kufferter foran den lange slange af busser og venter på, at netop deres bus åbner dørene og kører dem hjem til Aarhus, Odense, Hamborg, Malmø eller måske Prag.
Når den rette buschauffør går hen til den rette bus, stiller passagererne sig klar med mobilen i hånden: Først skal chaufføren tjekke billetten, så skal kufferten ind i bussen, og derefter kan passageren selv stige ombord.
Det er her, vi har balladen.
Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
For buspassagerernes billettjek og kuffertmøven foregår midt på en trafikeret cykelsti i København - nemlig på Ingerslevsgade, der ligger en spytklat fra Københavns Hovedbanegård.
Her er cyklister og buspassagerer igen og igen endt i karambolage.
- Det har til tider været kaotisk, farligt og grænsende til det ubehagelige at være cyklist på den strækning, siger Erik Hjulmand, lokalformand for Cyklistforbundet i København:
- Det har været meget svært at komme udenom alle de mange mennesker, der pludselig befinder sig på cykelstien.
Buspassagererne er ikke nødvendigvis vant til at håndtere cyklister - i hvert fald ikke i det antal, der er midt i København, fortæller lokalformanden.
- Samtidig er der mange turister, der cykler rundt i København, og som kommer forbi den her gade, og det giver potentiale til mange konflikter, siger han.
Lykkelig begravelse
Men nu er det snart slut.
Torsdag den 6. juni 2024 bliver busholdepladsen på Ingerslevsgade lagt i graven.
Samtidig åbner Københavns nye busterminal ved Dybbølsbro. Den skal samle de mange fjernbusser, der hver dag kører ind og ud af hovedstaden - og få dem væk fra cykelstien én gang for alle.
Det glæder Erik Hjulmand sig til.
- Det er en af de mere lykkelige begravelser, vil jeg sige, siger han:
- I og med at den nye busterminals fremkomst betyder, at vi er fri for busserne på Ingerslevsgade, er det selvfølgelig noget, vi er meget interesserede i.
Cykelstien på Ingerslevsgade er ifølge Erik Hjulmand en del af en "unik cykelforbindelse", fordi den går helt fra Indre By og ud mod Vesterbro og Valby.
- Det er en knaldhamrende hurtig og attraktiv måde at komme ind til byen på, siger han:
- Og derfor er det jo også ærgerligt, at man i stedet for at kunne køre uafbrudt risikerer at blive stoppet og sænket i sin fremfart, når man kommer forbi det her sted.
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix
Langsom og dyr
Den spritnye busterminal, som efter planen skal benyttes af omkring 195 busser dagligt, har faktisk stået klar i et godt stykke tid efterhånden.
Busterminalen, der har været arbejdet på siden 2017, skulle i virkeligheden have åbnet i sommeren 2023, men en forsinkelse på det styresystem, der skal levere trafikstyring og passagerinformation, har udskudt åbningsdagen et år.
Det viste sig nemlig at være svært at finde en leverandør af systemet. Det krævede hele tre udbudsrunder, før det til sidst lykkedes i efteråret 2023.
Også budgettet har rykket sig med tiden.
Busterminalen var oprindeligt budgetteret til at koste 80,2 millioner kroner, men det viste sig ikke at være nok. I 2022 steg budgettet til 146 millioner kroner, mens det i forbindelse med den sidste udbudsrunde steg yderligere til lidt over 161 millioner kroner.
Ikke en hovedstad værdig
Ifølge Peter Ahlgren, der er administrerende direktør for Flixbus i Norden, er det på tide, at Danmarks hovedstad får en ordentlig busterminal.
Københavns busholdeplads skiller sig nemlig ud fra de andre europæiske terminaler - og ikke på den gode måde.
- Det har været uværdigt for en storby som København, der huser mange besøgende og er et knudepunkt for rejsende på vej til Norge og Sverige, siger han:
- Alle andre storbyer i Europa har dedikerede busterminaler.
Han vil ikke kalde København for den værste by at være Flixbus-chauffør i - for han kender ikke alle storbyer i Europa. Men det er i hvert fald under standarden, mener han.
Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
- Situationen har været langt fra ideel, både for passagerer, chauffører og cyklister. Det har været et meget stressende miljø for chaufførerne at skulle forholde sig til passagererne, mens cyklister nærmest kører mellem benene på dem, siger Peter Ahlgren.
Der har været flere episoder, hvor cyklister er kørt ind i passagerer, fordi de stod på cykelstien, fortæller han.
- Derfor er vi også meget glade for, at København nu får en ordentlig busstation. Det gør det nemmere for alle parter og vil forhåbentlig få flere til at vælge at rejse med bus fremover, siger han.
"Rigtig meget kaos"
Overborgmester i Københavns Kommune, Sophie Hæstorp Andersen (S), anerkender, at busholdepladsen ved Ingerslevsgade i mange år har været utryg og kaotisk for både passagerer og cyklister.
- Det er en diskussion, der har eksisteret i næsten lige så lang tid, som jeg har boet i København, siger overborgmesteren til TV 2 Kosmopol:
- Og derfor synes jeg, at det er en rigtig god beslutning med en ny og moderne busterminal, som samler alle fjernbusser et centralt sted, hvor man nemt kan komme videre med bybus, S-toget eller den kommende metro.
Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Sophie Hæstorp Andersen bor på Vesterbro og har selv stået i virvaret af cyklister og passagerer, eksempelvis da hun sidste år tog bussen til Göteborg, fortæller hun.
- Der er rigtig meget kaos. Jeg tror alle, der enten har steget på en langdistancebus eller cyklet gennem menneskemængden ved, hvad jeg taler om, og det er ikke noget, jeg synes, vi skal byde hverken turister, der kommer til vores by, eller andre rejsende, siger hun.
Er det et endegyldigt farvel til det kaos, når busterminalen kommer?
- Ja, siger overborgmesteren.