Nu tager sager om omstridte stilladsreklamer ny drejning
Københavns Kommune har vedtaget regler, der begrænser størrelsen på de reklamer, der sættes op på stilladser rundt om i byen. Men det har været mere end almindeligt svært at få reklamebranchen til at efterleve reglerne - og nu har et af de store mediebureauer stævnet Københavns Kommune.
Vi kender dem fra store dele af byen - stilladsreklamerne.
Når en bygning skal renoveres, bliver der som regel sat et stillads op omkring den, så håndværkerne kan arbejde. Og uden på stilladset sættes der så en eller flere reklamer, der nogle gange er lige så store som den bygning, de dækker.
Men det bryder et flertal af politikerne på Københavns Rådhus sig ikke om, og der er derfor - og over flere omgange - vedtaget regler, som skal begrænse reklamerne.
Reklamernes størrelse - og kommunens regler - har ført til adskillige politianmeldelser.
Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning oplyser til TV 2 Kosmopol, at der per 5. september i år var indgivet 35 politianmeldelser om ulovligt ophængte stilladsreklamer i hovedstaden i år.
Antallet af anmeldelser eksploderer
Da TV 2 Kosmopol spurgte til antallet af anmeldelser af ulovlig reklamer i slutningen af marts i år, lød svaret, at der var indgivet syv anmeldelser i 2024.
Dermed er der på kun godt fem måneder registeret og anmeldt yderligere 28 sager.
Københavns Politi bekræfter over for TV 2 Kosmopol, at de har modtaget anmeldelserne af sagerne - og at de er under behandling - det vil sige vurdering.
Det kan tage op til to år at få de første retssager igennem systemet. Men allerede i marts afviste et socialdemokratisk medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Marcus Vesterager, at kommunens regler var spildte kræfter, når de ikke efterleves af reklamebranchen.
- Nej, jeg synes, at det giver god mening, fordi det er den vej, vi ønsker at gå med byen, hvor store reklamer skal fylde mindre. Vi kan desværre aldrig gardere os mod, at der er nogle, som ikke ønsker at følge de regler, vi vedtager. Men derfor bliver vi stadigvæk nødt til at vedtage dem, sagde han.
Bureau stævner kommunen
Nu har de stadigt strammere regler så ført til en stævning.
Det er mediebureaet Eye Media, der har stævnet Københavns Kommune. Virksomheden er ikke videre meddelsom om sagen, men skriver dog til TV 2 Kosmopol i en kortfattet svar:
"Eye Media kan bekræfte, at der verserer en aktuel tvist med Københavns Kommune vedrørende en konkret afgørelse i relation til en afsluttet stilladsreklameplacering omkring formatets størrelse," skriver direktør René Wolder og tilføjer:
"Vi mener, at kommunen har inddraget usaglige hensyn og overtrådt gældende forvaltningsretlige principper i forbindelse med en afgørelse om formatets størrelse."
Det har ikke været muligt at få en kommentar til stævningens indhold fra Teknik- og Miljøborgmester, Line Barfod (EL).
De gældende regler i Københavns Kommune lægger en begrænsning på størrelsen af stilladsreklamer. Reglerne indebærer, at en stilladsreklame ikke må fylde mere end 40 procent af stilladsets facadeareal.
Og samtidig forlanges det, at stilladset - der hvor der ikke er reklame - enten ikke er dækket af, så man kan se bygningen bagved - eller at stilladset forsynes med en fotostat af bygningen.
Og så skal man søge om tilladelse.
Nu strammes reglerne yderligere
Nu er der så nye regler på vej.
Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation vedtog i juni måned yderligere begrænsninger, som skal træde i kraft ved årsskiftet.
De indebærer blandt andet, at der etableres reklamefrie zoner i områder med "særlig værdifuld kulturel værdi, som bruges til ophold, og hvor det historiske København kan opleves".
Dermed er der forbud mod stilladsreklamer på Slotsholmen, Amagertorv, Højbro Plads, Gråbrødre Torv, Kongens Nytorv, Nyhavn, Nytorv, Gammeltorv og langs Christianshavns Kanal.
Og hernæst begrænser kommunen reklamernes størrelse. Nu er det ikke længere 40 procent af stilladset - men et bestemt areal, der må bruges.
I "særlige kulturmiljøer" må reklamerne have en størrelse på mellem 60 og 120 kvadratmeter - afhængigt af det konkrete byrum.
Andre steder i byen - "uden for de særlige kulturmiljøer" må reklamerne være op til 250 kvadratmeter store og på indfaldsveje til hovedstaden kan man gå op i 350 m2.
Foto: Privatfoto
Endelig skal mediebureauerne, der sælger reklamepladsen, betale afgifter til kommunen. Og den afgift fandt Teknik- og Miljøborgmester Line Barfod helt rimelig, da aftalen blev præsenteret.
- Lige nu er vores byrum det vilde vesten. Grunden til, at så mange ønsker at hænge bannere op på stilladserne er jo, at det er en rigtig god forretning, sagde hun.
De nye regler er stemt igennem af et flertal, som består af Enhedslisten, Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre og Alternativet.
Andelsforeninger mister indtægtsmulighed
Venstre undlod at stemme - mens Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og De Konservative stemte imod.
- Vi synes, at det er ærgerligt, at forslaget ikke kunne gøres blødere. Mange andelsforeninger får for eksempel et godt bidrag til et nyt tag, hvis de kan sætte en stilladsreklame op. Det under vi dem gerne. Og generelt er det en massiv indskrænkelse af de gældende regler - både i forhold til størrelser og til hvor man kan sætte reklamerne op, lyder det fra politisk ordfører Morten Melchiors.