Passagererne svigter massivt: Cityringen fylder fem år, men er der noget at fejre?

Langt færre passagerer end forventet. Det er problematisk, men ikke overraskende, hvis man spørger politisk leder.

Cityringen fylder fem år, og det har Metroselskabet i denne uge fejret ved at uddele smil, flødeboller og fribilletter på gaden ved metrostationerne.

Men spørgsmålet er, om der er noget at fejre.

235.000 passagerer på en hverdag lød forventningen, da Metroselskabet i 2010 bad Transportministeriet og Københavns og Frederiksberg kommuner godkende økonomien bag Cityringen.

Langt under målet også i 2024

Målet om 235.000 passagerer på en hverdag lever Metroselskabet ikke op til fem år efter åbningen af Cityringen.

135.000 passagerer kørte i gennemsnit med Cityringen i 2022. Det var 40 procent færre end forventet.

Metroselskabet oplyser til TV 2 Kosmopol, at der på en gennemsnitlig hverdag i 2024 kører 150.000 passagerer med M3/M4.

Cityringen fejrer fødselsdag og uddeler flødebolle og gratis biletter
Cityringen fejrer fødselsdag og uddeler flødebolle og gratis biletter
Foto: TV 2 Kosmopol

Når Metroselskabet ikke opnår sit mål, medfører det ikke mindre biltrafik i hovedstaden – tværtimod – men det overrasker ikke den politiske leder af Alternativet, Franciska Rosenkilde.

Hun siger til TV 2 Kosmopol, at ifølge trafikanalyser ændrer folk ikke deres biltrafik, medmindre det er dyrt eller besværligt at køre bil.

– Hvis man gerne vil nedskalere biltrafikken, skal man optimere den kollektive transport. Det er ikke lykkedes, og det ser man konsekvensen af nu, siger Franciska Rosenkilde til TV 2 Kosmopol.

Dystre tal: Øget biltrafik

Franciska Rosenkilde mener ikke, at regeringen tager den grønne omstilling alvorligt. Ifølge hende burde regeringen gøre det billigere at køre med offentlig transport.

- Hvis man vil konvertere biltrafikanterne, skal man gøre det mere besværligt at køre bil. Det har ikke været en succes, og det er et problem, siger Franciska Rosenkilde.

Hvis man tager et kig på Københavns Kommune egne tal, kan man se, at biltrafikken i og fra København højst skal udgøre 25 procent i 2025. På nuværende tidpunkt er biltrafikken i og fra København 29 procent. Biltrafikken er steget med fire procentpoint fra 2022 til 2023.

Spørg Os - Afstemning

_

Metroselskabet: Endnu flere biler hvis ikke det var for Cityringen 

Hvad tænker Metroselskabet om, at færre passagerer bruger Cityringen end målsætningen. 

Metroselskabets chef for Bæredygtighed og Mobilitet, Jesper Overgaard, oplyser til TV 2 Kosmopol, at Cityringen desværre har færre passagerer end forventet. 

- Det tager lang tid at få kunderne til at vænne sig til nye transportmuligheder, oplyser han til TV 2 Kosmopol.

Spørg Os - Afstemning

_

Her fem år efter er biltrafikken stadig stigende, selvom det var en af meningerne med Cityringen at mindske biltrafik. Var det så den rigtige beslutning at bygge Cityringen, hvis det ikke hjælper på at fjerne bilerne?

- Med hensyn til biltrafik ville den sandsynligvis være steget mere, hvis ikke Cityringen var blevet etableret – og væksten i biltrafikken har været mindre i København end i resten af landet, oplyser Jesper Overgaard og fortsætter.

- Derudover gælder det, at forbedret kollektiv transport i sig selv kun i mindre omfang reducerer biltrafikken. Hvis man ønsker at begrænse eller fjerne bilerne, er det andre virkemidler, man skal beslutte.

quote Jeg tror, at man godt kan reducere prisen med 50 procent

Franciska Rosenkilde

Hvad skal I konkret gøre bedre for at få flere til at bruge Cityringen?

- Vi arbejder med mange forskellige indsatser, bl.a. at øge kendskabet til M3/M4, så flere opdager, at det kan være en genvej igennem byen. Konkret arbejder vi sammen med Københavns Kommune og Movia med at analysere det samlede bus- og Metrotilbud, oplyser Jesper Overgaard.

Afslutningsvis oplyser metroselskabets chef for Bæredygtighed og Mobilitet følgende.

- Konkret kan vi se af vores analyser, at der fortsat sidder passagerer i anden kollektiv transport, som ville kunne spare tid, hvis de i stedet anvendte Metroen, hvilket også betyder, at der er færre som benytter Cityringen, end vi havde forudsat, oplyser Jesper Overgaard til TV 2 Kosmopol.

Alternativet: Halvér pris på metrobillet!

Hvis man spørger Franciska Rosenkilde, handler det om at gøre det attraktivt at bruge den offentlige transport. Hun har et konkret bud på, hvad den løsning kan være.

- Vi ved, at pris er et stærkt parameter. Derfor skal prisen sættes ned og alt offentlig transport skal gøres billigere. Jeg tror, at man godt kan reducere prisen med 50 procent, siger Franciska Rosenkilde til TV 2 Kosmopol.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik