Politisk flertal er klar til at realisere Tivolis hede drøm

I flere år har planerne om en stor grøn park på Vesterbro ligget og ulmet, og tirsdag bliver der taget et stort skridt i retning mod en realisering af projektet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Her ses Tivolis grønne visioner for Vesterbrogade i København, som blev fremvist tilbage i 2019. Planerne har ligget på is, men nu ser det ud til, at idéen om et grønt byrum kan blive en realitet.
Foto: Tivoli

Farvel til busser, lastbiler og horder af personbiler, der hver dag fylder godt op i gadebilledet.

Sig i stedet goddag til frodige træer, fuglefløjt og rislende vand midt inde i et af de mest trafikerede områder i København mellem Hovedbanegården og Rådhuspladsen.

Det lyder idyllisk – og for nogle måske også utopisk – at anlægge en grøn oase lige foran indgangen til Tivoli.

Men sådan en virkelighed er nu et stort skridt tættere på at blive realiseret, når et flertal af politikerne i Københavns Kommunes Økonomiudvalg tirsdag vil stemme for, at kommunen sætter gang i arbejdet med at etablere en park på den strækning af Vesterbrogade, der ligger mellem Bernstorffsgade og H. C. Andersens Boulevard.

Trafikken på H. C. Andersens Boulevard er i forvejen stærkt presset, og vi frygter den risikerer at bryde sammen

— Jakob Næsager, Konservative

Drømmen om at erstatte trafikken på Vesterbro Passage med et grønt byrum har levet blandt flere af partierne på Rådhuset, siden Tivoli præsenterede idéen i 2019. 

Håbet var dengang, at parken skulle stå klar i 2022, og Tivoli fik arkitektfirmaet Gehl til at udarbejde visualiseringer af et kommende grønt byrum, men projektet strandede i Borgerrepræsentationen, da særligt Konservative og Venstre strittede imod.

Visualisering af bypark på Vesterbro Passage ved Tivoli.
Foto: Gehl Architects

Det blev i stedet besluttet, at der skulle laves en analyse af projektets påvirkning på trafikken i området.

Og den analyse ligger nu klar og kaster nye positive vinde over projektet.

Det fortæller flere af politikerne til TV 2 Kosmopol - herunder Københavns Teknik-og Miljøborgmester Line Barfod (EL).

- Det er et fantastisk projekt, der nu er tættere på at blive til virkelighed. Mange københavnere vil få stor gavn af en stor grøn bypark lige ved siden af Rådhuspladsen og Tivoli. Denne park vil skabe et helt unikt byrum med meget mere byliv, og den vil gøre København endnu mere indbydende - også for turister, siger Line Barfod til TV 2 Kosmopol.

Vi stemte oprindeligt imod forslaget om en bypark, da vi var bekymrede for, hvilke konsekvenser det ville have for trafikken

— Jens-Kristian Lütken, Venstre

"En tudetosset idé"

Det er dog ikke alle, der mener, analysens resultater taler for at bytte vejbanerne ud med en grøn bypark.

- Vi synes det er en tudetosset idé, fordi vi på trafiktallene kan se, at fremkommeligheden på H. C. Andersens Boulevard nedsættes markant. Trafikken på H. C. Andersens Boulevard er i forvejen stærkt presset, og vi frygter den risikerer at bryde sammen, hvis den presses yderligere, siger Jakob Næsager, der udover posten som Børne- og Ungdomsborgmester i København, også  sidder i Økonomiudvalget for Konservative.

Som det er i dag, benytter omkring 60 busser passagen i timen. Deres ruter vil derfor skulle omlægges, hvis strækningen skal omdannes til en grøn oase midt i byen.

- Det betyder at busserne vil få en længere rejsetid, og at driften vil blive dyrere. Det, synes vi, er en rigtig dårlig ide, siger Jakob Næsager.

Det er ikke kun den kollektive trafik, der vil blive påvirket af en ny bypark. Det vil også ramme bilisterne.

- Tæt på 50.000 biler benytter hver dag H. C. Andersens Boulevard. Derfor mener vi ikke, at kommunen skal gå videre med et projekt, der risikerer at forværre den trafikale situation på H. C. Andersens Boulevard, siger Jacob Næsager.

Venstre er vendt på en tallerken

Venstre, som oprindeligt stemte imod forslaget om at lukke Vesterbro Passage for trafik, mener dog ikke, at den nye analyse giver grund til så store bekymringer, at projektet bør droppes.

- Vi stemte oprindeligt imod forslaget om en bypark, da vi var bekymrede for, hvilke konsekvenser det ville have for trafikken. Men vi mener, den nye analyse viser, at det godt kan lade sig gøre at realisere projektet, uden for store gener for biler og busser, siger Jens-Kristian Lütken, der sidder i Økonomiudvalget for Venstre.

Trafikanalysen kommer med tre bud på, hvordan den trafikale situation kan løses.

Forvaltningen anbefaler dog kun to af forslagene, da det tredje vil medføre en væsentlig forøget udgift til busdriften.

I det ene forslag lægges der op til, at de busser der i dag benytter Vesterbro Passage omlægges til at køre mellem Jarmers Plads og Københavns Hovedbanegård via Hammerichsgade.

Det forventes, at denne løsning vil medføre en merudgift til busdriften på 4.7 millioner kroner.

Derudover står der i analysen, at biltrafikken vil blive markant forringet i krydset mellem H. C. Andersens Boulevard og Hammerichsgade, såvel som i krydset mellem H. C. Andersens Boulevard og Stormgade.

Det andet forslag vil dirigere de fleste busser via Hammerichsgade men sende en enkelt gennem Jernbanegade, der kan betjene Rådhuspladsen.

Denne løsning vil medføre en øget udgift til busdriften på fire millioner kroner.

I modsætning til det første forslag så forventes denne løsning ikke at påvirke trafikafviklingen i krydsene på H.C. Andersens Boulevard i betydelig grad.

For begge løsninger gælder det, at rejsetiden med bus i området potentielt set øges på grund af forøget trafikal trængsel.

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Kan godt leve med konsekvenser

En grøn park i hjertet af København vil altså ikke være uden konsekvenser for trafikken i området.

Men ifølge Christopher Røhl, der sidder i Økonomiudvalget for Radikale Venstre, så bør det ikke afholde kommunen fra at bytte kørebanerne i Vesterbro Passagen ud med en grøn oase.

- Når vi træffer beslutninger, der vedrører trafikken, så vil det altid få konsekvenser for den ene eller den anden transportform. Med de her løsninger analysen ligger op til, så gør vi noget godt for de gående og cyklisterne, og derfor kan vi godt leve med, at det har nogle konsekvenser for busserne, siger han.

Selvom den første store sten i projektet nu er på plads, så er der stadig lang vej, før busser og biler bliver byttet ud med buske og træer.

Skal finde stor pose penge

Der skal nemlig findes en stor pose penge fra enten fonde eller virksomheder, der vil støtte op om projektet, som forventes at koste op imod 200 millioner kroner.

- Det er et stort projekt, og min vurdering er, at hvis Københavns Kommune skal løfte det alene, så ligger det udover, hvad vi kan finde af råderum i de kommunale budgetter, siger Lars Weiss (S), som er medlem af Økonomiudvalget i Københavns Kommune.

Der venter altså et stort arbejde forude, som først forventes færdigt i slutningen af 2025, hvorefter der kan igangsættes en arkitektkonkurrence.

Først når den er afgjort, skal der tages endelig stilling til, om København skal have en stor grøn park midt i byen.

 

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Her er de ti mest anmeldte forsikringsskader

Vejhjælp, solouheld og sammenstød ligger i toppen over de mest typiske skader, som danskerne har anmeldt til forsikringsselskaber i 2024.

Det skriver forsikringsselskabet Alm. Brand i en pressemeddelelse.

Motorskader fire af de ti mest anmeldte skader, mens sygdom i forbindelse med rejser også rangeres højt.

Tallene baseres på anmeldelse indgivet hos Alm. Brand, der har 700.000 kunder i Danmark.

Se listen herunder:

Top 10 skadesanmeldelser i 2024:

1. Vejhjælp (starthjælp, bugsering m.m.)

2. Solouheld (bil)

3. Glasskade (biler, hus)

4. Sammenstød (biler)

5. Arbejdsskader og indbo m.m.

6. Pludselig skade (ødelagte telefoner, skader på hus m.m.)

7. Sygdom/Ulykke (hund)

8. Ferierejse (primært sygdom og forsinket bagage)

9. Fald (ulykkesskader)

10. Skjulte rør (brud på rør i hus)

Kilde: Alm. Brand Group

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Efter kæmpe nedbrud: Metroen kører igen

Driften er ved at blive genoptaget på metrolinjerne M1 og M2, efter at et strømafbrud standsede alle tog.
Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix

Metrolinjerne M1 og M2 kører igen.

Det fremgår af metroes hjemmeside.

Alle tog på metrolinjerne M1 og M2 i København holdt onsdag aften stille som følge af en strømafbrydelse. Den skete omkring klokken 19.

Det står omkring tæt på klokken 21.30 fortsat ikke klart, hvad der har forårsaget strømafbrydelsen.

I forbindelse med nedbruddet måtte passagerer i seks tog, der holdt stille mellem stationer, evakueres til fods nede i tunnellerne.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Politi var massivt til stede i Ishøj

Politiet er til stede ved Spolestræde i Ishøj onsdag aften.
Foto: Steven Knap/Ritzau Scanpix

Københavns Vestegns Politi var onsdag aften talstærkt til stede i en aktion ved Spolestræde, som ligger i Ishøj.

Her undersøgte politikredsen et såkaldt "mistænkeligt forhold", der dog ikke viste sig at have noget på sig.

Det skriver politikredsen på X.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Metroen i København åbner snart op igen

Københavns metrosystem ventes at være tilbage i drift inden for det næste kvarter. Det oplyser Metroservice til Ritzau kort før klokken 21.

Ifølge Metroservice er det et strømudfald på Forum Station, der er årsagen til, at metrolinjerne M1 og M2 har holdt stille siden klokken 19.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Små fodboldklubber oplever tilskuerboom: ”Det er ret sindssygt”

En fodboldklub som B.93 har på kort tid oplevet stor stigning i tilslutningen. (Arkivfoto).
Foto: Liv Latricia Habel/Ritzau Scanpix

Flere og flere fodboldfans indløser billet til kampe i de lavere divisioner under Superligaen.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at de gennemsnitlige tilskuertal er steget markant i både 1. division, 2. division og 3. division de seneste år.

Det skriver DR.

Den effekt mærker man blandt andet hos hovedstadsklubber som Fremad Amager, HIK Fodbold, Brønshøj Boldklub og BK Frem, som over for DR melder om tilskuerboom.

- Det er ret sindssygt, siger Simon Taylor, kommerciel chef i BK Frem – hvor tilskuertallet siden sidste år er steget med 59 procent - til DR.

TV 2 Kosmopol har tidligere fortalt om samme tendens 1. divisionsklubben B.93 på Østerbro, som har udviklet sig i retning af at være en slags ”fredagsbar for kendte”.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Passagerer i seks metrotog evakueret til fods gennem tunneller

Metrolinjerne M1 og M2 holder onsdag aften stille efter en strømafbrydelse.
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Alle tog på nær ét af de 22 indsatte på de lammede metrolinjer M1 og M2 er onsdag aften omkring klokken 20 blevet evakueret.

Det skriver Ritzau, der har talt med Metroservice.

Alle tog på metrolinjerne holder onsdag aften stille som følge af en strømafbrydelse.

Metroservice har ingen tidshorisont for, hvor driften kan genoptages. Derfor er det blevet besluttet, at alle passagerer skal evakueres fra togene.

I alt er der indsat 22 tog indsat på M1 og M2 onsdag aften. Ud af dem holder seks tog i tunneller mellem stationer. Her har Metroservicepersonale til fods været ude i tunnellerne for at lukke passagerer ud af togene og eskorteret disse ud af metroen.

Der vil blive indsat metrobusser, oplyser Metroservice. Det står ikke klart, hvornår de begynder at køre.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Københavnsk queer-drama udtaget til vigtig filmfestival

De to danske film "Sauna" og "Mr. Nobody mod Putin" er udtaget til næste års Sundance-festival, skriver Det Danske Filminstitut i en pressemeddelelse.

Mathias Broes debutspillefilm "Sauna", beskrives som det første danske queer-drama, og handler om Johan, der under en bytur i København forelsker sig i transmanden William.

David Borensteins dokumentarfilm "Mr. Nobody mod Putin" handler om skolelæreren Pavels stille oprør mod Vladimir Putin fra en lille landsby i Rusland.

Begge film har verdenspremiere på festivalen.

Sundance er en af de vigtigste filmfestivaler i Nordamerika og finder sted fra 23. januar til 3. februar 2025.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Metrolinjer ude af drift - passagerer evakueres

Metrolinjerne M1 og M2 holder stille onsdag aften.
Foto: Nynne Frost Andersen/TV 2 Kosmopol

Alle tog på metrolinjerne M1 og M2 i København holder onsdag aften stille som følge af en strømafbrydelse. Det oplyser Metroservice, som er driftsoperatør for Københavns metro.

Metroservice arbejder på at evakuere alle passagerer. Der er endnu ingen tidshorisont for, hvornår alle vil være ude af togene. Metroservice har heller ikke nogen tidshorisont for, hvornår driften kan genoptages på de to metrolinjer.

Strømafbrydelsen skete omkring klokken 19.

Der er i alt 22 tog indsat på M1 og M2 onsdag aften. Ud af dem holder seks tog i tunneller mellem stationer.

Her sendes der ansatte ud til fods gennem tunnellerne for at lukke passagerer ud af togene, fordi det på grund af strømafbrydelsen ikke er muligt for de ansatte at komme frem med et metrotog.

Metroen tilføjer på sin hjemmeside, at rejsegarantien er trådt i kraft. Metroens rejsegaranti tilsiger, at passagerer forsinket med mere end 30 minutter kan få op til 300 kroner retur, hvis man tager taxa, delecykel, el-løbehjul eller delebil til destinationen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Her får pædagoger betalt forberedelsestid

(Arkivfoto).
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Samtlige pædagoger i Køge Kommunes dagtilbud får fra januar måned en times betalt forberedelsestid om ugen.

Det skriver kommunen på sin hjemmeside.

Som en af landets første kommuner har Køge i en forsøgsperiode dette efterår givet pædagogerne op til tre timers betalt arbejdstid ugentligt til forberedelse og planlægning af deres arbejde.

Ifølge kommunen har 90 procent af de adspurgte pædagoger fra forsøget tilkendegivet, at betalt forberedelsestid i høj grad har styrket kvaliteten i det pædagogiske arbejde og dermed børnenes trivsel.

De gode erfaringer har været udslagsgivende for, at ordningen nu gøres permanent for pædagogerne på de 18 kommunale dagtilbud i Køge Kommune.

DR har tidligere beskrevet, hvordan også Furesø har haft succes med at give pædagoger betalt forberedelsestid.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google