Harmdirrende borgere: Lad nu være med at smadre hele byen med lastbiler
Flere borgere i området nær den kommende kunstige ø, Lynetteholm, er utilfredse med, at byggeriet kan sende horder af lastbiler forbi deres hjem.
Der er store planer for den nye kunstige ø, Lynetteholm, der skal ligge ud for Refshaleøen i København.
Planen er, at øen skal stå færdig i 2070, hvor der skal være plads til 35.000 beboere.
Projektet er så omfattende, at flere beboere frygter for områdets velbefindende og deres boligs værdi.
- Det vil smadre alt herude
Da øen er kunstig, skal der fyldes en masse jord i vandet, før der kan bygges på øen.
TV 2 Lorry er i besiddelse af en rapport om trafik- og adgangsforhold til Lynetteholm udarbejdet af rådgivningsvirksomheden COWI til By & Havn, der står bag byggeriet. I rapporten har COWI analyseret, hvad det vil betyde, hvis man vælger at køre jorden i lastbil ud til det store ø-byggeri.
Med uafbrudt kørsel 250 dage om året, skal der således køre 72 lastbiler i timen i ti timer om dagen i 30 år på vejene ud til Refshaleøen.
- Det her vil smadre både København og Amager. Det vil smadre alt herude, siger Gertie Skaarup, der bor i området.
- Løsningen er i hvert fald ikke at smadre hele vores by fyldt med lastbiler, siger Cecilia Zacho Kehry, som også bor på Refshaleøen.
En anden borger er uforstående over for den transportmulighed, der bliver foreslået i rapporten.
- Vi forstår slet ikke, hvorfor det skal transporteres gennem hele København med lastbiler. Vi synes ikke, der er kigget på de muligheder, der ellers kunne være, fortæller Maria Ipsen, beboer i området.
En blandt flere løsninger
Ifølge COWI’s beregninger kræver opfyldning af Lynetteholm cirka 40 millioner kubikmeter jord, hvilket svarer til cirka 80 millioner tons jord.
- Altså de 30 år, det er i virkeligheden det, der får hårene til at rejse sig. Der er jo ikke nogen af dem, som bor her, der vil opleve, at det stopper. Der er kun en udvej, hvis man ikke kan holde det ud, og det er at flytte, fortæller beboer Claus Møller Bendixen.
By & Havn bekræfter, at de har modtaget forslaget, og det er med i deres overvejelser til opbygningen af Lynetteholm.
- Det kan vi ikke benægte. Lige tallet og ti timer i døgnet vil jeg ikke lægge mig fast på, men det er rigtigt, at vi har kigget på, at transporten skal ske via land, lyder det fra Hans Vasehus, havnebygmester & anlægschef i By & Havn.
Derudover fortæller Hans Vasehus, at det pågældende forslag er et blandt flere andre, som selskabet overvejer.
- Vi kan i princippet forestille os en hvilken som helst løsning. For lige nu er alle løsninger åbne såsom sejlads eller kørsel, siger han.
Og spørger man beboerne, hvilken løsning de foretrækker, er der ingen tvivl.
- Jeg vil foretrække en vandløsning, som tager det store læs, fortæller Claus Møller Bendixen.
Han bakkes op ad Maria Ipsen.
- Sejl det over. Lad nu være med at smadre hele København med lastbilkørsel, siger hun.
By & Havn forventer, at anlægsarbejdet med at etablere Lynetteholm går i gang i 2021. Meb først skal øens afgrænsning konstrueres.