Unni undrer sig: Hvorfor er vores cykelstier ikke fulgt med tiden?

Hvis du cykler i København, så kan du nok nikke genkendende til, at der er virkelig mange cyklister, og at ladcykler i stigende grad fylder på asfalten. Nu spørger en bruger, om cykelstierne følger med tiden og de voksende køretøjer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Unni Chalina synes, der skal være flere brede cykelstier i København som her på en strækning på Vesterbrogade
Foto: Mette Ejlersen/TV2 Kosmopol

På cykelstierne i hovedstaden vrimler det med mange forskellige fartøjer. 

Unni Chalina fra Valby har en almindelig cykel, og den bruger hun en del i sin fritid.

- Det undrer mig, at man udvikler alt muligt i samfundet, men cykelstier - dem glemmer man, siger hun til TV 2 Kosmopol og tilføjer:

- Der er så meget andet end cykler, knallerter, scootere, Christiania-cykler, skatere, rulleskøjter, så nogle gange kan man slet ikke overhale hinanden.

Det undrer mig, at man udvikler alt muligt i samfundet, men cykelstierne glemmer man.

— Unni Chalina, cyklist, København

København er på mange måder cyklernes by, og 97 procent af de cyklende københavnere er generelt tilfredse med byen som cykelby – det viser tal fra kommunens seneste cykelregnskab fra 2022.

Men med mange forskellige cykler og andre transportmidler - både med og uden el - så er bredden på cykelstierne under pres.

Cykelregnskabet viser nemlig også, at 48 procent af de cyklende københavnere oplever - ligesom Unni Chalina -  at der ikke er plads nok på cykelstierne i myldretiden. 

Samme oplevelse har Cyklistforbundet.

- Vi synes, at bredden på cykelstierne måske ikke helt er fulgt med tiden. Vi tænker, at kommunen står med en stor opgave foran sig, siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.

Det er jo at få et politisk flertal for at gøre det. Det håber jeg, at vi efterhånden kan få kollegaerne inde på Rådhuset med på, at der skal simpelthen mere plads til cyklisterne.

— Line Barfod, Teknik- og miljøborgmester, København, Enhedslisten

På rådhuset mener Teknik- og miljøborgmester Line Barfod fra Enhedslisten også, at der mangler plads.

- Hvis man ser på, hvor stort behovet er i København, så har vi stadig lang vej igen. Vi har brug for meget mere plads til cyklisterne, siger hun til TV 2 Kosmopol.

Unni Chalina cykler i sin fritid. Hun har henvendt sig til vores Spørg-Os redaktion og spurgt om cykelstierne er fulgt med tiden?
Foto: Mette Ejlersen/TV2 Kosmopol

Fordobling af ladcykler

Det er ikke så underligt, at pladsen på cykelstierne kan være trang. 

Lige knap halvdelen af københavnerne angiver cyklen, som deres mest anvendte transportmiddel. Derudover ejer københavnerne cirka 40.000 ladcykler, hvilket er over dobbelt så mange som i 2020.

Spørg Os

  • Denne artikel er blevet til på baggrund af TV 2 Kosmopols brugerinddragende fællesskab Spørg Os.

  • Her kan alle skrive ind med deres spørgsmål eller undren fra hverdagen som borger i hovedstadsområdet.

  • Følg med i afstemningen og stil dit eget spørgsmål ved at klikke ind på Spørg Os-siden her.

Og det er ikke kun privatpersoner, som bruger cykelstierne - det gør virksomhederne også i stigende omfang. Hos SOS Dansk Autohjælp har de netop taget fem nye el-ladcykler i brug. 

- Først og fremmest vil vi gerne være klimabevidste. Og så har vi jo set, at det giver mening for os. Ligeså snart der er trængsel på vejnettet, så er vi hurtigt forbi på cykelstierne, siger Rizwan M. Bhatti, der er autotekniker hos SOS Dansk Autohjælp til TV 2 Kosmopol.

SOS Dansk Autohjælp har netop fået fem nye el-ladcykler, som de transporterer sig rundt med og hjælper folk, der har problemer med bilen
Foto: Mette Ejlersen/TV2 Kosmopol

Det går for langsomt

Med antallet af cyklister og andre fartøjer på cykelstierne i København mener Cyklistforbundet, at der skal gøres noget.

- Vi synes helt ærligt, at Københavns Kommune er lidt for langsomme her, når man ser på den udvikling, der sker med cyklerne og anvendelsen af ladcykler. Også erhvervslivet begynder at tage ladcyklerne til sig nu.

- Det betyder, at kommunen skal speede op i forhold til at anlægge cykelstier. Både beslutningsprocessen og anlægsprocessen, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Line Barfod: er du enig med Cyklistforbundet i, at det går for langsomt? 

- Ja, jeg ville da gerne have mange flere cykelstier og cykelgader. Jo før jo bedre, siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod.

Cykelstier eller parkeringspladser?

Ifølge teknik- og miljøborgmesteren tager det lang tid, fordi man skal undersøge, hvad der ligger i jorden af el- og vandledninger, dernæst skal et projekt i udbud, og så kan anlægsprocessen gå i gang. Og så peger det ind i en evig diskussion:

- Hver eneste cykelsti skal jo vi diskutere - også med lokalområdet - for det koster jo tit parkeringspladser. Det er jo valget mellem, hvad vi skal bruge pladsen til i byen, siger Line Barfod.

Vi synes helt ærligt, at Københavns Kommune er lidt for langsomme her, når man ser på den udvikling, der sker med cyklerne og anvendelsen af ladcykler.

— Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet

Og der er en årsag til, at kommunen ikke bare kan gøre mere plads til cyklisterne.

Hvad er det, der står i vejen for, at i politikere ikke bare gør det? 

- Det er jo at få et politisk flertal for at gøre det. Det håber jeg, at vi efterhånden kan få kollegaerne inde på Rådhuset med på, at der skal simpelthen mere plads til cyklisterne, siger Line Barfod.

Vendersgade i København er en cykelgade, hvor cykler har fortrinsret, og biler maksimum må køre 30 kilometer i timen.
Foto: Mette Ejlersen/TV2 Kosmopol

Bredere cykelstier og cykelgader

TV 2 Kosmopol kunne i marts fortælle, at Københavns Kommune har besluttet, at den smalle og meget befærdede cykelsti på Torvegade på Christianshavn nu skal gøres bredere ved at snævre vejbanen ind. Og netop de brede cykelstier har sine fordele, som på en strækning på Vesterbrogade.

- Der var der lige tre cykler, der overhalede hinanden. Det er jo sådan, det burde være de fleste steder i København, hvis pladsen og muligheden er til det, siger Unni Chalina. 

Hvis man ser på, hvor stort behovet er i København, så har vi stadig lang vej igen. Vi har brug for meget mere plads til cyklisterne.

— Line Barfod, Teknik- og miljøborgmester, København, Enhedslisten

Cyklistforbundet synes, at vi skal gøre som man gør i andre storbyer.

- Vi skal også begynde at eksperimentere med det der hedder shared-spaces. Hvor man sænker hastigheden i byerne til 30 kilometer i timen, og så begynder at blande forskellige typer af mobilitet.

- Det er det, vi også ser i mange andre europæiske storbyer. Det skal vi også have i København, siger Kenneth Øhrberg Krag. 

Og det er Line Barfod enig i.

- Løsningerne er jo nogle steder at lave bredere cykelstier, fordi de er for smalle. Andre steder er det simpelthen at sige, at cyklisterne fylder mest, og derfor skal vi lave det om til cykelgader. Det er cyklerne, der kan fylde og bilerne må tilpasse sig lidt, som vi har gjort i Vendersgade og i Nordrefrihavnsgade, siger Line Barfod og tilføjer: 

Der er vedtaget nogle flere cykelgader allerede, og jeg tror de fleste kan se, når man bevæger sig rundt i trafikken, at vi bliver nødt til at have meget mere af det.

Unni Chalina er sikker. Mere plads til de forskellige cykelfartøjer er vejen frem.

- Yes, det vil være godt, siger hun.

Link kopieret!

Seneste nyt

Skolemad er på finansloven, erfarer TV 2

Arkivfoto.
Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Et udsnit af landets folkeskoleelever kan fremover se frem til offentligt betalt mad i folkeskolerne. Det har partierne bag finansloven forhandlet sig frem til, erfarer TV 2. 

Partierne er blevet enige om at afsætte 850 millioner kroner frem mod 2028 til en national forsøgsordning med skolemad.

Det er uvist, hvor mange af landets knap 500.000 folkeskoleelever, der kan se frem til ordningen. Det skal partierne forhandle på plads på et senere tidspunkt.

Det bliver imidlertid langt fra alle. Børne- og Undervisningsministeriet har i 2021 estimeret, at en indførelse af skolemad på landets folkeskoler vil koste omkring 3,3 milliarder kroner.

Link kopieret!

Vinterens første lokale isdøgn er en realitet

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Vinterens første lokale isdøgn er en realitet.

Et isdøgn er defineret ved, at temperaturen ikke kommer over frysepunktet på noget tidspunkt i løbet af døgnets 24 timer.

Og det blev en realitet ved Roskilde Lufthavn.

Her toppede temperaturen med minus 0,9 grader i torsdagsdøgnet.

Link kopieret!

Sådan bliver weekendens vejr

Weekenden byder på et markant skifte i vejret.

For mens fredag i det meste af landet begynder med slud og sne, stiger temperaturerne søndag, så de i hele landet efterhånden kommer over ti grader.

Det fortæller Martin Lindberg som fredag morgen er vagthavende meteorolog ved Danmarks Meteorologiske Institut (DMI).

Lørdag begynder med enkelte byger med sne eller slud. I løbet af dagen klarer det op med sol, og det holder tørt i det meste af landet, mens vinden aftager.

Temperaturerne vil lørdag ligge over frysepunktet, og det bliver mellem en til seks grades varme.

Natten til søndag og søndag ser størstedelen af landet ud til at blive ramt af omfattende regnbyger.

Link kopieret!

Finansministeren indkalder til pressemøde

Finansloven for 2025 præsenteres fredag klokken 10.00 i Finansministeriet, lyder det i en pressemeddelelse.

Foruden finansministeren vil også økonomiminister Stephanie Lose (V), uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M), børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) samt repræsentanter fra Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre deltage.

Link kopieret!

Vejdirektoratet advarer om sne- og isglatte veje

(Arkivfoto).
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Fredag er der igen risiko for sne- og sludbyger og temperaturer under frysepunktet, og derfor advarer Vejdirektoratet om isglatte veje.

- Det betyder risiko for sne- og isglatte veje i hele landet, så vær opmærksom, hvis du skal ud at køre og kør efter forholdene, skriver direktoratet tidligt fredag morgen på X.

Link kopieret!

TV 2 erfarer: Populært fradrag genindføres

Arkivfoto.
Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

I det kommende års finanslov vil håndværkerfradraget blive genindført.

Det erfarer TV 2, som forventer, at regeringen vil præsentere finanslovsaftalen sammen med SF og Det Radikale Venstre senere i dag.

Ifølge TV 2s oplysninger træder det nye håndværkerfradrag i kraft fra 1. januar.

Knap 550.000 danskere benyttede fradraget i 2021, hvor det blev skrottet af den daværende regering.

Udover at genindføre håndværkerfradraget vil partierne bag den kommende finanslov også forhøje servicefradraget med 100 millioner kroner årligt, kan TV 2 erfare.

Fradraget kan blandt andet bruges på havearbejde og rengøring i hjemmet.

Link kopieret!

Det vinterlige vejr fortsætter

Foto: TV 2 Kosmopol

Natten til fredag er der igen mulighed for sne- og sludbyger samt temperaturer under frysepunktet, skriver Vejdirektoratet.

Det betyder risiko for sne- og isglatte veje, så vær opmærksom, hvis du skal ud at køre, lyder opfordringen.

Torsdag har vejr- og vejforholdene været værst på Sydsjælland, men Vejdirektoratet advarer om, at også vejene i TV 2 Kosmopols område kan være glatte, selvom de umiddelbart ser fine ud.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google