Nu sker der endelig noget med Københavns stort set færdige busterminal

Den nye fjernbusterminal i København, der står så godt som færdigbygget, har været forsinket på grund af et manglende trafikstyresystem. Nu er der opløftende nyt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Visualisering af den kommende fjernbusterminal i København ved Dybbølsbro.
Foto: Arkitema Architects

Der er nok mange busrejsende, der glæder sig til at vinke farvel til de kaotiske forhold ved stoppestedet omkring DGI Byen ved Ingerslevsgade og sige pænt goddag til en topmoderne fjernbusterminal.

For buspendlerne, de har i den grad ventet tålmodigt.

Vejdirektoratet og Københavns Kommune, de primære kræfter bag den nye terminal ved Dybbølsbro, har nemlig været ude med flere dårlige nyheder om forsinkelser og udskydelser.

Seneste melding fik vi i foråret, hvor den forventede ibrugtagelse af den ellers stort set færdigbyggede busterminal blev udskudt yderligere, denne gang med et helt år til forsommeren 2024 på grund af et manglende såkaldt intelligent trafikstyresystem.

Men nu er der endelig godt nyt til pendlere, chauffører og trafikselskaber: en leverandør af trafikstyresystemet er endelig fundet, og projektet skrider fremad.

Det fremgår af et notat til Økonomiudvalget i Københavns Kommune.

Busselskaber vil bruge terminal uden styresystem

Netop trafikstyresystemet - i fagsprog ITS (intelligent transportsystem) – har været en større knast for Vejdirektoratet, der bygger den meget imødesete fjernbusterminal.

Hele tre udbudsrunder skulle der til, før man fandt en leverandør af systemet, der skal sørge for trafikstyring og passagerinformation.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Københavns Busterminal

  • Den centrale busterminal anlægges ved Dybbølsbro og samler de mange fjernbusser, der hver dag kører ind og ud af København.

  • Her skal den betjene de de cirka 1,4 millioner årlige fjernbuspassagerer.

  • Projektet er efter budgetskred nu oppe på en pris på 146 millioner kroner - og står nu til at blive 15,1 millioner kroner dyrere.

  • Staten bidrager med 20 millioner kroner, mens Københavns Kommunes andel er 126 millioner kroner - indtil videre.

  • Københavns Busterminal blev vedtaget i 2020 og skulle efter første udbudsrunde stå klar i foråret 2023. Dette blev siden til sommeren 2023, indtil ITS-forsinkelsen skød tidslinjen, så ibrugtagelse nu er forsommeren 2024.

  • Her skal terminalen på et hverdagsdøgn kunne servicere cirka 195 busser.

  • Der anlægges 15 busholdepladser, hvoraf 12 er til 15-meter busser og tre er til 18-meter busser.

  • Hertil etableres taxaholdepladser, Kys & Kør-zone og op til 200 cykelparkeringspladser.

  • Der etableres elevator til Dybbølsbro samt handicapparkeringspladser.

  • Der opsættes tydelig wayfinding og trafikinformation på terminalområdet

  • Ved terminalbygningen bliver der ventefaciliteter, toilet og mulighed for en kiosk.

Alt imens er selve anlægsfasen af terminalen nu så fremskreden, at den del afsluttes i denne måned. Alligevel skal busserne i næsten et helt år fortsætte med at køre mod Ingerslevsgades tumultariske kantstensstoppested.

Det har tidligere affødt kritik fra Dansk PersonTransport, der er en brancheforening for bus- og taxivognmænd i Danmark.

Sektorchef Lasse Repsholt har tidligere over for TV 2 Kosmopol givet udtryk for, at busselskaberne hellere vil anvende den nye terminal selv uden et trafikstyresystem, end at fortsætte med at køre til og fra Ingerslevsgade ved DGI Byen.

- Vi var jo enige om, at det skulle være state-of-the-art, så styresystemet er en central del af busterminalen. Men omvendt er der tale om et år, hvor vi godt kan operere uden (styresystemet, red.) og vil kunne levere en meget bedre service til passagererne end den ved Ingerslevsgade. Og det er det, vi gerne vil have dialog om, sagde Lasse Repsholt fra Dansk PersonTransport til TV 2 Kosmopol i marts måned.

Dengang – som nu – var meldingen fra Vejdirektoratet og Københavns Kommune dog, at det ud fra en økonomisk betragtning er mere hensigtsmæssigt at vente med ibrugtagelsen af terminalen, indtil trafikstyresystemet er blevet leveret.

(Artiklen fortsætter efter videoen.)

Den længe ventede fjernbusterminal i København står klar til brug i forsommeren 2024.

Budget kørt af sporet

Københavns Busterminal var oprindeligt budgetteret til at koste 80,2 millioner kroner.

Terminalen blev vedtaget i en finansieringsmodel, hvor 20 millioner kroner fra staten, og 60,2 millioner kroner kom fra Københavns Kommune. Ydermere skulle 20 millioner kroner indhentes over en årrække via forhøjet brugerbetaling fra busoperatørerne.

Det budget viste sig dog ikke at holde.

I forbindelse med udbudsrunder i 2022 viste det sig, at der var behov for at revidere budgettet, skrev TV 2 Kosmopol dengang.

I juni 2022 blev en ekstrabevilling på 29 millioner kroner godkendt i Københavns Borgerrepræsentation, og her hed det sig, at busterminalen nu var budgetteret til at koste 146 millioner kroner.

Finansieringsmodellen blev præsenteret som 20 millioner kroner fra staten og 126 millioner kroner fra Københavns Kommune, hvoraf 86 millioner kroner indhentes over 15 år via brugerbetaling fra busoperatørerne.

I et notat til Økonomiudvalget oplyser Københavns Kommune, at den yderligere forsinkelse på trafikstyresystemet på busterminalen resulterer i et bevillingsbehov på yderligere 15,1 millioner kroner, som skal vedtages politisk.

Det betyder, at fjernbusterminalen i så fald står til at nå en pris på lidt over 161 millioner kroner.

Link kopieret!

Seneste nyt

Vej ryddet efter uheld - men køen har vokset sig enorm

Isterødvejen var spærret i begge retninger som følge af et uheld på strækningen.

Der er nu ryddet op efter uheldet, men køen er fortsat massiv, beretter DR.

Link kopieret!

Fængselsdom til mand med LTF-tatovering i ansigtet

En 28-årig mand er fredag idømt 60 dages ubetinget fængsel for at have fået tatoveret "LTF" under sit ene øje, efter at banden var blevet opløst ved dom, oplyser specialanklager Andreas Christensen fra Københavns Politi til Ritzau.

Link kopieret!
Lige nu

Flere meldinger om havarerede biler på isglat motorvej

Arkivfoto.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Ifølge Vejdirektoratet er der fredag eftermiddag ganske glat på de nordsjællandske motorveje.

Således fremgår det, at flere biler i øjeblikket er havareret på Helsingørmotorvejen i retning mod København.

Uheldene skal særligt være sket mellem afkørsel 7 Kokkedal og Rasteplads Isterød Vest.

Også på hovedvejen Isterødvejen i Hillerød er det sket et uheld som har spærret hele vejen.

"Vintervejret har især ramt vejene på Nordsjælland. På statsvejsnettet, herunder Helsingørmotorvejen, kører vintertjenesten og fjerner sneen og glatførebekæmper. Trafikanter bør væbne sig med tålmodighed og være forberedt på forsinkelser i området", skriver Vejdirektoratet på X.

Link kopieret!

Tidligere badmintondronning sætter millionvilla til salg

Den tidligere danske badmintonstjerne Camilla Martin har sat sin villa i Holte til salg.

Det skriver Boliga.

For intet mindre end 11.995.000 kroner får du en bolig på 230 kvadratmeter, der er fordelt på syv værelser over to plan.

Camilla Martin købte villaen i Holte tilbage i 2017 for 7.800.000 kroner. Hvis salgsprisen holder, står hun til en imponerende boliggevinst på 4.195.000 kroner.

Link kopieret!

Uheld spærrer central hovedvej ved Hillerød

Et uheld på Isterødvejen mellem Hillerød Nord og Hillerød Øst spærrer fredag eftermiddag vejen i sydgående retning.

Det beretter P4 Trafik.

Både politi og redning er ankommet til stedet, men selvom uheldet er sket i ét spor, er der praktisk talt spærret i begge retninger, da så få kan komme forbi.

Se opdatering her.

Link kopieret!

40-årig tilstår besiddelse af 68 kilo amfetamin

En 40-årig mand fra Amager er fredag blevet idømt ti års fængsel for besiddelse af en større mængde amfetamin samt ecstasy.

Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Dommen er faldet ved Retten i Holbæk, hvor den 40-årige tilstod, at han 11. april 2024 modtog 68 kilo amfetamin og 5,4 kilo ecstasy på en parkeringsplads i Ringsted.

Herefter transporterede han efter aftale med andre narkotikaen til først Tårnby Torv i én bil, hvorefter han i en anden bil sammen med en anden sigtet i sagskomplekset fragtede den ulovlige last til Svallerup Kirke ved Kalundborg.

Her mødtes den dømte ifølge sin tilståelse med en tredje person, hvorefter narkotikaen blev kørt til en landejendom syd for Kalundborg.

Den dømte har udbedt sig betænkningstid i forhold til eventuel anke af dommen. Han blev varetægtsfængslet efter dom.

Link kopieret!

Paludan er skyldig i at komme med racistisk udtalelse i 2019

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Partistifter Rasmus Paludan er skyldig i at have overtrådt racismeparagraffen på baggrund af en udtalelse i en video fra 2019.

Videoen blev offentliggjort på hans parti Stram Kurs' YouTube-kanal i sommeren 2019 og er filmet under en demonstration på Nørrebrogade i København.

Her siger partistifteren, at den gennemsnitlige IQ i Somalia er 68, og at det for en orangutang "vist nok" er 69.

Det er Københavns Byret, der fredag har fundet stifteren af Stram Kurs skyldig i forhold til videoen.

I fredagens dom frifindes Paludan for en anden anklage, som drejede sig om en video, som blev offentliggjort på YouTube-kanalen kort før jul i 2018. Retten mener, at der er "rimelig tvivl" om, hvorvidt det er Paludan, som er lagt videoen op på YouTube.

Paludan modtager dommen og vil altså ikke anke til landsretten. Anklagemyndigheden har mulighed for at anke inden for 14 dage.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google