Se kortet: Her vil flertal lægge ny metrolinje i København
En enig forligskreds i Københavns Kommune er klar med fremtidens ønsker til en metrolinje til Lynetteholm.
Når man i fremtiden skal med metroen til Lynetteholm, så er er det M5 Øst - eller 'lilla linje' - man skal sætte sig ind i.
I hvert fald hvis det står til et flertal i Københavns Kommune, oplyser de i en pressemeddelelse. Det var desuden en nyhed, som Berlingske kunne bringe onsdag morgen.
Det er forligspartierne bag den kunstige halvø Lynetteholm, som er blevet enige om, at det er M5 Øst, der skal arbejdes videre med. Det bekræfter Lars Weiss, der er medlem af Økonomiudvalget for Socialdemokratiet, over for TV 2 Kosmopol.
- Vi er meget glade for, at der er et flertal på rådhuset, der er enige om dette bud, siger Lars Weiss til TV 2 Kosmopol.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Københavns Kommune
Også Venstres frontfigur på Københavns Rådhus, Jens-Kristian Lütken, ser et stort potentiale i udbygningen af M5.
- Det væsentligste er at få Refshaleøen og Lynetteholm på metronettet, for ellers giver det ingen mening at lave den halvø. Derudover er det også vigtigt at få flere dele af Amager koblet på, for der bor rigtig mange mennesker, siger Jens-Kristian Lütken til TV 2 Kosmopol.
- Det øger kapaciteten på metronettet, og det er den mest effektive måde at få folk transporteret rundt på, fortsætter han.
Forligskredsen bag Lynetteholm består af Socialdemokratiet, SF, De Radikale, Venstre, De Konservative, DF og Liberal Alliance, og næste skridt i processen er at lave en miljøkonsekvensvurdering af den foreslåede metrolinje.
Ni stop på vejen
Der har være to forskellige forslag til den nye metrolinje i høring, men blandt politikerne på Københavns Rådhus, har der længe været en favorit - nemlig M5 Øst.
Den nye linje kommer ifølge Københavns Kommune til at have have ni stop på vejen fra Københavns Hovedbanegård og ud til Lynetteholm. Nemlig København H, Bryggebroen (ny), DR Byen, Amagerbrogade Syd (ny), Lergravsparken, Prags Boulevard (ny), Refshaleøen (ny), Lynetteholm Syd (ny) og Lynetteholm Nord (ny).
- Det er en bunden opgave, at vi skal metrobetjene udviklingsområder, og analyser viser, at det er den her linjeføring, der bedst løser passagerudfordringerne, siger Lars Weiss.
- Hvis metroen stadig skal være rygraden i den kollektive trafik i Københavns Kommune, så kan vi ikke leve med, at der ikke er plads til alle passagerer, og det problem løses med det her forslag, siger han.
Det er planen, at den nye metrolinje til Lynetteholm skal være klar til brug i 2035, og at anlægsarbejdet skal begynde i 2027.
Det arbejde er beregnet til at koste 14,7 milliarder kroner.
(Artiklen fortsætter efter kortet.)
Foto: Grafik: Louise Cassens/TV 2 Kosmopol
Mulighed for udvidelse
En del af den plan, som der nu er flertal for i Københavns Kommune, indebærer også, at man undersøger muligheden for, at der i fremtiden kan komme yderligere stop på M5-forbindelsen, så den i fremtiden kommer til at danne sin egen ring.
En sådan udvidelse vil byde på fem ekstra stop - ved Østerport, Rigshospitalet (ny), Stengade (ny) og Forum.
Især muligheden for at koble Rigshospitalet på metronettet glæder Venstres Jens-Kristian Lütken.
Også en eventuel udvidelse af metroen til Sverige er blevet bragt i spil.
- Jeg synes, det er vigtigt, at vi har en ambitiøs plan for den linje, vi har besluttet at gå med, men også at der er perspektiver i forhold til metro til andre bydele og Malmø, siger Jens-Kristian Lütken.
- Det er meget perspektivrigt for hovedstaden, at man binder hele byen sammen med metroen. Det skaber kvalitet. Vi vil ikke afskærme os muligheder for fremtiden, slutter han.
Sagen skal behandles i Økonomiudvalget senere i februar måned - herefter skal sagen drøftes i Københavns Borgerrepræsentation.
Enhedslisten, der er Københavns Kommunes største parti, er ikke en del af forligskredsen bag Lynetteholm. Enhedslisten har længe været modstandere af Lynetteholm-projektet og forsøgt at få sat en stopper for det, men partiet ønsker ikke at stille op til et interview omkring den nye beslutning om M5-linjen.
Enhedslisten var heller ikke med i aftalen bag M3 Cityringen.