Hovedstadens mest forvirrende togstation skal være et af landets største trafikale knudepunkter

Den er forvirrende, uoverskuelig og dårligt indrettet, mener flere borgere. Men København Syd skal blive Danmarks andenstørste togstation.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Men hvordan en så "forvirrende" og "uoverskuelig" station skal få så mange passagerer fra A til B, er der flere, der har svært ved at se for sig.
Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

Den rytmiske lyd af byggeri er det første, der rammer dig. 

To sekunder senere ser du den. Ikke togstationen, som du er kommet for, men byggepladsen, der indrammer den: Jord, grus, gravemaskiner og mænd i orange arbejdstøj og gule hjelme. 

Passagerer går gennem gruset via indhegnede stisystemer fra den ene perron til den anden. 

Skilte med pile viser, at spor 23 og 24 er lige rundt om hjørnet, mens spor 1 og  2 ligger ti minutter væk. 

Det er meget svært at finde rundt

— Henrik Palsmar, medlem af Valby Lokaludvalg

Ny Ellebjerg Station skiftede i december 2023 navn til København Syd som første skridt på vejen til at blive en af Danmarks største trafikale knudepunkter, kun overgået af Københavns Hovedbanegård. 

Planen er, at København Syd skal have op mod 37.000 daglige besøgende i stationens metro, S-tog og fjern- og regionaltog, og på sigt også internationale togforbindelser. 

Men hvordan en så "forvirrende" og "uoverskuelig" station skal få så mange passagerer fra A til B, er der flere, der har svært ved at se for sig. 

Uoverskuelig og rodet

- Det er en meget, meget uoverskuelig og rodet station, siger Henrik Palsmar, der har boet i Valby siden 1992 og er medlem af Valby Lokaludvalg: 

- Det er meget svært at finde rundt, det var det også før, at de begyndte på metrobyggeriet. 

Han fortæller, at lokaludvalget engang transporterede en gruppe politikere derud, satte dem af på den ene side af stationen og bad dem finde hen til den anden side, så de selv kunne se, hvor kaotisk der er. 

Kaosset begyndte længe inden, at det blev besluttet, at stationen skulle hedde København Syd, mener Henrik Palsmar. 

(Artiklen fortsætter efter videoen.)

Problemet er ifølge ham, at stationen oprindeligt ikke er bygget til at kunne rumme så megen trafik. Ved Ny Ellebjergs indvielse i 2007 var det blot en S-togsstation, et par år efter kom regionaltoget, og til sommer vil metrostationen efter planen åbne. 

- Det er en kolossal arkitektonisk udfordring at få de tre ting til at hænge meningsfuldt sammen, siger han: 

- Så jeg har svært ved at forestille mig, at det bliver særligt kønt.  

Kan du huske en tid, hvor stationen ikke har været forvirrende?

- Nej, det kan jeg ikke. Det er klart, at der var mindre forvirring, da der bare var S-tog. Men den har altid været uoverskuelig.

Har du lært at finde rundt derude?

- Ja, det har jeg. Men jeg kan stadig godt komme på afveje, siger Henrik Palsmar.

Gennem byggeområdet

Tilbage på togstationen kommer en byggearbejder susende på et elløbehjul ned ad stien, og nogle togpassagerer vender pludseligt om, da det går op for dem, at de skulle have gået den anden vej.

- Ved du, hvor jeg kommer hen til toget mod Køge, spørger en kvinde, mens hun kigger rundt:

- Jeg aner ikke, hvor jeg er. 

Spor 23 og 24, der huser regionaltogene, er gemt væk på den anden side af en tunnel, der føles som at vade ind i et lukket byggeområde, men den er god nok. Turen rundt om byggematerialer og en arbejdsklædt mand på vej op i en lift ER vejen ned til toget. 

Bliver I ofte spurgt om vej af passagerer, der ikke kan finde deres tog?, spørger TV 2 Kosmopol en gruppe byggearbejdere. 

- Ja, flere gange om dagen, svarer de. 

Kan I så guide dem i den rigtige retning?

- Nogenlunde. 

En forpustet pendler fortæller, at hun nåede at være rundt på det meste af stationen, før hun fandt sin perron. 

- Det er meget forvirrende lige nu, men det er også under ombygning. Det kan være, at det bliver godt til sidst, siger hun. 

Valby eller Amager? 

26-årige Astrid Stender Cordes har boet i Valby hele sit liv.

Hun har kendt stationen siden åbningen i 2007, og hun bruger den næsten dagligt. Alligevel oplever hun, at den kan være svær at finde rundt på. 

- Det er nok i hvert fald hver tredje gang - selv før de begyndte det store byggeri - at jeg møder en eller anden forvirret person, der ikke kan finde spor 23, fordi de har ændret vejen endnu en gang, siger hun: 

- Den har aldrig været nem at finde rundt på. 

Jeg er ikke sikker på, om jeg synes, at København Syd er det mest retvisende navn

— Astrid Stender Cordes, beboer i Valby

Astrid Stender Cordes er sådan set glad for, at København Syd skal være et af landets største togstationer. Det er jo meget praktisk, når man bor lige i nærheden. 

Men hun er alligevel lidt skeptisk. 

- Jeg er ikke sikker på, om jeg synes, det er den mest oplagte station til det. Sporene ligger langt fra hinanden, det kan snildt tage 10-15 minutter at gå, og du skal også gå et stykke for at komme hen til bussen, siger hun.

Navnet København Syd er næsten lige så forvirrende som stationen, synes hun. 

- Jeg ved ikke, om jeg synes, at København Syd er det mest retvisende navn. Det er jo ligesom allerede et område i København, nemlig Amager, siger Astrid Stender Cordes. 

Politiken-konkurrencen

København Syd fik sit navn gennem en konkurrence i Politiken, som daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) stod bag. 

Avisens læsere blev opfordret til at komme med navneforslag, og derefter kunne læserne stemme om de mest populære bud fra avisens bagside. 

København S vandt konkurrencen med 45 stemmer. 

I top fem lå desuden navnene Ellebjerg Station (36 stemmer), København V (10 stemmer), Sønderport (9 stemmer) og Sukkertoppen (9 stemmer). 

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Navnet er siden indførslen blevet mødt af kritik - blandt andet i en føljeton på det sociale medie Reddit, hvor brugere har fulgt med i S-togenes udfordringer med at få "København Syd" til at stå på én linje på stationsoversigten inde i toget. 

"'København Syd' er for langt til S-togsskiltene", rapporterede en Reddit-bruger den 15. december 2023 med et billede, hvor det fremgår, at halvdelen af y'et og hele d'et var skåret fra. 

En måneds tid senere, den 12. januar, stod det klart, at man nu havde forsøgt sig med en ny konstellation

"København Syd"

Få dage senere, den 15. januar, konkluderede en Reddit-bruger, at S-toget havde smidt håndklædet i ringen. "København S", står der nu. 

"Fedt, S-tog til Amager! Tænk, at det kunne klares med en administrativ beslutning," kommenterede en bruger. 

Satser massivt på København Syd

Metroselskabet ved godt, at stationen er noget svær at finde rundt på. Derfor er de ved at bygge et underjordisk omstigningsområde, som skal forbinde metro, bus, S-tog, regionaltog og fjerntog lidt bedre.

Omstigningsområdet skal efter planen stå klar, når metroen er færdig til sommer.

- Der er et stort ønske fra staten, kommunerne, trafikudbydere, passagerer og borgere i området om at gøre stationen til et mere overskueligt, trygt og indbydende sted at færdes, sagde Mikkel Kjær Jensen, projektdirektør i Metroselskabet, i en pressemeddelelse tilbage i 2022:

- Fremover kommer tusinder af mennesker til at bruge København Syd hver dag, og et nyt omstigningsområde vil både give bydelen og hele hovedstadens kollektive transport et løft. 

TV 2 Kosmopol har forelagt transportministeren kritikken om, at København Syd altid har været en forvirrende station, og at flere beboere har svært ved at se, hvordan den skal kunne hænge godt sammen, når den er færdigbygget. 

Transportministeren erkender, at stationen i mange år har været en stor byggeplads, hvor det har været svært at navigere rundt. 

- Men det er fordi, at vi fra politisk side satser massivt på at få et nyt, stort knudepunkt for den kollektive transport, hvor man kan skifte mellem metro, to S-togslinjer og fjern- og regionaltog samt måske internationale tog, skriver Thomas Danielsen (V) i en mail til TV 2 Kosmopol: 

- Den nye station med et fælles stationsområde bliver markant mere overskuelig for passagererne. 

Til kritikken om stationens navn, som nogle beboere mener kan forveksles med Amager, svarer ministeren, at navnet blev besluttet af et bredt flertal af Folketingets partier tilbage i 2022. 

- Den beslutning står jeg selvfølgelig bag, skriver han. 

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Her er de ti mest anmeldte forsikringsskader

Vejhjælp, solouheld og sammenstød ligger i toppen over de mest typiske skader, som danskerne har anmeldt til forsikringsselskaber i 2024.

Det skriver forsikringsselskabet Alm. Brand i en pressemeddelelse.

Motorskader fire af de ti mest anmeldte skader, mens sygdom i forbindelse med rejser også rangeres højt.

Tallene baseres på anmeldelse indgivet hos Alm. Brand, der har 700.000 kunder i Danmark.

Se listen herunder:

Top 10 skadesanmeldelser i 2024:

1. Vejhjælp (starthjælp, bugsering m.m.)

2. Solouheld (bil)

3. Glasskade (biler, hus)

4. Sammenstød (biler)

5. Arbejdsskader og indbo m.m.

6. Pludselig skade (ødelagte telefoner, skader på hus m.m.)

7. Sygdom/Ulykke (hund)

8. Ferierejse (primært sygdom og forsinket bagage)

9. Fald (ulykkesskader)

10. Skjulte rør (brud på rør i hus)

Kilde: Alm. Brand Group

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Efter kæmpe nedbrud: Metroen kører igen

Driften er ved at blive genoptaget på metrolinjerne M1 og M2, efter at et strømafbrud standsede alle tog.
Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix

Metrolinjerne M1 og M2 kører igen.

Det fremgår af metroes hjemmeside.

Alle tog på metrolinjerne M1 og M2 i København holdt onsdag aften stille som følge af en strømafbrydelse. Den skete omkring klokken 19.

Det står omkring tæt på klokken 21.30 fortsat ikke klart, hvad der har forårsaget strømafbrydelsen.

I forbindelse med nedbruddet måtte passagerer i seks tog, der holdt stille mellem stationer, evakueres til fods nede i tunnellerne.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Politi var massivt til stede i Ishøj

Politiet er til stede ved Spolestræde i Ishøj onsdag aften.
Foto: Steven Knap/Ritzau Scanpix

Københavns Vestegns Politi var onsdag aften talstærkt til stede i en aktion ved Spolestræde, som ligger i Ishøj.

Her undersøgte politikredsen et såkaldt "mistænkeligt forhold", der dog ikke viste sig at have noget på sig.

Det skriver politikredsen på X.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Metroen i København åbner snart op igen

Københavns metrosystem ventes at være tilbage i drift inden for det næste kvarter. Det oplyser Metroservice til Ritzau kort før klokken 21.

Ifølge Metroservice er det et strømudfald på Forum Station, der er årsagen til, at metrolinjerne M1 og M2 har holdt stille siden klokken 19.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Små fodboldklubber oplever tilskuerboom: ”Det er ret sindssygt”

En fodboldklub som B.93 har på kort tid oplevet stor stigning i tilslutningen. (Arkivfoto).
Foto: Liv Latricia Habel/Ritzau Scanpix

Flere og flere fodboldfans indløser billet til kampe i de lavere divisioner under Superligaen.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at de gennemsnitlige tilskuertal er steget markant i både 1. division, 2. division og 3. division de seneste år.

Det skriver DR.

Den effekt mærker man blandt andet hos hovedstadsklubber som Fremad Amager, HIK Fodbold, Brønshøj Boldklub og BK Frem, som over for DR melder om tilskuerboom.

- Det er ret sindssygt, siger Simon Taylor, kommerciel chef i BK Frem – hvor tilskuertallet siden sidste år er steget med 59 procent - til DR.

TV 2 Kosmopol har tidligere fortalt om samme tendens 1. divisionsklubben B.93 på Østerbro, som har udviklet sig i retning af at være en slags ”fredagsbar for kendte”.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Passagerer i seks metrotog evakueret til fods gennem tunneller

Metrolinjerne M1 og M2 holder onsdag aften stille efter en strømafbrydelse.
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Alle tog på nær ét af de 22 indsatte på de lammede metrolinjer M1 og M2 er onsdag aften omkring klokken 20 blevet evakueret.

Det skriver Ritzau, der har talt med Metroservice.

Alle tog på metrolinjerne holder onsdag aften stille som følge af en strømafbrydelse.

Metroservice har ingen tidshorisont for, hvor driften kan genoptages. Derfor er det blevet besluttet, at alle passagerer skal evakueres fra togene.

I alt er der indsat 22 tog indsat på M1 og M2 onsdag aften. Ud af dem holder seks tog i tunneller mellem stationer. Her har Metroservicepersonale til fods været ude i tunnellerne for at lukke passagerer ud af togene og eskorteret disse ud af metroen.

Der vil blive indsat metrobusser, oplyser Metroservice. Det står ikke klart, hvornår de begynder at køre.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Københavnsk queer-drama udtaget til vigtig filmfestival

De to danske film "Sauna" og "Mr. Nobody mod Putin" er udtaget til næste års Sundance-festival, skriver Det Danske Filminstitut i en pressemeddelelse.

Mathias Broes debutspillefilm "Sauna", beskrives som det første danske queer-drama, og handler om Johan, der under en bytur i København forelsker sig i transmanden William.

David Borensteins dokumentarfilm "Mr. Nobody mod Putin" handler om skolelæreren Pavels stille oprør mod Vladimir Putin fra en lille landsby i Rusland.

Begge film har verdenspremiere på festivalen.

Sundance er en af de vigtigste filmfestivaler i Nordamerika og finder sted fra 23. januar til 3. februar 2025.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Metrolinjer ude af drift - passagerer evakueres

Metrolinjerne M1 og M2 holder stille onsdag aften.
Foto: Nynne Frost Andersen/TV 2 Kosmopol

Alle tog på metrolinjerne M1 og M2 i København holder onsdag aften stille som følge af en strømafbrydelse. Det oplyser Metroservice, som er driftsoperatør for Københavns metro.

Metroservice arbejder på at evakuere alle passagerer. Der er endnu ingen tidshorisont for, hvornår alle vil være ude af togene. Metroservice har heller ikke nogen tidshorisont for, hvornår driften kan genoptages på de to metrolinjer.

Strømafbrydelsen skete omkring klokken 19.

Der er i alt 22 tog indsat på M1 og M2 onsdag aften. Ud af dem holder seks tog i tunneller mellem stationer.

Her sendes der ansatte ud til fods gennem tunnellerne for at lukke passagerer ud af togene, fordi det på grund af strømafbrydelsen ikke er muligt for de ansatte at komme frem med et metrotog.

Metroen tilføjer på sin hjemmeside, at rejsegarantien er trådt i kraft. Metroens rejsegaranti tilsiger, at passagerer forsinket med mere end 30 minutter kan få op til 300 kroner retur, hvis man tager taxa, delecykel, el-løbehjul eller delebil til destinationen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Her får pædagoger betalt forberedelsestid

(Arkivfoto).
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Samtlige pædagoger i Køge Kommunes dagtilbud får fra januar måned en times betalt forberedelsestid om ugen.

Det skriver kommunen på sin hjemmeside.

Som en af landets første kommuner har Køge i en forsøgsperiode dette efterår givet pædagogerne op til tre timers betalt arbejdstid ugentligt til forberedelse og planlægning af deres arbejde.

Ifølge kommunen har 90 procent af de adspurgte pædagoger fra forsøget tilkendegivet, at betalt forberedelsestid i høj grad har styrket kvaliteten i det pædagogiske arbejde og dermed børnenes trivsel.

De gode erfaringer har været udslagsgivende for, at ordningen nu gøres permanent for pædagogerne på de 18 kommunale dagtilbud i Køge Kommune.

DR har tidligere beskrevet, hvordan også Furesø har haft succes med at give pædagoger betalt forberedelsestid.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google