Politisk flertal er klar til at realisere Tivolis hede drøm

I flere år har planerne om en stor grøn park på Vesterbro ligget og ulmet, og tirsdag bliver der taget et stort skridt i retning mod en realisering af projektet.

Farvel til busser, lastbiler og horder af personbiler, der hver dag fylder godt op i gadebilledet.

Sig i stedet goddag til frodige træer, fuglefløjt og rislende vand midt inde i et af de mest trafikerede områder i København mellem Hovedbanegården og Rådhuspladsen.

Det lyder idyllisk – og for nogle måske også utopisk – at anlægge en grøn oase lige foran indgangen til Tivoli.

Men sådan en virkelighed er nu et stort skridt tættere på at blive realiseret, når et flertal af politikerne i Københavns Kommunes Økonomiudvalg tirsdag vil stemme for, at kommunen sætter gang i arbejdet med at etablere en park på den strækning af Vesterbrogade, der ligger mellem Bernstorffsgade og H. C. Andersens Boulevard.

quote Trafikken på H. C. Andersens Boulevard er i forvejen stærkt presset, og vi frygter den risikerer at bryde sammen

Jakob Næsager, Konservative

Drømmen om at erstatte trafikken på Vesterbro Passage med et grønt byrum har levet blandt flere af partierne på Rådhuset, siden Tivoli præsenterede idéen i 2019. 

Håbet var dengang, at parken skulle stå klar i 2022, og Tivoli fik arkitektfirmaet Gehl til at udarbejde visualiseringer af et kommende grønt byrum, men projektet strandede i Borgerrepræsentationen, da særligt Konservative og Venstre strittede imod.

Visualisering af bypark på Vesterbro Passage ved Tivoli.
Visualisering af bypark på Vesterbro Passage ved Tivoli.
Foto: Gehl Architects

Det blev i stedet besluttet, at der skulle laves en analyse af projektets påvirkning på trafikken i området.

Og den analyse ligger nu klar og kaster nye positive vinde over projektet.

Det fortæller flere af politikerne til TV 2 Kosmopol - herunder Københavns Teknik-og Miljøborgmester Line Barfod (EL).

- Det er et fantastisk projekt, der nu er tættere på at blive til virkelighed. Mange københavnere vil få stor gavn af en stor grøn bypark lige ved siden af Rådhuspladsen og Tivoli. Denne park vil skabe et helt unikt byrum med meget mere byliv, og den vil gøre København endnu mere indbydende - også for turister, siger Line Barfod til TV 2 Kosmopol.

quote Vi stemte oprindeligt imod forslaget om en bypark, da vi var bekymrede for, hvilke konsekvenser det ville have for trafikken

Jens-Kristian Lütken, Venstre

"En tudetosset idé"

Det er dog ikke alle, der mener, analysens resultater taler for at bytte vejbanerne ud med en grøn bypark.

- Vi synes det er en tudetosset idé, fordi vi på trafiktallene kan se, at fremkommeligheden på H. C. Andersens Boulevard nedsættes markant. Trafikken på H. C. Andersens Boulevard er i forvejen stærkt presset, og vi frygter den risikerer at bryde sammen, hvis den presses yderligere, siger Jakob Næsager, der udover posten som Børne- og Ungdomsborgmester i København, også  sidder i Økonomiudvalget for Konservative.

Som det er i dag, benytter omkring 60 busser passagen i timen. Deres ruter vil derfor skulle omlægges, hvis strækningen skal omdannes til en grøn oase midt i byen.

- Det betyder at busserne vil få en længere rejsetid, og at driften vil blive dyrere. Det, synes vi, er en rigtig dårlig ide, siger Jakob Næsager.

Det er ikke kun den kollektive trafik, der vil blive påvirket af en ny bypark. Det vil også ramme bilisterne.

- Tæt på 50.000 biler benytter hver dag H. C. Andersens Boulevard. Derfor mener vi ikke, at kommunen skal gå videre med et projekt, der risikerer at forværre den trafikale situation på H. C. Andersens Boulevard, siger Jacob Næsager.

Venstre er vendt på en tallerken

Venstre, som oprindeligt stemte imod forslaget om at lukke Vesterbro Passage for trafik, mener dog ikke, at den nye analyse giver grund til så store bekymringer, at projektet bør droppes.

- Vi stemte oprindeligt imod forslaget om en bypark, da vi var bekymrede for, hvilke konsekvenser det ville have for trafikken. Men vi mener, den nye analyse viser, at det godt kan lade sig gøre at realisere projektet, uden for store gener for biler og busser, siger Jens-Kristian Lütken, der sidder i Økonomiudvalget for Venstre.

Trafikanalysen kommer med tre bud på, hvordan den trafikale situation kan løses.

Forvaltningen anbefaler dog kun to af forslagene, da det tredje vil medføre en væsentlig forøget udgift til busdriften.

I det ene forslag lægges der op til, at de busser der i dag benytter Vesterbro Passage omlægges til at køre mellem Jarmers Plads og Københavns Hovedbanegård via Hammerichsgade.

Det forventes, at denne løsning vil medføre en merudgift til busdriften på 4.7 millioner kroner.

Derudover står der i analysen, at biltrafikken vil blive markant forringet i krydset mellem H. C. Andersens Boulevard og Hammerichsgade, såvel som i krydset mellem H. C. Andersens Boulevard og Stormgade.

Det andet forslag vil dirigere de fleste busser via Hammerichsgade men sende en enkelt gennem Jernbanegade, der kan betjene Rådhuspladsen.

Denne løsning vil medføre en øget udgift til busdriften på fire millioner kroner.

I modsætning til det første forslag så forventes denne løsning ikke at påvirke trafikafviklingen i krydsene på H.C. Andersens Boulevard i betydelig grad.

For begge løsninger gælder det, at rejsetiden med bus i området potentielt set øges på grund af forøget trafikal trængsel.

Spørg Os - Afstemning

_

Kan godt leve med konsekvenser

En grøn park i hjertet af København vil altså ikke være uden konsekvenser for trafikken i området.

Men ifølge Christopher Røhl, der sidder i Økonomiudvalget for Radikale Venstre, så bør det ikke afholde kommunen fra at bytte kørebanerne i Vesterbro Passagen ud med en grøn oase.

- Når vi træffer beslutninger, der vedrører trafikken, så vil det altid få konsekvenser for den ene eller den anden transportform. Med de her løsninger analysen ligger op til, så gør vi noget godt for de gående og cyklisterne, og derfor kan vi godt leve med, at det har nogle konsekvenser for busserne, siger han.

Selvom den første store sten i projektet nu er på plads, så er der stadig lang vej, før busser og biler bliver byttet ud med buske og træer.

Skal finde stor pose penge

Der skal nemlig findes en stor pose penge fra enten fonde eller virksomheder, der vil støtte op om projektet, som forventes at koste op imod 200 millioner kroner.

- Det er et stort projekt, og min vurdering er, at hvis Københavns Kommune skal løfte det alene, så ligger det udover, hvad vi kan finde af råderum i de kommunale budgetter, siger Lars Weiss (S), som er medlem af Økonomiudvalget i Københavns Kommune.

Der venter altså et stort arbejde forude, som først forventes færdigt i slutningen af 2025, hvorefter der kan igangsættes en arkitektkonkurrence.

Først når den er afgjort, skal der tages endelig stilling til, om København skal have en stor grøn park midt i byen.


 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik