Ny supercykelsti har set dagens lys: Nu bliver det sjovere at komme fra Hvidovre til Amager med pedalkraft
Hovedstaden bliver endnu en supercykelsti-forbindelse rigere, når Avedøreruten åbner onsdag. Den nye supercykelsti er nummer 15 af sin slags i hovedstaden.
Det skal være nemt at vælge cyklen frem for bilen, når man bor i hovedstaden, og derfor har en ny supercykelsti netop set dagens lys.
Den nye supercykelsti, Avedøreruten, er den 15. af slagsen i hovedstaden, og den er en grøn og krydsfri forbindelse mellem Hvidovre Kommune og Københavns Kommune over Amagermotorvejen og langs havneløbet.
Supercykelstier er typisk eksisterende cykelinfrastruktur, der forbedres og forbindes på tværs af kommunegrænser for at give cykelpendlere de bedste forudsætninger for at cykle til arbejde og uddannelse hele året rundt.
Supercykelstien Avedøreruten er derfor heller ikke en ny cykelforbindelse, men ruten har fået et løft i form af blandt andet stiudvidelser, nyt slidlag og ny belysning på det meste af ruten herunder gennem skov, i tunnellerne og på motorvejsbroen, så det er trygt at tage cyklen hele året.
(Artiklen fortsætter under faktaboksen)
Om Avedøreruten
Ruten er den 15. supercykelsti i hovedstadsregionen, den er 8,9 kilometer lang og forbinder Hvidovre Kommune og Københavns Kommune samt supercykelstierne Ishøjruten og Indre Ringrute.
Ruten forløber i grønne omgivelser og langs vandet. Der er ingen lyskryds eller direkte møder med motoriseret trafik på hele den cirka 9 kilometer lange rute, som derfor udgør et attraktivt alternativ til den inderste del af Ishøjruten. Avedøreruten forbinder Køge Bugt-byerne med Ørestad, Amager og Sydhavnen, og kobler de mange arbejdspladser på Avedøre Holme op på supercykelsti-nettet.
Ruten er nu også skiltet fra start til slut med supercykelsti-skiltning og de genkendelige C’er på asfalten, som viser cyklisterne på vej.
Et afgørende samarbejde
Teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Line Barfod (EL), er glad for at Avedøreruten nu kan lægges til netværket af supercykelstier.
- For Københavns Kommune er det afgørende, at vi samarbejder med vores naboer om at sikre de gode cykelpendlerforbindelser, så flere kan vælge cyklen som deres pendler-transportmiddel på tværs af kommunerne, siger borgmesteren i en pressemeddelelse.
For at kunne dokumentere effekterne af at opgradere til supercykelsti bliver alle ruter målt før og efter opgradering. Målingerne undersøger blandt andet komfort, antal stop og rejsehastighed, ligesom brugerne bliver spurgt om deres valg af rute og transportmiddel og deres oplevelse af ruten.
En populær cykelrute
Ifølge førmålingen af Avedøreruten fra 2020 cyklede respondenterne i gennemsnit 18,3 kilometer hver vej, og knap en fjerdedel af brugerne var på elcykel.
Rutens eftermåling gennemføres til september. Derefter laves der cykeltællinger hvert år i september for at monitorere den fortsatte udvikling i cykeltrafikken på ruten.
- Med den flotte førmåling på Avedøreruten er vi meget spændte på at se, hvad eftermålingen viser. Vi ved fra Ishøjruten, Hvidovre Kommunes første supercykelsti fra 2016, at supercykelstierne virker.
- Ishøjruten viste en umiddelbar stigning på 8 % året efter åbning, mens stigningen i 2022 var på hele 95 %. Det understreger tydeligt effekten af, at vi samarbejder på tværs om at skabe de gode pendlerforbindelser for cyklisterne, siger Anders Wolf Andresen (SF), borgmester i Hvidovre Kommune, i en pressemeddelelse.