Kære Københavns Kommune: Har ham, der planlægger vejarbejde, været på ferie siden 2002?

Søndagens klummeskribent spørger, hvorfor det er så svært at koordinere vejarbejderne i København? Hvorfor taler man ikke sammen i forvaltningen? Og hvornår er det dog slut?

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Foto: Tegning: Louise Heine

Kære Københavns Kommune.

Eller mere præcist Teknik- og Miljøforvaltningen, Vej og Parkafdelingen.

Er der nogen til stede på kontoret, der koordinerer planlagte anlægsopgaver og vejarbejder, eller har vedkommende haft ferie …siden 2002?

Siden metrobyggeriet begyndte i starten af 00’erne, har det til stadighed undret mig, hvorfor det ikke er muligt at planlægge kloakrenoveringer, cykelstiudvidelser og asfaltarbejde bedre.

Særligt Kongens Nytorv er et lærebogseksempel på dårlig planlægning.

Dengang var særligt Kongens Nytorv et lærebogseksempel på dårlig planlægning.

Fra anlæg af den første metro til åbningen af Cityringen 20 år senere, føles det som om, der kun har været ‘normal’ tilstand, hvis nogen fra Kongehuset skulle fejres med karetkørsel.

Adskillige generationer har først nu opdaget, at der står en statue midt på torvet og yngre mennesker kigger vantro på én, hvis man spørger, om de kan huske skøjtebanen rundt om Krinsen.

Kongens Nytorv har mirakuløst fået et lille pusterum i disse år, men mon ikke snart der skal sættes nye lygtepæle op eller udskiftes chaussesten?

Der er i skrivende stund cirka 850 vejarbejder i København.

Otte-hundrede-og-halvtreds!!

På oversigten over vejarbejder kan man nærmest ikke se hvilken by der gemmer sig under de velkendte, trekantede advarselsskilte.

oversigten over vejarbejder kan man nærmest ikke se, hvilken by der gemmer sig under de velkendte, trekantede advarselsskilte.

Kommunen forventer, at der i år skal afspærres 27.000 steder i større og mindre omfang.

Intet under, at trafikanter og forretningsdrivende er ved at gå ud af deres gode skind.

En blomsterhandler på Amager har haft ni perioder med vejarbejde foran sin forretning de sidste fire år. Alle med store konsekvenser for omsætningen. Han griner hovedrystende i tv-indslaget og fantaserer om, hvad det næste projekt mon kunne være: Alt er gennemrenoveret, så måske bliver det et springvand, der skal installeres i Lyongade.

For alle os andre er det lige så generende, irriterende og ikke mindst grimt.

Der findes kun én ting, der er værre end vejarbejde, og det er vejarbejde, hvor der ikke arbejdes.

Jeg accepterer, at man kan være nødt til at vente på, at noget cement hærder eller noget vand skal pumpes væk, men ofte står de store ‘vejsår’ tomme og åbne i ugevis uden nogen aktivitet eller fremskridt.

Måske skyldes det mangel på personale i entreprenørvirksomheden, men kunne de så vente med at spærre af og fjerne fliser og asfalt, indtil der var styr på bemandingen.

Alt er gennemrenoveret, så måske bliver det et springvand der skal installeres i Lyongade.

Afdelingen for afspærringer mangler tilsyneladende ikke medarbejdere, og vejarbejdsskilte-fabrikanterne griner hele vejen til banken.

Tagensvej, i området hvor jeg bor, har i hvert fald siden 2014 været ét langt vejarbejde; sporvognskinner, cykelstier, kloak, dræn og hvad ved jeg. For tiden mistænker jeg kommunen for bare at grave, fordi ingen længere kan huske, hvordan man lader være.

Jeg er træt af at skulle lappe min cykel igen og igen, fordi jeg har zig-zagget over kantsten og stålplader.

Jeg har fået dobbelt så langt til arbejde, fordi man skal køre slalomkørsel mellem orange kegler og de rød-hvide afspærringspinde.

For tiden mistænker jeg kommunen for bare at grave, fordi ingen længere kan huske hvordan man lader være.

Kunne det ikke være sjovt at aftale et år UDEN vejarbejde. Hvad med om vi, for eksempel næste år, sagde, at vi havde en by, der ikke var afspærret og fyldt med gule streger på kørebanerne.

Ja, ja, vi skal selvfølgelig lappe de vandrør, der måtte sprænge i vintervejret, men resten kan vi vel godt udskyde.

Alternativt vil jeg foreslå, at man på planlægningskontoret lige stikker hovedet op fra sin bås og spørger ud i rummet, om der er andre, der pønser på at grave Nørrebrogade op, INDEN der sikkert skal repareres asfalt om lidt igen.

Link kopieret!

Seneste nyt

Eksperter kommer med kraftig advarsel mod byggetendens

Det kan ikke nytte noget, at vi bliver ved med at bygge nyt langs kysterne rundt om i landet, når vi ved, at der kommer flere oversvømmelser.

Sådan lyder det nu i et markant opråb fra en række eksperter, der mener, det er på tide at hive i håndbremsen på de mange byggekraner i kystnære områder rundt i landet.

Meldingen kommer i kølvandet på en ny undersøgelse fra Arkitektskolen Aarhus, hvor forskere har nærstuderet 54 danske kystbyer.

Her kan de konstatere, at samtlige byer siden 2010 har bygget nyt på havnefronter og i andre områder, selvom stederne er i risiko for at blive oversvømmet ved en stormflod i fremtiden.

Og det er altså en tendens, som en række eksperter, TV 2 har talt med, nu advarer mod.

Link kopieret!

Færre DSB-kunder nåede frem til tiden

Oktober måned har været en træls en af slagsen for DSB's passagerer på de sjællandske regionalbaner.

Værst står det til på strækningen København-Ringsted, hvor blot 66,2 procent af DSB-kunderne nåede frem til tiden i oktober, hvilket er 4,7 procentpoint lavere end sidste år.

Det skriver TV 2 Øst.

Ifølge DSB's kontrakt med staten skal 75 procent af kunderne nå frem til tiden, hvilket vil sige inden for tre minutter af ankomsttiden i køreplanen.

Link kopieret!

Ændringer på flere S-togslinjer

Foto: Jacob Espander Clemen/ TV 2 Kosmopol

Der kører lørdag eftermiddag færre S-tog på linjerne A, B og C.

Det oplyser DSB.

Ændringerne skyldes en fejl i sporet mellem Vesterport og Nørreport tidligere løradg.

- Vi begynder at indsætte  Linje B, C og A  i nævnte rækkefølge i normal plan fra klokken 14.30 og frem. Rejseplanen opdateres løbende, skriver DSB.

Link kopieret!

Togkaos til og fra lufthavnen: Flere afgange aflyst

TV 2 Kosmopols journalist, der befinder sig ved Hyllie Station i Sverige, anslår af flere hundrede mennesker venter på en bus mod København.
Foto: Mette Serup / TV 2 Kosmopol

En fejl på fjernstyringssystemet ved Københavns Lufthavn giver lørdag eftermiddag udfordringer for togtrafikken mellem netop Københavns Lufthavn og Københavns Hovedbanegård.

Det oplyser DSB.

- Togene begynder igen at køre mellem CPH Lufthavn og København H. Der vil stadig være aflysninger på strækningen, lyder meldingen kort efter klokken 15.00

Første InterCityLyntog bliver:

  • Fra CPH Lufthavn bliver InterCityLyn 63, klokken 16.26.

  • Fra København H bliver InterCityLyn 42, klokken 16.17.

DSB oplyser, at det svenske selskab SJ har sørget for busser, der "kører i pendulfart" mellem Hyllie i Sverige og Københavns Lufthavn.

TV 2 Kosmopols reporter, der befinder sig i ved Hyllie Station, fortæller, at der omkring klokken 15.30 er flere hundrede mennesker, der venter på at komme med en bus mod Danmark. Flere af de rejsende udtrykker, at de er desperate over ventetiden, fordi de skal nå flyforbindelser fra Københavns Lufthavn.

Link kopieret!

DMI lagt ned af ansøgninger til snejob med "symbolsk" løn

DMI har lukket for ansøgninger til otte ledige stillinger som snemålere, efter de på kort tid fik over 500 ansøgninger. Det skriver DMI på sin hjemmeside.

Jobbet blev slået op torsdag og kræver blandt andet, at man kan måle sne cirka ti gange om året i et bestemt område og sende resultatet til DMI.

Lønnen er et "symbolsk" beløb på 2900 kroner om året og et "tjenstligt udleveret tommelstok".

Link kopieret!

Omstridt campingplads politianmelder kommune

Arkivfoto.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Den omdiskuterede campingplads Corona Camping, der blev kendt fra tv-serien Trailerpark Danmark, har politianmeldt Køge Kommune for at fjerne tre bannere uden varsel.

Det skriver Sjællandske Nyheder, der har talt med ejerne af campingpladsen, Susanne og Michael Palskov Farnø, som også står bag anmeldelsen.

- Vi har politianmeldt kommunen for at have taget vores bannere uden varsel; det er simpelthen ikke okay, siger Susanne Palskov Farnø til mediet.

Køge Kommune oplyser til Sjællandske Nyheder, at de tre private bannere er fjernet på baggrund af en henvendelse om "ulovligt opsatte skilte på den kommunale grund".

Politianmeldelsen er den seneste udvikling i en årelang strid mellem Corona Camping og Køge Kommune, hvor den ligger.

Campingpladsen har været i vælten, fordi den gerne vil være et socialt tilholdssted for kommunens svageste, mens politikerne i Køge på den anden side vil lovliggøre pladsen i henhold til campingreglementet.

I september i år meddelte Susanne Farnø sig ind i kommunalvalgkampen, da hun satte sig i spidsen for Corona Camping Listen, hvis mål er at blive valgt ind i Køge Byråd ved kommunalvalget i 2025.

Link kopieret!

Herberger må igen i år afvise folk på jagt efter ly for kulden

Kulden er kommet og det sætter sit præg på de københavnske herberger.

Både Blå Kors og Kirkens Korshær, der driver en række herberger og væresteder melder om fulde huse og folk der bliver afvist.

Sara Spencer Kristiansen, der leder Kirkens Korshærs nødherberg i Hellig Kors Kirken fortæller, at der må trækkes lod.

På sin hjemmeside fortæller Kirkens Korshær desuden, at der igen i år tages nødovernatning i brug. Det sker blandt andet i Hellig Kors Kirken på Nørrebro i København, der åbner for overnatning, når de kirkelige aktiviteter er overstået.

- Vi trækker lod om pladserne, det er vi nødt til. Men vi gør, hvad vi kan for at hjælpe alle, vi viser dem hen til andre overnatningssteder, og vi deler også soveposer ud, som de kan få med, siger hun.

Sofie Weinreich Engell, der leder Grace, fortæller, at det kolde vejr gør det livsfarligt at sove udenfor.

Også her trækkes der lod. Grace har i alt 16 sovepladser.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google