Konkurrenter raser: El-ladefirma fik eneret på eftertragtet plads i København
Det er konkurrenceforvridende, når Københavns Kommune ikke sender kommende lynladerstation i udbud, mener brancheorganisation. Vi har fulgt reglerne, lyder svaret fra kommunen.
El-bilejere på Østerbro kan måske snart se frem til en stor og spritny lynlader-station på Hans Knudsens Plads i København.
Det bliver en realitet, hvis København Kommunes teknik- og miljøudvalg mandag den 28. februar godkender planerne om en overdækket ladestation med 10 lynladere fra selskabet Clever.
Det er dog ikke alle, der er lige tilfredse med den beslutning, for både brancheorganisationen Drivkraft Danmark og Clevers konkurrent E.ON er utilfredse med, at Hans Knudsens Plads ikke er sendt i udbud blandt lynlader-aktørerne på markedet.
Som reglerne er lige nu, så handler det om at melde sig først på banen, når der er et attraktivt område at sætte lynladestandere op.
Her har Clever været hurtigst, bekræfter Københavns Kommune over for TV 2 Lorry.
Og det har man måttet sande hos E.ON, som også var stærkt interesserede i at sætte ladestandere op på den eftertragtede plads på Ydre Østerbro. Det samme er tilfældet med en tredje virksomhed, Sperto, som også tidligere har forespurgt om det samme.
Konkurrent har fået eneret
- Vi var for nylig til et møde med kommunen, og da vi spurgte ind til muligheden på Hans Knudsens Plads, fik vi besked om, at der var andre planer for den plads. Vi forstod det som, at der var helt andre planer end at opstille ladestandere, og at pladsen måske skulle omdannes til et grønt område, siger Vibeke Agerdal Kristiansen, der bærer titlen som Head of PR & Public Affairs hos E.ON, til TV 2 Lorry.
- Bagefter finder vi så ud af, at Clever har søgt og at der skal laves en hel lynlader-station, siger hun.
Det kommer bag på Vibeke Agerdal Kristiansen, at man hverken kunne få et tydeligt svar fra kommunen, eller muligheden for at byde ind på opgaven.
- Når man ved, at der er flere interesserede, så giver det mening at sende det i udbud. Tilladelsen til Clever er jo ikke givet endnu, så det er underligt, at vi bare er blevet afvist, for vi ville egentlig også have det okay med, at der står ladere fra flere operatører ved siden af hinanden, så kunne det være en større ladestander-hub, siger hun.
Nye regler fra 1. april
Hos Drivkraft Danmark, der er branche- og arbejdsgiverorganisation for en række selskaber, der leverer brændstof og el-ladning til transporten – dog hverken Clever eller E.ON - stiller man sig også uforstående over den måde sagen er endt på.
- Det store problem er, at hele markedet ikke bliver spurgt, når man ikke laver et udbud. Det betyder, at man skader konkurrencen, men det betyder også, at Københavns Kommune går glip af en indtjening, fordi Hans Knudsen Plads er et attraktivt sted at sætte ladestandere op, lyder det fra analysechef hos Drivkraft Danmark, Allan Skytte Christensen.
Der har tidligere været heftig debat og kritik af ladestander-stationen bag Frederiksberg Rådhus, hvor det også er Clever, der kvit og frit fik opgaven, fordi de igen kom først.
Særligt efter den sag har Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, også kendt som Eldrup-kommissionen, indstillet til en lovændring om at etablering af nye ladestationer skal sendes i udbud. En lovændring, der i øvrigt træder i kraft 1. april.
Allan Skytte Christensen ser frem til de nye regler, der giver fri konkurrence på lademarkedet – som man også kender det fra brændstofmarkedet i dag.
- Det her er en principiel sag, fordi der er tale om en meget stor ladestation. Vi forstår ikke hastværket fra Københavns Kommune, for hvorfor venter man ikke bare en måned, indtil den nye lov træder i kraft og så sender det i udbud. Når en aktør får lov til at lave en stor ladestation, fordi de kom ”først til mølle”, så er det altså stærkt konkurrenceforvridende, siger Allan Skytte Christensen.
Borgemester: Vi står med dilemma
Hos Københavns Kommune mener man ikke, at der er hold i kritikken, for man har fulgt de gældende regler til punkt og prikke i forbindelse med Clevers ansøgning, oplyses det til TV 2 Lorry.
Alligevel er Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) ikke helt sikker på, hvilken beslutning der skal træffes på mandag, og hun erkender, at man står i et dilemma.
For på den ene side ændres loven lige om lidt, og ender Clevers ansøgning med at blive afvist, så vil der gå yderligere mange måneder, førend der kommer nye lynladere op i København.
- Det er vigtigt for den grønne omstilling, at vi hurtigst muligt udvider ladeinfrastrukturen i byen. Samtidig anerkender jeg vigtigheden af, at byens nye ladestandere sendes i udbud, så der er rimelige konkurrencevilkår mellem de ladeoperatører, der måtte ønske at byde sig til, lyder det fra Line Barfod i et skriftligt svar til TV Lorry.
Tag-design kan blive afgørende
- I Teknik- og Miljøudvalget skal vi på mandag tage stilling til, om vi skal godkende den ansøgning, der ligger på bordet nu, eller om vi skal vente, til der træder nu lovgivning i kraft den 1. april, så vi kan sende ladestanderne i udbud. Det er et dilemma, og jeg har endnu ikke taget stilling til det, lyder det fra Line Barfod.
Ifølge TV 2 Lorrys oplysninger så kan Clevers design få afgørende betydning for om ansøgningen bliver godkendt eller ej.
Clevers overdækning af lynladerne er nemlig udformet som paddehatte, og det skulle flere politikere i teknik- og miljøudvalget ikke være så glade for. Hvis denne overdækning ikke havde været en del af løsningen, så ville ansøgningen allerede være gået igennem, erfarer TV 2 Lorry.
Bliver ansøgningen afvist, vil det i så fald være held i uheld for de øvrige interesserede aktører, som så senere kan få muligheden for at byde ind på opgaven.
Foto: Søren Bidstrup/ Ritzau Scanpix