Rikke undrer sig: Hvorfor graver vi de samme veje op igen og igen?

Mange strækninger bliver gravet op, kort tid efter de er færdige. Hvorfor kan man mon ikke planlægge og anlægge vejarbejde bedre og samtidigt?

På Nordre Fasanvej er halvdelen af vejen er spærret af på grund af vejarbejde.
Foto: Kamille Agerley / TV 2 Kosmopol

Svaret Kort

  • Vejarbejder kræver en gravetilladelse af kommunen og en undersøgelse af, om flere gravearbejder kan laves samtidig

  • Der sker mange akutte skader på rør og kabler i jorden, der straks skal repareres

  • København styrker koordineringen med de forskellige ejere af rør og kabler i 2025

Når Rikke Andersen bevæger sig rundt i København, ser hun igen og igen nylagte brosten og asfalt, der bliver brudt op.

Hun oplever, at kort tid efter noget vejarbejde er færdigt, bliver vejen gravet op igen, fordi der er noget nyt, der skal ordnes.

Det undrer kvinden fra Østerbro. Hun tænker, at kommunen må vide langt ud i fremtiden, hvilke vejarbejder de har på tegnebrættet.

Derfor har hun skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os. 

- I mit kvarter blev der først tilføjet nogle store rør, så lagde man flotte nye brosten og fortove, så gik der seks til otte måneder, så gravede man det op igen, fortæller Rikke Andersen.

- Det sker overalt i kommunen. Det er til gene, og må da være ekstra dyrt. Hvorfor kan man ikke planlægge bedre og anlægge sådanne ting samtidigt?, spørger hun. 

 Det undersøger vi her!

Ugens Vinderspørgsmål

  • Flere end 2.000 personer stemte, da dette spørgsmål var til afstemning

  • 39 procent pegede på, at vi skulle undersøge Rikke Andersens spørgsmål

  • Du kan selv stille dit eget spørgsmål her i artiklen og stemme på ugens udvalgte på Spørg Os-siden

Kommunen graver mindst

Kloak, vand, fjernvarme, gas, elektricitet, fibernet og gamle telefonledninger. 

Det er nogle af de mange såkaldte ledninger, der er gravet ned i jorden under os. 

Hver gang nogen vil lægge rør og kabler, eller fikse noget i jorden under os, kræver det, at kommunen giver en gravetilladelse.

Antallet af gravetilladelser i Københavns Kommune er stigende, og sidste år blev der givet over 15.000 tilladelser. 

Lige nu er 2.525 vejarbejder i gang i Købehavns kommune.
Foto: Københavns Kommune

Selv står Københavns Kommune for blot 13 procent af gravearbejdet, for eksempel når den genopretter og vedligeholder veje. Resten af dem, der sætter gravearbejde i gang, er selskaber som HOFOR, der sørger for, at vi har vand i hanen og varme i radiatorerne, og Radius Elnet, der sørger form at der er strøm i kontakten.

Fordi der er så mange forskellige såkaldte ledningsejere, er det svært at koordinere gravearbejdet.

Fra hul i vejen til klimasikring

  • Vejarbejde er et meget bredt begreb, og kan dække over alt fra at fikse et hul i vejen, til et stort genopretningsprojekt.

  • Derfor kan vejarbejde tage alt mellem en halv time til hele år.

  • Det er meget forskelligt, hvornår ledningsejere ansøger om gravetilladelse.

  • Ofte går selskaberne i dialog med kommunen mundtligt nogle år før, projektet starter.

  • Ansøgningen om gravetilladelse kan blive sendt uger eller måneder inden opstarten på vejarbejdet.

Kilde: Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning.

- Man skal altid forsøge at lave flere ting på samme tid

Når et selskab søger om gravetilladelse, skal det ifølge vejloven undersøge muligheden for samgravning. 

- Det betyder, at i forbindelse med at de (selskaberne red.) får gravetilladelse, skal de undersøge, om der er mulighed for, at der er andre, der kan gøre noget, imens hullet er åbent, siger Torben Liborius til TV2 Kosmopol.

Han er chef for Dansk Infrastruktur, der er en del af Dansk Industri, og taler på virksomhedernes vegne.

De forsøger altid at koordinere med andre ledningsejere, men det lykkes ikke altid, forklarer Torben Liborius.

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

Kravet om samgravning gælder dog ikke, hvis et rør under jorden sprænger, og en ledningsejer akut bliver nødt til at grave ned til det.

Hensynet til kunderne

Fordi kommunen og de forskellige ledningsejere varetager vidt forskellige opgaver, har hver opgave sin egen koreografi og sit eget tempo for planlægning, tilladelse, gravearbejde og genopretning.

Hvis selskaberne hele tiden skulle vente på hinanden, ville det trætte borgerne på en anden måde, end de gentagne opgravninger gør, mener Torben Liborius. 

- Hvis folk har brug for internet nu, bliver de ikke glade for først at få fibernet om to år, fordi det skal passe med, at en anden graver fjernvarmen op samme sted, siger Torben Liborius som et eksempel. 

En lang række rør og kabler ligger i skjulte lag under byens veje og fortove. Grafik Lene Nydahl Jensen.

Ingen gider at grave nye veje op

Jane Snog er områdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen i København. Hun har fuld forståelse for frustrationen over ukoordineret vejarbejde. 

- Der er ingen, der har lyst til at grave en nyetableret vej op, siger Jane Snog til TV 2 Kosmopol.

Faktisk er meget af gravearbejdet i København et koordineret samarbejde mellem flere parter.

- Det er bare ikke noget folk ser, netop fordi det fungerer, siger Jane Snog.

En del af forklaringen på det hyppige gravearbejde er, at vi som borgere er så privilegerede, at vi ikke behøver at se på de mange rør og kabler i dagligdagen, fordi de er gemt væk under jorden.

Mange andre steder i verden hænger elkabler og telefonledninger hulter til bulter i master ligesom her i vietnamesiske Hanoi.
Foto: Luong Thai Linh/EPA/Ritzau Scanpix

Til gengæld kan vi kun fikse vores rør og kabler ved at grave veje og fortove op.

- Der opstår akutte fejl, og dem er der mange af. Al vores forsyning ligger nede under jorden, og nogle steder er den gammel.

- Ledningsejerne har forsyningspligt, så vi må ikke sige nej til, at de graver på et sted, selv hvis strækningen lige har været gravet op, siger Jane Snog. 

Kommunens lange lys

Fordi vejarbejdet udføres af mange forskellige selskaber og ledningsejere, er planlægningen og koordineringen af gravearbejdet en kompliceret størrelse.

Når kommunen selv har planer om et graveprojekt, spørger den flere år i forvejen, om der er flere selskaber, der kan være med på projektet.

- Det er bare ikke sikkert, at selskaberne har besluttet, hvor de skal grave til den tid, siger Jane Snog.

Derfor dukker der løbende nye graveprojekter op på strækninger, som kommunen og andre lige har arbejdet på.

Sidst, men ikke mindst, kan kommunikationen svipse mellem de mange parter.

- Hvis selskaberne imellem, eller kommunerne og selskaberne imellem, ikke får fortalt hinanden, hvilke opgaver de går i gang med, er det svært at få flere med på arbejdet et bestemt sted, siger Jane Snog.

Tidligere har Bredgade i været gravet op for at HOFOR kunne lægge fjernvarmerør ned.
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Ansætter nye koordinatorer

Heldigvis for vores spørger, Rikke Andersen, og andre, der undrer sig, gør Københavns kommune nu noget ved situationen.

- Vi er altid interesserede i, at vejarbejdet bliver bedre koordineret. Teknik- og Miljøforvaltningen har fået nogle midler i 2025, som blandt andet netop skal styrke koordinering, siger Jane Snog. 

Vi kan ikke koordinere ned til mindste detalje, men vi kan gøre vores bedste

— Jane Snog, Områdechef, Teknik- og Miljøforvaltningen, København

Forvaltningen vil ansætte medarbejdere, der skal sørge for, at flere gravearbejder bliver lavet samtidig, så færre veje og fortove bliver gravet op og dækket til og gravet op og dækket til inden for kort tid. 

- Vi kan ikke koordinere ned til mindste detalje, men vi kan gøre vores bedste. Vi kan gøre det bedre ved at ansætte nogen, der har koordinering som deres fokusområde.

- Men der vil stadig komme akutte skader, der skal udbedres, siger Jane Snog

Gravearbejdet på Østerbro

Sådan foregik gravearbejdet i Rikke Andersens kvarter:

  • Københavns kommune foretog en prøvegravning i forbindelse med et vejgenopretningsprojekt o Middelfartgade i maj 2022

  • Københavns kommune gik i august 2022 i gang med genopretningen

  • I forsommeren 2024 var Københavns kommune ved at afslutte genopretningsprojektet

  • Kommunen havde koordineret med teleselskabet TDC, at det skulle benytte lejligheden til at grave et såkaldt fibertrace og sætte en ny fiberbrønd ned

  • Derefter lagde Københavns kommune den sidste asfalt, og arbejdet med genopretningen blev afsluttet i juni 2024

  • I august-september 2024 gravede entreprenøren Kemp & Lauritzen, på vegne af forsyningsentreprenøren Nexel, ned til elkablerne på grund af en akut kabelfejl

  • Akutte gravninger som denne er nødvendige, da ledningsejere som Nexel har forsyningspligt

  • Endelig etablerede God Energi el-ladestandere i oktober-november 2024. Gravearbejdet blev sat i gang fordi der er et politisk ønske om at udbrede el-ladestandere i København

  • Du kan læse om hovedstadens aktuelle anlægsarbejder her

Kilde: Teknik- og Miljøforvaltningen

Giver mening, når man får det forklaret

Vi vender tilbage til Rikke Andersen med svaret.

Hun er glad for at få en forklaringen på det, hun ellers oplevede som ulogisk.

- Det giver jo egentlig god mening, når man hører det, siger hun til TV 2 Kosmopol.

Fremover vil Rikke Andersen tage det helt roligt, når hun støder på gentaget gravearbejde.

- Det fortæller jo rigtig tydeligt, at man som borger kan blive mere tålmodig og forstående, hvis man bare får en forklaringen, siger hun.

Tak til Rikke Andersen for spørgsmålet!

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen under. Så kan det være, at det er dit spørgsmål, der går videre til afstemning næste gang.

Spørg Os

Hvad undrer du dig over i hovedstadsområdet? Stil dit spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

FCK spadserer i pokalsemifinalerne

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Med 3-1 efter den første kamp mod Kolding IF havde FC København allerede det ene ben i pokalsemifinalerne, og søndag blev avancementet cementeret, da 1. divisionsholdet blev slået med 1-0 i returkampen i Parken.

FCK ramte i returopgøret ikke på noget tidspunkt det vanlige niveau, og i store dele af kampen spillede jyderne lige op med værterne.

Københavnerne fuldførte dog opgaven og er med i bowlen, når der mandag trækkes lod til forårets pokalsemifinaler.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Voldsomt gruppeoverfald og røveriforsøg - 16-årig fængslet

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

En 16-årig dreng er blevet varetægtsfængslet efter et voldeligt overfald på en 20-årig mand i Humlebæk natten til søndag. Det oplyser vagtchefen ved Nordsjællands Politi søndag aften.

- Den 16-årige skal sidde varetægtsfængslet indtil den 23. december, siger vagtchefen.

Også en 14-årig dreng var tidligere søndag anholdt i forbindelse med overfaldet, men han er løsladt igen, oplyser politiet.

Den 20-årige mand blev bragt på hospitalet efter at være blevet overfaldet og forsøgt røvet af en gruppe på mellem seks og syv personer ved en OK-tankstation i Humlebæk på Nordsjælland.

De to teenagedrenge, der efterfølgende blev anholdt, forsøgte at flygte fra gerningsstedet. Den 14-årige er kendt fra tidligere kriminalitet. Gerningsmændene og den 20-årige kendte ikke hinanden i forvejen. Den 20-årige er ikke i livsfare.

- Men han er blevet udsat for vold af en stor gruppe personer, og det er i sig selv voldsomt. Der blev også anvendt knojern, og han blev truet med kniv, sagde vagtchefen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Højeste elpris nogensinde sendte rekordmange ind på app

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

I torsdags ramte elprisen det højeste niveau nogensinde, og det kunne aflæses på antallet af brugere, der loggede på Danmarks største energiselskabs app for at tjekke elpriserne.

Det skriver Andel Energi i en pressemeddelelse.

Normalt har Andel Energis app og hjemmeside hver dag mellem 50.000 og 100.000 besøgende, der tjekker de aktuelle elpriser.

Onsdag steg antallet til over 220.000 besøgende på én dag, hvilket er en stigning på cirka 300 procent på få dage og ifølge Andel Energi ubetinget er det højeste antal besøgende siden energikrisen.

Da elprisen toppede torsdag mellem klokken 17 og 18, lå prisen på over 11 kroner. En så høj pris per kWh er ifølge Andel Energi aldrig set før i Danmark.

Andel Energi forsyner gennem selskaberne Radius og Cerius omkring 1,4 millioner kunder i blandt andet hovedstadsområdet, Nordsjælland og Midtsjælland.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Når stort grønt mål: Nu kører halvdelen af busserne på el

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Når der fra i dag ruller 66 nye og emissionsfri elbusser på vejene fra Movia, har busselskabet formået at gøre halvdelen af busflåden på Sjælland, Lolland-Falster og Møn grønne.

Dermed er Movia det trafikselskab i landet, som er nået længst i omstillingen til eldrift.

I alt 565 busser kører nu på el ud af flåden på 1126 busser, og omregnet til kilometer bliver det til mere end 51 millioner kilometer, som altså tilbagelægges på el, skriver Movia i en pressemeddelelse sendt til TV 2 Kosmopol.

Med det nye grønne mål når Movia et godt stykke foran deres egen tidsplan, som de tilbage i 2020 planlagde sammen med Region Hovedstaden og Region Sjælland. Her lød ambitionen nemlig, at halvdelen af først busserne skulle køre på el i 2030.

- Det er en kæmpe milepæl for os i Movia, at vi nu kan sige, at halvdelen af vores busser er på el. Vi er stolte af at bidrage til mindre CO2-udledning samt mindre støj og partikeludledning. Med de 66 nye elbusser er vi nu betydeligt foran den målsætning, vi sammen med kommuner og regioner satte os i 2020, og nu sætter vi os sammen et nyt mål i retning mod en endnu grønnere kollektiv transport, siger Dorthe Nøhr Pedersen, der er administrerende direktør i Movia.

Med halvdelen af busserne på el opnår trafikselskabet også en samlet CO2-reduktion på 3.100 tons CO2 per år. Desuden er de nye busser væsentligt mindre støjende.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Person stukket med kniv i København

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

En person er søndag eftermiddag blevet stukket med kniv på Vermundsgade i København.

Det oplyser Københavns Politi over for TV 2 Kosmopol.

- Vi får en anmeldelse om personer i slagsmål klokken 12.39. Vi kommer frem og kan konstatere, at en 40-årig mand er blevet stukket med kniv i låret, siger Anders Frederiksen, central efterforskningsleder ved Københavns Politi til TV 2 Kosmopol.

Efterforskningslederen tilføjer, at den 40-årige mand ikke er i livsfare.

Politiet efterforsker fortsat knivstikkeriet og har endnu ikke foretaget anholdelser i sagen. Vidner opfordres til at henvende sig til betjentene i området, hvis man har overværet overfaldet.

Vermundsgade har været afspærret i forbindelse med politiets arbejde på stedet.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Eksklusivt palæ på vej kendt fra Matador sættes på tvangsauktion

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Et palæ i Holte beliggende på en af Danmarks dyreste veje er netop røget på tvangsauktion.

Det skriver Boliga i en pressemeddelelse.

Der er tale om en villa på Gl. Dronninggårds Alle i Holte, hvor kvadratmeterprisen i gennemsnit ligger på 65.301 kroner.

Villaen blev opført i palæstil i 1916 og rummer 288 kvadratmeter og en grund på 1.821 kvadratmeter.

Ikke langt fra det snart tvangsauktionerede palæ på Dronninggårds Alle finder man boligen, der blev kendt som Mads Skjerns villa fra tv-serien Matador, der for knap tre år siden blev solgt for 45 millioner kroner.

Desuden rummer villavejen i Holte et andet palæ, der denne sommer var på boligmarkedet til den nette sum af 120 millioner kroner.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Kraftig blæst aflyser færger til og fra København

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

På grund af varsel som kraftig blæst aflyser rederiet DFDS alle afgange på Oslo-færgen til og fra København.

Det skriver DFDS på sin hjemmeside.
-
Grundet vejrudsigter har vi set os nødsaget til at aflyse afgange i begge retninger søndag den 15. december 2024 og mandag den 16. december 2024. Vi er i gang med at give alle berørte gæster besked, skriver rederiet DFDS på sin hjemmeside.

Foruden Oslo-færgen er afgangene på færgerne fra Hirtshals til henholdsvis Larvik og Kristiansand også aflyst, skriver Ritzau.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Træder i kraft i dag: Her er de nye ændringer på køreplanerne

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Den 15. december repræsenterer den årlige opdatering af køreplanerne på offentlig transport på Sjælland, og i år er der flere ændringer blandt både tog og busser.

Det skriver Din Offentlige Transport, DOT – der er en sammenslutning mellem DSB, Movia og Metroselskabet – på sin hjemmeside.

Blandt busser har Movia skruet på køreplanener for en lang række linjer. Listen over ændringer er ganske diger og for langt til at opremse her, men der er blandt andet store ændringer på linje 1A i København.

Du kan se den fulde liste over køreplansændringer blandt busser her.

Togtrafikken har også en række gennemgribende ændringer, blandt andet på InterCity-togene til og fra København og lufthavnen.

Mere omfattende er ændringerne blandt DSB’s regionaltog på Sjælland. Her er der faktisk ændrede afgangstider på samtlige regionaltog. Til gengæld er der kun ganske få ændringer på S-tog-nettet.

Find den fulde liste på DSB’s hjemmeside her. Trafiktjenesten Rejseplanen er desuden opdateret med alle de nye ændringer.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Her beslaglægger politiet dobbelt så mange biler som tidligere

Nak & Æd med Jørgen Skouboe og Nikolaj Kirk har kørt i mange sæsoner. Nu skal du se med live eller logge ind for at streame.

Siden 2021 har det været muligt for politiet at beslaglægge biler, efter loven om vanvidsbilisme trådte i kraft.

Og på den københavnske vestegn er antallet af biler, som er blevet beslaglagt, vokset støt siden.

Det skriver Sjællandske Nyheder.

En aktindsigt, som mediet har søgt hos Københavns Vestegns Politi, viser nemlig, at politiet alene i 2024 har beslaglagt 154 køretøjer i forbindelse med vanvidskørsel på vestegnen mellem januar til slutningen af november.

Til sammenligning foretog politiet 66 beslaglæggelser i løbet af hele året - og dermed er antallet af beslaglagte biler mere end fordoblet på bare to år.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google