Nu skal elbilister betale for parkering i København: Bekymrende, mener flere parter
Det skal være slut med gratis parkering for elbiler, mener partierne bag budgetaftalen i Københavns Kommune.
Snart er det slut med gratis parkering i København, hvis du har en elbil.
Københavns Kommune er netop blevet enige om et budget for 2024, og her er vil partierne bag aftalen indføre betalingsparkering og beboerlicenser for såkaldte nulemissionskøretøjer.
Beboerlicensen vil koste 695 kroner om året, og parkeringen vil koste det samme, som hvis du kører i en benzinbil. Parkering koster mellem 12 kroner og 41 kroner i timen i dagtimerne, alt efter hvor i byen, du befinder dig.
- Vi sætter nu gang i vores fælles mål om at gøre København fossilfri i 2030. Elbilen er blevet mere og mere populær i København, og det er positivt, men det må ikke gå ud over trængslen i byen, for elbilen fylder jo lige så meget som en almindelig bil, siger Sophie Hæstorp Andersen (S), overborgmester i Københavns Kommune, til TV 2 Kosmopol.
Hun håber, at tiltaget vil få elbilsejere til at overveje at hoppe på cyklen eller benytte den offentlige transport, når de skal ind mod København eller bevæge sig rundt i byen, i stedet for at optage plads med deres elbiler.
- Det er dejligt, at folk har elbiler, men de fylder også, siger hun.
Træder for hårdt på bremsen
Forbrugerorganisationen FDM, der varetager bilisternes interesser, har forståelse for, at man i København vil åbne op for betalingsparkering for elbiler. Men organisationen frygter, at den nye aftale går for langt.
- Enhver, der kører rundt i København, kan se, at der kører mange elbiler. Og som det er nu har de en meget gunstig situation, hvor det er omkostningsfrit for elbiler at parkere, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM, til TV 2 Kosmopol:
- Men vi er bekymrede for, om man her træder lidt for hårdt på bremsen. I andre kommuner kan man parkere et antal timer gratis med sin elbil, og som vi læser budgetaftalen, vil man nu skulle betale fra første minut, man holder parkeret. Og det vil stille elbilisterne dårligere end eksempelvis i Aarhus.
Mange elbiler holder desuden parkeret, mens de oplader. FDM pointerer, at det dermed bliver markant dyrere at køre elbil, hvis man både skal betale en høj timetakst og betale for strøm samtidig.
- Og når man ser på kommunens øvrige retorik om at ville være en fossilfri hovedstad allerede om syv år, kan man spørge sig selv, om de ikke skyder sig selv lidt i foden i forhold til at nå de målsætninger, siger Torben Lund Kudsk.
Enhedslisten er dybt rystet
Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) var sammen med resten af Enhedslisten og Alternativet ikke en del af budgetaftalen.
Hun er tilfreds med, at elbilister skal betale for parkering og beboerlicens, da biler generelt fylder for meget i København, mener hun.
- Man gav elbilerne rabat for at få flere til at købe dem, men nu er der så mange, der har elbiler, at vi får et problem med for mange, der parkerer herinde, og det er jo ikke meningen, at det skal være billigere at tage bilen end at tage bus eller tog, siger Line Barfod til TV 2 Kosmopol.
Men Enhedslisten mener ikke, at partierne bag budgetaftalen har gjort nok for at hæve priserne på parkering generelt, da det er det nemmeste værktøj, politikerne kan tage i brug i kampen for et bedre klima, mener Line Barfod.
- Jeg er dybt rystet over, at der stort set ikke er nogen klimahandling. Vi har haft voldsomt vejr denne sommer, og vi har en situation, hvor FN's generalsekretær efterlyser klimahandling, og så har vi København, der brander sig som en grøn by, der så stort set ikke gør noget, siger hun.
Overborgmester er fortrøstningsfuld
Sophie Hæstorp Andersen (S) er dog fortsat fortrøstningsfuld, hvad angår at nå kommunens klimamål.
- Men det er klart, at meget afhænger af udviklingen, hvor flere skal skifte over til elbiler, delebiler og fossilfri transport, siger hun.
Overborgmesteren kender godt til modellen i Aarhus, hvor elbiler kan parkere gratis i nogle timer, men det er ikke noget, hun eller resten af politikerne har ladet sig inspirere af.
- Vi har fokus på, at vi i København har mange biler, og at man, uagtet hvilken bil, man kører, tænker over, hvad man kan gøre anderledes, siger hun.
Hvorfor hæver I ikke prisen på betalingsparkering yderligere for at nå jeres klimamål?
- Vi har hævet indtægterne for betalingsparkering med 40 millioner kroner, og så har vi skrevet ind, at vi skal se på en gennemgribende reform på parkeringsområdet frem mod budgettet for 2025. Det var, hvad vi kunne blive enige om, siger Sophie Hæstorp Andersen.