Kuriøs kampagne har skaffet flere danske turister tilbage på Den Blå Planet
Antallet af gæster hos Den Blå Planet i Kastrup går den rigtige vej, fortæller direktør Jon Diderichsen. - Men det er et langt, sejt træk, og vi har brug for, at opbakningen bliver ved, tilføjer han.
- Den økonomiske situation er gået fra at være meget dårlig, til at vi nu har fået mange flere danske gæster.
Sådan lyder det fra Jon Diderichsen, der er direktør for Den Blå Planet.
Den Blå Planet er en af landets største turistattraktioner, der på grund af coronapandemien er økonomisk presset.
Det ser dog ud til, at en ny kampagne og omtale i medierne har fået flere danskere til at besøge det sjællandske akvarium.
- Opbakningen betyder rigtig meget både økonomisk og moralsk for os, der er her hver eneste dag. Vi kan se, at folk tager det seriøst, og at de gerne vil hjælpe os.
På et normalt år har 65 procent af akvariets gæster været udenlandske turister, men på grund af coronapandemien er de ikke dukket op i år.
Havodder til to millioner på Den Blå Avis
Derfor har Den Blå Planet de seneste uger kørt en kampagne på sociale medier og i Den Blå Avis, hvor nogle af akvariets dyr er sat til salg.
- Det har selvfølgelig aldrig været intentionen at sælge vores dyr, men vi havde behov for at gøre opmærksom på, at vi var økonomisk trængte, forklarer Jon Diderichsen.
Foto: Malte Jørstad/TV 2 Lorry
Selvom antallet af danske gæster er stigende, understreger direktøren, at det er for tidligt at afblæse krisen helt.
- Man kan desværre ikke regne med, at problemet er løst. Det er et langt, sejt træk, indtil gæsterne vender tilbage, og ifølge Wonderful Copenhagen kan vi først forvente, at turismen er på niveau med det, vi så i 2019, når vi når 2025, siger Jon Diderichsen.
På et normalt år besøges Den Blå Planet af mere end 350.000 internationale turister.